Het fietsgebruik blijft stijgen in Antwerpen. Daarom is er nood aan meer capaciteit aan de kruispunten en meer fietscomfort aan het verkeerslicht.
Om fietsers die rechtsaf willen niet nodeloos aan het verkeerslicht te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk. Het vademecum fietsvoorzieningen geeft de aanbeveling om eerst infrastructureel oplossingen te onderzoeken omdat dit nog altijd het veiligste en comfortabelste is voor de fietser. De stad Antwerpen wil dan ook dit principe “rechtsaf voor rood” zoveel mogelijk toepassen. Daarom wordt dit steeds meegenomen bij nieuwe ontwerpen.
Na de goedkeuring van de meerjarenbegroting vatte de dienst mobiliteit de opdracht aan om de cases, waarvoor het college reeds opdracht gaf, verder uit te werken.
Krugerstraat – Weerstandslaan | project verwijderen verkeerslichten opgestart |
Krugerstraat – Steynstraat | project verwijderen verkeerslichten opgestart |
Laarstraat – Heistraat | tekenopdracht lopende |
Jozef Kenneslei – Heistraat | tekenopdracht lopende |
Van den Nestlei – Baron Joostensstraat | tekenopdracht lopende |
Pieter Rottiestraat – Emiel Vloorsstraat | tekenopdracht lopende |
Sint-Bernardsesteenweg - Salesianenlaan | opgenomen binnen project heraanleg Salesianenlaan |
Straalstraat - Deurnsebaan | niet meer van toepassing omwille van fietspad Straalstraat |
Frank Craeybeckxlaan – Turnhoutsebaan | tekenopdracht lopende |
Gallaitlaan- Krijgslaan | project verwijderen verkeerslichten lopende |
De dienst mobiliteit wil onderzoek aanvatten voor de mogelijke toepassing van 'rechtsaf voor rood' voor een nieuwe reeks van verkeerslichtengeregelde kruispunten. Het gaat over volgende kruispunten:
Indien rechtsaf voor rood op bovenstaande kruispunten niet mogelijk blijkt, wordt onderzocht of rechtsaf door rood mogelijk is. Dit wordt dan voorgelegd aan VIAS.
De stad Antwerpen wil blijven groeien als fietsstad. In het nieuwe bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2019, jaarnummer 42) is er een grote ambitie om het fietsen in Antwerpen nog beter en aangenamer te maken. De veiligheid en het comfort aan verkeerslichten verbeteren voor de fietser is één van de uitgangspunten. Onder resolutie 159 geeft het stadsbestuur aan: “Waar mogelijk wordt een teruggetrokken stopstreep voor voertuigen voorzien, eventueel gecombineerd met een fietsopstelstrook en voorstart voor fietsers om de zichtbaarheid te verbeteren. Ook het principe ‘rechtsaf voor rood’, met inbuigende fietspaden, wordt verder uitgewerkt. We onderzoeken of ‘rechtsaf door rood’ kan, enkel op plaatsen waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt...”
Het college van 28 juni 2019 (jaarnummer 05238) besliste om:
Het college beslist om volgende projecten “rechtsaf voor rood” verder uit te werken:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SW/Mobiliteit en SW/Publieke ruimte |
Cases onderzoeken in functie van implementatie |