Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019156969 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Jordi Busschop met als adres Schildersstraat 1 te 2000 Antwerpen en NV MIMAFI met als adres Schildersstraat 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lambermontplaats 29 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3704Z2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
maken van een duplexappartement op de derde verdieping en zolder |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 15/11/2019: weigering (20192321) voor het maken van een duplexappartement op de derde verdieping en zolder;
- 23/06/1939: vergunning (18#12633) voor binnenveranderingen;
- 28/01/1910: vergunning (1910#77) voor een huis.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning met 4 wooneenheden bestaande uit 4 bouwlagen onder een zadeldak;
- het hoofdvolume is 9,88m diep en heeft aan de linkerzijde een achterbouw van 4 bouwlagen die tot tegen de achterste perceelgrens loopt;
- de gelijkvloerse veranda is voor 1979 uitgebreid.
Huidige toestand
- meergezinswoning met 4 entiteiten bestaande uit 4 bouwlagen onder zadeldak;
- op de 2de en 3de verdieping werd rechts aan de achterzijde van het hoofdvolume een veranda voorzien;
- op de gelijkvloerse, 1ste, 2de en 3de verdieping is telkens één appartement ingericht;
- de 4de verdieping is in gebruik als zolder;
- maakt deel uit van het beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek 'Leopold De Waelstraat en Lambermontplaats';
- vastgesteld als bouwkundig erfgoed 'Art-nouveaugetinte meergezinswoning' (ID: 209031).
Gewenste toestand
- meergezinswoning met 4 entiteiten, waarbij de 3de verdieping en de 4de verdieping één duplex-appartement vormen van circa 151m² met 3 slaapkamers;
- creëren van een inpandig terras in het dak aan de achterzijde.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het appartement op de 3de verdieping met de zolderruimte (4de verdieping) tot een duplexappartement:
- verdiepingen 0, 1 en 2 maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
14 januari 2020 |
6 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
14 januari 2020 |
18 februari 2020 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
14 januari 2020 |
27 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
14 januari 2020 |
23 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
14 januari 2020 |
28 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
14 januari 2020 |
16 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft verbouwingen aan de bovenste wooneenheid van een meergezinswoning. Wonen is een kenmerkende functie in de omgeving en de aanvraag is dan ook functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Deze aanvraag doet enkel uitspraak over de verbouwingswerken van het bovenste appartement, de wijzigingen aan de onderliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag en worden dan ook niet beoordeeld. De verbouwingswerken beperken zich binnen het bestaande volume en beogen geen aanpassingen van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand is gelegen in CHE-gebied, in een beschermd stadsgezicht en het is vastgesteld als bouwkundig erfgoed. Daarom werd advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg en van het agentschap Onroerend Erfgoed.
Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg is gunstig en laat zich als volgt samenvatten:
“Het pand is gelegen in CHE-gebied, in een beschermd stadsgezicht en het is vastgesteld als bouwkundig erfgoed. Er werd al eerder een advies ingewonnen bij de stedelijke dienst monumentenzorg. De voorgestelde wijzigingen houden rekening met deze aanbevelingen.
De stedelijke dienst monumentenzorg adviseert dan ook gunstig.”
Het advies van agentschap Onroerend Erfgoed is gunstig en laat zich als volgt samenvatten:
“Deze handelingen krijgen een gunstig advies omdat ze geen afbreuk doen aan de bescherming. In de voorgevel van het pand, dewelke bijdraagt aan de erfgoedwaarde van het stadsgezicht, worden geen werken uitgevoerd, uitgezonderd ter hoogte van de dakverdieping waar enkele dakramen zonder erfgoedwaarde vervagen worden.”
Deze adviezen worden vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De bestaande verandaconstructie op de 3de verdieping wordt afgebroken waardoor er opnieuw een buitenruimte ontstaat aan de achterzijde van de woning. Door deze ingreep worden de leefruimte met open keuken en de slaapkamer voorzien van meer lichtinval en luchttoevoer. De ruimte onder het hellende dak wordt bij het appartement op de 3de verdieping betrokken en wordt ingericht met een zitruimte en slaapkamer met sanitair. De dakconstructie aan de achterzijde van de woning wordt gedeeltelijk afgebroken. Er wordt een inpandig terras voorzien dat voor lichtinval en luchttoevoer zorgt in de zitruimte.
Door het vergroten van de woongelegenheid en het voorzien van een bijkomend inpandig terras verhoogt de leefkwaliteit van de wooneenheid aanzienlijk. De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
19 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
14 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
14 maart 2020 |
Verslag GOA |
27 februari 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.