Terug
Gepubliceerd op 11/01/2021

2021_CBS_00220 - Bestek 0824OF - Levering, onderhoud, reiniging en lediging afvalsystemen selectieve inzameling huishoudelijk afval. Wijziging van opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00220 - Bestek 0824OF - Levering, onderhoud, reiniging en lediging afvalsystemen selectieve inzameling huishoudelijk afval. Wijziging van opdracht - Goedkeuring 2021_CBS_00220 - Bestek 0824OF - Levering, onderhoud, reiniging en lediging afvalsystemen selectieve inzameling huishoudelijk afval. Wijziging van opdracht - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF). In dit besluit werden de principes goedgekeurd van de structurele oplossing voor het stelselmatig aflopen van de dienstverlening van de afvalsystemen en de aanpassingen van de afvalsystemen tegen eind 2021 (het einde van de dienstverlening van de laatste inzamel- en wasvoertuigen aankocht onder de raamovereenkomst PO/VC 0824OF) zodat deze geledigd en gereinigd kunnen worden door de voertuigen (aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453). In afwachting van de concretisering van dit principebesluit keurde het college op 6 december 2019 (jaarnummer 10150) een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed waardoor de dienstverleningsovereenkomst voor sorteerstraten, met einde overeenkomst in de loop van 2020, doorloopt tot einde 2020.

Voor de sorteerstraten waarvan het einde van de dienstverlening loopt tot eind 2020 besliste het college in de loop van 2020 over de sluiting of het vervangen van deze sorteerstraten. Van sommige sorteerstraten is de uitvoering voorzien in 2021. Voor een aantal sorteerstraten nam het college nog geen beslissing. Het gaat om sorteerstraten die (om technische of andere reden) niet eenvoudig vervangen kunnen worden. Het projectteam ondergrondse sorteerstraten onderzoekt de mogelijkheden waarna pas een voorstel voor omschakeling van deze sorteerstraten kan worden voorgelegd aan het college ter goedkeuring. Voor de sorteerstraten waarvan het einde van de dienstverlening afloopt in de loop van 2021 zal het college in de loop van 2021 nog beslissen over de omschakeling, waarna de uitvoering kan worden ingepland.

In afwachting van deze beslissingen en uitvoeringen is het van belang dat de huidige dienstverlening verder blijft lopen om de correcte werking van alle sorteerstraten te blijven garanderen. Daarom stelt de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor om een wijziging door te voeren waardoor de huidige dienstverleningsovereenkomst, voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar, verder door kan lopen tot einde 2021.

In praktijk zullen er in de loop van 2021, wanneer effectief gestart wordt met de uitvoering, bepaalde sorteerstraten verwijderd waardoor de dienstverlening (PO/VC 0824OF) (eerder) stopt. Andere zullen worden vervangen of verplaatst (wat neerkomt op verwijdering van de oude en de aanleg van een nieuwe sorteerstraat) waardoor de dienstverlening van het (PO/VC 0824OF) stopt en de dienstverleningsovereenkomst van de bijhorende raamovereenkomst voor aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen (GAC/2015/3453) van toepassing zal zijn (de kosten voor dienstverlening onder deze overeenkomst zijn iets lager). 

Juridische grond

Artikel 38/1 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten is van toepassing.

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning goed van het bestek PO/VC 0824OF (Raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba). Op 28 juni 2013 (jaarnummer 6585) keurde het college een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed, om enkele (technische) aanpassingen te realiseren ter verbetering van de afvalsystemen. Op basis van deze raamovereenkomst hebben er sinds 2008, gedurende acht jaar verschillende leveringen en plaatsingen van ondergrondse afvalsystemen plaatsgevonden. De looptijd voor de dienstverlening van deze afvalsystemen loopt niet voor allemaal gelijktijdig af, maar loopt per afvalsysteem, telkens acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering ervan. Sinds januari 2018 vallen hierdoor sommige afvalsystemen niet langer onder een onderhoudscontract, terwijl andere afvalsystemen nog wel onder dit contract PO/VC 0824OF vallen.

Op 12 januari 2018 (jaarnummer 275) keurde het college een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed, waardoor voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar de dienstverleningsovereenkomst nog verder doorliep voor een periode van één jaar. In afwachting van een structurele oplossing keurde het college op 16 november 2018 (jaarnummer 10159 ) nog eens een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed waardoor de dienstverleningsovereenkomst opnieuw verder doorliep voor een periode van één jaar.

Op 14 juli 2017 (jaarnummer 6368) keurde het college de gunning goed van het bestek GAC/2015/3453 (Raamovereenkomst voor aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen) aan Eurobins Belgium bvba.

Het college keurde op 13 juli 2018 (jaarnummer 6600) een wijziging van de opdracht goed van het bestek PO/VC 0824OF, waardoor dienstverlening van voertuigen aangekocht onder deze overeenkomst zal doorlopen tot 22 juli 2020 voor twee inzamelvoertuigen en tot 31 december 2021 voor twee andere inzamelvoertuigen en één wasvoertuig. Op 17 januari 2020 (jaarnummer 459) keurde het college een wijziging van de opdracht goed van het bestek PO/VC 0824OF, waardoor tarieven voor de dienstverlening voor deze voertuigen werden aangepast. Op 17 juli 2020 (jaarnummer 6195) keurde het college de gunning goed voor de verlenging van de onderhoudsovereenkomsten voor twee voertuigen aan de firma Terberg Matec Belgium bvba, waardoor de dienstverlening voor alle voertuigen aangekocht onder de overeenkomst PO/VC 0824OF zal lopen tot 31 december 2021.

