De gemeenteraad is ingevolge artikel 41, 2° van het Decreet lokaal bestuur bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen
De stad stelt tien buurtsecretariaten ter beschikking aan Antwerpse verenigingen en bewonersgroepen die zich inzetten voor de samenleving. Circa 300 verenigingen en bewonersgroepen maken gebruik van dit aanbod. In een buurtsecretariaat kunnen zij terecht voor logistieke ondersteuning, advies van een stedelijke medewerker en ontmoeting, samenwerking en netwerking, linken met andere verenigingen en bewonersgroepen.
Op 15 juli 2005 (jaarnummer 8090), bij de start van het eerste buurtsecretariaat, besliste het college van burgemeester en schepenen om het lidmaatschap van verenigingen en bewonersgroepen tot de buurtsecretariaten jaarlijks te bekrachtigen met een contract per vereniging. In dit contract staan de wederzijdse verplichtingen van de gebruiker en de stad vermeld.
Op 28 maart 2011 (jaarnummer 364) keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement van de buurtsecretariaten goed. Artikel zes van dit reglement beschrijft het engagement van de gebruiker en de opname ervan in het jaarlijkse contract.
Op 7 juni 2013 (jaarnummer 5727) gaf het college aan de dienst sociale netwerken de opdracht de jaarlijkse procedure voor lidmaatschap te digitaliseren via de stedelijke verenigingendatabank. De nieuwe procedure maakte het contract overbodig.
In de zitting van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) besliste het college om uitbetalingen exploitatie- en investeringstoelagen onder reglement kleiner dan of gelijk aan 10.000,00 euro te laten goedkeuren door de algemeen directeur na decentraal visum.
Vanuit de praktijkervaring van de medewerkers van de buurtsecretariaten is een wijziging van het jaarlijks hernieuwen van het lidmaatschap naar een tweejaarlijkse hernieuwing aangewezen. Daarnaast wordt het huishoudelijk reglement herschreven naar de hedendaagse context.
Het voordeel van de tweejaarlijkse hernieuwingen van de leden van de buurtsecretariaten is:
In het vernieuwde huishoudelijk reglement biedt de stad als nieuwe ondersteuning een licentie van Assist Online ter beschikking van de leden van het buurtsecretariaat. Via deze digitale toepassing kunnen verenigingen hun administratie en boekhouding online beheren. Deze vorm van ondersteuning geldt als een toelage volgens de definitie van 'toelage' in de Wet op Toelagen (artikel 2) en is onderhevig aan het toelagereglement van de stad Antwerpen. Een gedelegeerd budgethouder heeft de bevoegdheid om de licenties ter beschikking te stellen aan de hand van de goedgekeurde criteria van lidmaatschap. De stedelijke dienst zal jaarlijks aan de gedelegeerd budgethouder een lijst bezorgen van de verenigingen die hier op willen intekenen.
De gemeenteraad heft het reglement buurtsecretariaten van 28 maart 2011 (jaarnummer 364) op met ingang van 1 januari 2021.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde stedelijk huishoudelijk reglement van de buurtsecretariaten goed.