Terug
Gepubliceerd op 29/09/2020

2020_GR_00520 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2020079115. District Merksem. Schijnpoortweg ZN - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 28/09/2020 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Claude Marinower, schepen; Nahima Lanjri, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00520 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2020079115. District Merksem. Schijnpoortweg ZN - Goedkeuring 2020_GR_00520 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2020079115. District Merksem. Schijnpoortweg ZN - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

8 juli 2020

6 augustus 2020

0

0

0

1


Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

Middenberm op de Burgemeester Gabriël Theunisbrug: Het bezwaar dat het verkeer dat vanuit het zuiden komt en het verkeer dat naar het noorden moet in functie van de bedrijvigheid langs de Schijnpoortweg, moet een omslachtig parcours afleggen. Dit komt omdat de bestaande in- en uitrit van de Schijnpoortweg aan de voet van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug voor het verkeer vanuit het zuiden en het verkeer naar het noorden zou afgesloten worden door een middenberm op de Burgemeester Gabriël Theunisbrug. De bezwaarindiener geeft aan dat een eerste reden hiervoor de veiligheid voor fietsers betreft. De tweede reden zou ingegeven zijn vanuit het feit dat bij behoud van tweerichtingsverkeer in de Schijnpoortweg enkele parkeerplaatsen op de Parking Vaart in functie van het Sportpaleis zouden moeten verdwijnen omdat de Theunisbrug verbreed zal worden. De bezwaarindiener vindt deze redenen disproportioneel ten opzichte van de wagens en vrachtwagens die dagelijks de bedrijven aandoen. Indien de wagens en vrachtwagens moeten omrijden, geeft dit een economische schade door het tijdverlies van het omrijden die niet opweegt tegen het verplaatsen van enkele parkeerplaatsen op een parking die niet dagelijks gebruikt wordt;
Beoordeling: De aanvraag wijzigt niets aan de bestaande circulatie en het plaatsen van een middenberm op de Burgemeester Gabriël Theunisbrug maakt geen deel uit van deze aanvraag. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond. Desalniettemin geeft het Agentschap Wegen en Verkeer enkel gunstig advies voor de heraanleg van de Schijnpoortweg indien de middenberm wordt afgesloten waardoor linksafbewegingen niet meer mogelijk gemaakt worden. Het Agentschap Wegen en Verkeer oordeelt in kader van de verkeersveiligheid en dus in kader van het algemeen belang. 

Groen- en parkeeraanleg: Het bezwaar dat alle vier de poorten ter hoogte van het bedrijf van de bezwaarindiener dermate dicht bij elkaar liggen dat vlotte in- en uitdraaimogelijkheden voor zwaar en lang vrachtverkeer niet te combineren is met de op plan voorziene aanleg van parkings en groenstroken aan beide zijden van de straat. Het kan niet de bedoeling zijn dat de groen- en parkeeraanleg in een industriegebied de toegankelijkheid van het industriegebied belemmert;
Beoordeling: Er wordt geoordeeld dat de heraanleg van de Schijnpoortweg in alle redelijkheid werd ontworpen, rekening houdende met de aard van het verkeer dat gebruik zal maken van de weg. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond. Desalniettemin kan als voorwaarde worden opgenomen dat de inrichting van de Schijnpoortweg de in- en uitdraaimogelijkheden van bedrijven door zwaar vrachtverkeer niet mag hypothekeren. 

Ontbrekende poort: Het bezwaar dat het perceel van de bezwaarindiener in de bestaande situatie twee poorten heeft waarvan er één gesupprimeerd wordt door de plannen. Beide poorten zijn noodzakelijk om het industrieel verkeer op het perceel op een efficiënte manier te kunnen organiseren;
Beoordeling: De vergunde situatie van de uitritten kan niet worden aangetoond, bijgevolg wordt vanuit stedenbouwkundig en verkeerskundig standpunt geoordeeld dat één uitrit volstaat. Het bezwaar is ongegrond.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samenroept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

  • een openbaar onderzoek te houden;
  • het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

Projectnummer:

OMV_2020079115

Gegevens van de aanvrager:

stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Schijnpoortweg ZN te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie D nrs. 0, 6V2, 12C, 13E2, 13A2, 13W, 13G2 en 13F2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanpassen en verbreden van de aanloophelling van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug aan de zijde Schijnpoortweg en de volledige heraanleg van de Schijnpoortweg langsheen de aanloophelling in district Merksem

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 02/07/2014: vergunning (2014268) voor het vervangen van een toevoerleiding voor drinkwaterdistributie d.m.v. een gestuurde boring onder het Albertkanaal;
  • 26/01/2018: vergunning (2017814) voor het verhogen van de brug over het Albertkanaal: brug 56 Gabriël Theunisbrug en infrastructuurwerken. 