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF). In dit besluit werden de principes goedgekeurd van de structurele oplossing voor het stelselmatig aflopen van de dienstverlening van de afvalsystemen en de aanpassingen van de afvalsystemen tegen eind 2021 (het einde van de dienstverlening van de laatste inzamel- en wasvoertuigen aankocht onder de raamovereenkomst PO/VC 0824OF) zodat deze geledigd en gereinigd kunnen worden door de voertuigen (aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453).

In afwachting van de concretisering van dit principebesluit keurde het college op 6 december 2019 (jaarnummer 10150) een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed waardoor de dienstverleningsovereenkomst voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar opnieuw verder doorliep voor een periode van één jaar. In uitwerking van dit principebesluit keurde het college op 20 maart 2020 (jaarnummer 2747) een wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed specifiek voor het verwijderen en afvoeren van de oude ondergrondse afvalbrengsystemen in 2020. En op 2 oktober 2020 (jaarnummer 8232) keurde het college een wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed voor het verwijderen en afvoeren van huidige binnencontainers en plaatsing van aangepaste binnencontainers en schaarbordessen.

In uitvoering van dit principebesluit keurde het college:

  • op 17 april 2020 (jaarnummer 3578) de sluiting goed van 21 sorteerstraten;
  • op 15 mei 2020 (jaarnummer 4340) de vervanging goed van 14 sorteerstraten;
  • op 4 september 2020 (jaarnummer 7401) de vervanging goed van een sorteerstraat en de aanleg van een ondergrondse sorteerstraat ter vervanging van twee huidige ondergrondse sorteerstraten;
  • op 25 september 2020 (jaarnummer 8036) de vervanging goed van drie sorteerstraten.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgaven zullen door de bedrijfseenheid Stadsbeheer binnen de voorziene kredieten verrekend worden via bestelbons. De prijzen (exclusief btw) zijn dezelfde als van de lopende dienstverleningsovereenkomst.

De raamovereenkomst PO/VC 0824OF heeft 50% marge voor wijziging ten opzichte van het oorspronkelijke opdrachtbedrag van ruim € 25.000.000,00, waaraan in het verleden wijzigingen van opdracht zijn gebeurd voor een bedrag van circa € 2.700.000,00.

Zoals in de argumentatie aangegeven, zullen onderstaande kosten afwijken in praktijk afhankelijk van het nog goed te keuren plan van omschakeling voor 2020. Deze afwijkingen zullen steeds resulteren in een daling van deze kosten.

 

Aantal afvalsystemen

Onderhoud en herstel

Reinigen

ICT onderhoud en abonnementskosten

Totalen 

januari

53

€ 4.578,67

€ 1.238,76

€ 454,72

€ 6.272,15

februari

53

€ 4.578,67

€ 1.238,76

€ 454,72

€ 6.272,15

maart

53

€ 4.578,67

€ 1.238,76

€ 454,72

€ 6.272,15

april

53

€ 4.578,67

€ 1.238,76

€ 454,72

€ 6.272,15

mei

53

€ 4.578,67

€ 1.238,76

€ 454,72

€ 6.272,15

juni

53

€ 4.578,67

€ 1.238,76

€ 454,72

€ 6.272,15

juli

79

€ 6.824,81

€ 1.851,48

€ 658,88

€ 9.335,17

augustus

83

€ 7.170,37

€ 1.958,04

€ 696,00

€ 9.824,41

september

83

€ 7.170,37

€ 1.958,04

€ 696,00

€ 9.824,41

oktober

83

€ 7.170,37

€ 1.958,04

€ 696,00

€ 9.824,41

november

89

€ 7.688,71

€ 2.131,20

€ 751,68

€ 10.571,59

december

98

€ 8.466,22

€ 2.357,64

€ 825,92

€ 11.649,78

 Totaal

 

€ 71.962,87

€ 19.647,00

€ 7.052,80

€ 98.662,67


Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0403 - Propere stad
2WNS040302 - Afvalrecipiënten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde wijziging van de opdracht bestek PO/VC 0824OF (gegund aan Eurobins Belgium bvba, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, met ondernemingsnummer BE0480.157.423) goed, voor een bedrag van € 98.662,67 (exclusief btw).

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Onderhoud, herstellen, reinigen, ICT, software sorteerstraatjes en containers door
Eurobins Belgium bvba
Kielsbroek 4
2020 Antwerpen
ondernemingsnummer 0480.157.423
rekeningnummer BE48 7360 5210 4727
 

 

€ 119.381,83 inclusief btw

budgetplaats: 5378000000 
budgetpositie:6141
functiegebied:2WNS040102A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050300
budgetperiode: 2100
met bestelbons

Bijlagen

  • POVC0824OF_wijzigingen.xlsx