Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_CBS_04900 - Fietscomfort verkeerslichten - Onderzoek rechtsaf voor rood op 10 kruispunten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04900 - Fietscomfort verkeerslichten - Onderzoek rechtsaf voor rood op 10 kruispunten - Goedkeuring 2020_CBS_04900 - Fietscomfort verkeerslichten - Onderzoek rechtsaf voor rood op 10 kruispunten - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het fietsgebruik blijft stijgen in Antwerpen. Daarom is er nood aan meer capaciteit aan de kruispunten en meer fietscomfort aan het verkeerslicht.

Om fietsers die rechtsaf willen niet nodeloos aan het verkeerslicht te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk. Het vademecum fietsvoorzieningen geeft de aanbeveling om eerst infrastructureel oplossingen te onderzoeken omdat dit nog altijd het veiligste en comfortabelste is voor de fietser. De stad Antwerpen wil dan ook dit principe “rechtsaf voor rood” zoveel mogelijk toepassen. Daarom wordt dit steeds meegenomen bij nieuwe ontwerpen.

Na de goedkeuring van de meerjarenbegroting vatte de dienst mobiliteit de opdracht aan om de cases, waarvoor het college reeds opdracht gaf, verder uit te werken. 

Krugerstraat – Weerstandslaan project verwijderen verkeerslichten opgestart
Krugerstraat – Steynstraat project verwijderen verkeerslichten opgestart
Laarstraat – Heistraat tekenopdracht lopende
Jozef Kenneslei – Heistraat tekenopdracht lopende
Van den Nestlei – Baron Joostensstraat tekenopdracht lopende
Pieter Rottiestraat – Emiel Vloorsstraat tekenopdracht lopende
Sint-Bernardsesteenweg - Salesianenlaan opgenomen binnen project heraanleg Salesianenlaan
Straalstraat - Deurnsebaan niet meer van toepassing omwille van fietspad Straalstraat
Frank Craeybeckxlaan – Turnhoutsebaan tekenopdracht lopende
Gallaitlaan- Krijgslaan project verwijderen verkeerslichten lopende

De dienst mobiliteit wil onderzoek aanvatten voor de mogelijke toepassing van 'rechtsaf voor rood' voor een nieuwe reeks van verkeerslichtengeregelde kruispunten. Het gaat over volgende kruispunten:

  • Frans Van Hombeeckstraat- Driekoningenstraat- Grotesteenweg;
  • Victor Govaertslaan- Wulpstraat- Rietschoorvelden;
  • Bordeauxstraat- Londenstraat;
  • Zaanstraat- Sint- Bernardsesteenweg;
  • Camille Huysmanslaan- Boomsesteenweg;
  • Lodewijck Van Berckenlaan- Diksmuidelaan;
  • Molenlei- Bredabaan- Duchastellei;
  • Oude Bareellei- Bredabaan;
  • Beukenlaan (ter hoogte van parkingangen park Den Brandt en Nachtegalenpark);
  • Julius de Geyterstraat- VIIe Olympiadelaan.

Indien rechtsaf voor rood op bovenstaande kruispunten niet mogelijk blijkt, wordt onderzocht of rechtsaf door rood mogelijk is. Dit wordt dan voorgelegd aan VIAS.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen wil blijven groeien als fietsstad. In het nieuwe bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2019,  jaarnummer 42) is er een grote ambitie om het fietsen in Antwerpen nog beter en aangenamer te maken. De veiligheid en het comfort aan verkeerslichten verbeteren voor de fietser is één van de uitgangspunten. Onder resolutie 159 geeft het stadsbestuur aan: “Waar mogelijk wordt een teruggetrokken stopstreep voor voertuigen voorzien, eventueel gecombineerd met een fietsopstelstrook en voorstart voor fietsers om de zichtbaarheid te verbeteren. Ook het principe ‘rechtsaf voor rood’, met inbuigende fietspaden, wordt verder uitgewerkt. We onderzoeken of ‘rechtsaf door rood’ kan, enkel op plaatsen waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt...”

Het college van 28 juni 2019 (jaarnummer 05238) besliste om: 

  • de eerste negen projecten van “rechtsaf voor rood” verder uit te werken en te laten uitvoeren;
  • verder te laten onderzoeken op welke kruispunten het principe "rechtsaf door rood" kan uitgetest worden

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om volgende projecten “rechtsaf voor rood” verder uit te werken:

  • Frans Van Hombeeckstraat- Driekoningenstraat- Grotesteenweg;
  • Victor Govaertslaan- Wulpstraat- Rietschoorvelden;
  • Bordeauxstraat- Londenstraat;
  • Zaanstraat- Sint- Bernardsesteenweg;
  • Camille Huysmanslaan- Boomsesteenweg;
  • Lodewijck Van Berckenlaan- Diksmuidelaan;
  • Molenlei- Bredabaan- Duchastellei;
  • Oude Bareellei- Bredabaan;
  • Beukenlaan (ter hoogte van parkingangen park Den Brandt en Nachtegalenpark);
  • Julius de Geyterstraat- VIIe Olympiadelaan.


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Mobiliteit en SW/Publieke ruimte

Cases onderzoeken in functie van implementatie