Huidige toestand Schijnpoortweg

  • lokale weg voor industrieverkeer;
  • dubbelrichtingsverkeer op kasseiweg met een breedte van ongeveer 7,50 meter;
  • parkeren op de rijbaan;
  • voetpaden aan beide zijden in verschillende materialen. 

Gewenste toestand

  • Burgemeester Gabriël Theunisbrug:
    • voorzien van een extra afslagstrook naar Schijnpoortweg op de aanloophelling;
    • opschuiven van het fietspad richting Schijnpoortweg;
  • Schijnpoortweg:
    • inrichten van een middeneiland met zebrapaden en verbreden van de bochtstraal ter hoogte van de aansluiting met de Burgemeester Gabriël Theunisbrug;
    • rijbaan van 6,80 meter breed in asfaltverharding;
    • schrikstrook in gezaagde straatkeien met waterdoorlatende voeg (breedte 1 meter) aan de zijde van de brug;
    • voetpad aan de overzijde in grijze betonstraatstenen en met variërende breedte;
    • inrichten van parkeerstroken (23 plaatsen) in straatkeien;
    • inrichten van groenzones en aanplanten van 11 nieuwe bomen;
    • plaatsen van hekwerk tussen voetpad en parking Sportpaleis;
    • aanleggen fietshelling ter hoogte van jaagpad;
    • plaatsen van nieuwe verlichting;
    • aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel. 

Inhoud van de aanvraag

  • aanpassen en verbreden van de aanloophelling van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug;
  • heraanleggen van de Schijnpoortweg;
  • inrichten van groenzones en aanplanten van bomen;
  • plaatsen van nieuwe verlichting;
  • aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

8 juli 2020

9 juli 2020

Geen advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 juli 2020

15 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

 




Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer. 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet 

De Burgemeester Gabriël Theunisbrug is een gewestweg. De Schijnpoortweg (ventweg) is een gemeenteweg. De gemeenteweg wordt heraangelegd waarbij de rooilijn wijzigt. Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan ‘BA_straat_ROOILIJNPLAN’. 

Het project maakt deel uit van een groter geheel aan projecten zoals Burgemeester Gabriël Theunisbrug, Duvelsplein, Minister Delbekelaan, Frans de l’Arbrelaan, Heirmanstraat, Duvelshoek, Van Veerlehofstraat, Carrettestraat en Tweemontstraat (ventweg). 

De aanvraag sluit aan op de vergunde toestand van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug en houdt ook een kleine wijziging in van deze laatste vergunning met dossiernummer 2017814 (8.00/11002/510423.2). In de reeds vergunde plannen voor de Burgemeester Gabriël Theunisbrug wordt een verbreding van de aanloophelling voorzien langsheen de Schijnpoortweg. Hierdoor wordt een gedeelte van de Schijnpoortweg ingenomen en dringt een aanpassing van het bestaande profiel zich op. 

De voetpaden zijn niet duidelijk afgebakend van de voortuinstroken en variëren naar materialisering. Alle verhardingen zijn in slechte staat. Ook de bestaande riolering is in slechte staat en moet vernieuwd worden. De aansluiting met de gewestweg is onveilig. Hier komt afslaand verkeer in conflict met fiets- en autoverkeer dat rechtdoor rijdt. De zichtbaarheid tussen verkeer op de brughelling en de ventweg Schijnpoortweg is minimaal en de bochtstraal is klein. Een laatste aanleiding is de inrichting van een breed dubbelrichtingsfietspad op de aanloophelling. De fietsintensiteiten zullen vergroten en het aantal conflicten tussen gemotoriseerd en fietsverkeer zal toenemen. 

Om afslaand verkeer vanop de aanloophelling naar de ventweg Schijnpoortweg conflictvrij met een verkeerslicht te kunnen regelen, is een extra afslagstrook nodig op de aanloophelling. Dit werd mee opgenomen in het ontwerp. Aan de voet van de brughelling wordt een voldoende grote bocht voorzien om de zichtbaarheid voor het vrachtverkeer te vergroten en de veiligheid te verbeteren. Centraal op de rijbaan van de Schijnpoortweg komt een overrijdbaar middeneiland dat het verkeer geleidt en dat vertragend werkt. Dwars op het middeneiland wordt een nieuwe oversteek met zebrapad voorzien. In het verlengde van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug wordt op het kruispunt een fiets- en voetgangersoversteek met zebrapad voorzien. Aan de parking van het Sportpaleis wordt een laag hekwerk geplaatst tussen het voetpad en de parking om de locatie van de inrit duidelijk te maken. De rooilijn wordt verlegd in de Schijnpoortweg ter hoogte van de aansluiting met de Burgemeester Gabriël Theunisbrug. De weg wordt verbreed om een veilige verkeerssituatie te bekomen.

In het ontwerp van de Schijnpoortweg blijft dubbelrichtingsverkeer gelden met een rijbaan van 6,80 meter in functie van kruisend vrachtverkeer. Aan de zijde van de brug wordt een schrikstrook voorzien van 1 meter breed. Deze wordt aan begin en einde afgebakend met een groenzone om duidelijk aan te geven dat dit geen zone voor voetgangers is. Aan de zijde van de bedrijven en de parking van het Sportpaleis wordt een voetpad voorzien dat varieert in breedte, afhankelijk van de beschikbare ruimte. De globale minimale breedte is 1,80 meter. Waar mogelijk komen parkeerstroken van 2,50 meter breed om het parkeren van bredere voertuigen mogelijk te maken. Ter hoogte van de trap naar de Burgemeester Gabriël Theunisbrug komen voetpaduitstulpingen om veilig te kunnen oversteken. De rooilijn wordt verlegd ter hoogte van het perceel met kadasternummer afdeling 40, sectie D, nummer 6V2. De knikken worden recht getrokken en de rooilijn wordt vastgelegd op de plaats waar ze feitelijk ligt. 

Het ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 11 nieuwe bomen geplaatst. In de parkeerstrook worden op regelmatige afstanden bomen voorzien. In de bocht aan de voet van de aanloophelling en ter hoogte van de aansluiting met het jaagpad langsheen het Albertkanaal wordt een groenzone voorzien met grotere bomen. Om fietsers en voetgangers van en naar het jaagpad te laten gaan, wordt de groenstrook langsheen het Albertkanaal onderbroken door een fietshelling. 

Het ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 37 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand. De plaatsen die verloren gaan zijn de mindervalideplaatsen in functie van evenementen in het Sportpaleis. Deze zullen voorzien worden op de parking van het Sportpaleis. 

De Schijnpoortweg wordt voornamelijk aangelegd in standaardmaterialen: asfalt voor de rijweg, kasseien voor de parkeerstroken en op het overrijdbare middeneiland en betonstraatstenen 22x22 cm voor het voetpad. Ter hoogte van de inritten wordt het voetpad lokaal uitgevoerd in monoliet beton omdat dit duurzamer is in functie van veelvuldig indraaiend vrachtvervoer. De schrikstrook langsheen de Burgemeester Gabriël Theunisbrug wordt uitgevoerd in gezaagde straatkeien met waterdoorlatende voeg. Dit materiaal vormt een onderdeel van een sokkel in hoogwaardig materiaal die rondom de Burgemeester Gabriël Theunisbrug werd ontworpen. 

Er zal een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd worden onder de openbare weg. Het regenwater wordt afgevoerd naar de koker van het Klein Schijn. 

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Start openbaar onderzoek

8 juli 2020

Einde openbaar onderzoek

6 augustus 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

28 september 2020

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf. 

Stemden nee: PVDA. 

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen.

    Artikel 3

    De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan:

    • het bijgevoegd rooilijnplan 'BA_straat_ROOILIJNPLAN';
    • de ligging, breedte en uitrusting van de Schijnpoortweg;

    onder volgende voorwaarden:

    • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
    • witte belijning in het (dubbelrichting)fietspad aanbrengen;
    • de inrichting van de Schijnpoortweg mag de in- en uitdraaimogelijkheden van bedrijven door zwaar vrachtverkeer niet hypothekeren.

    Artikel 4

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Bijlagen

    • BA_straat_ROOILIJNPLAN.pdf
    • BA_straat_L.pdf
    • BA_straat_I_B.pdf
    • BA_straat_I_VERGUND.pdf
    • BA_straat_I_N.pdf
    • BA_straat_P_B.pdf
    • BA_straat_P_VERGUND.pdf
    • BA_straat_P_N.pdf
    • BA_straat_S_B.pdf
    • BA_straat_S_VERGUND.pdf
    • BA_straat_S_N.pdf
    • BA_straat_NUTS_B.pdf
    • BA_straat_NUTS_VERGUND.pdf
    • BA_straat_NUTS_N.pdf
    • advies_brandweer_20202051.pdf