Verkeersveiligheid is enorm belangrijk. Een kwetsbare groep zijn de schoolkinderen die te voet of met de fiets naar de school komen.
Schoolstraten zijn een instrument om het woon-schoolverkeer veiliger te maken.
Uit onderzoek van de stedelijke diensten blijkt dat het bij 114 straten verkeerstechnisch onmiddellijk mogelijk om schoolstraten in te voeren. Hiervan zijn 17 straten ingericht als schoolstraat. Dat is veel te weinig. Groen is van mening dat er op korte termijn dan ook 97 schoolstraten in Antwerpen kunnen en moeten bijkomen.
De reden waarom er relatief gezien zo weinig schoolstraten zijn, is omdat het nog heel wat extra werk en zorgen vraag voor de scholen. Dikwijls ontbreekt het scholen aan tijd en middelen om hier werk van te maken. De stad kan veel meer doen om de scholen het makkelijker te maken om hieraan mee te doen, door een deel van de organisatie over te nemen.
De procedure om een schoolstraat in te richten, moet sterk vereenvoudigd worden. Om de straat gedurende twee keer per dag een half uur af te sluiten voor doorgaand verkeer, is een zware procedure helemaal niet nodig.
Een belangrijke struikelsteen voor het invoeren van een schoolstraat is het vinden van mensen die dagelijks de straat afsluiten. Groen pleit voor medewerkers uit de sociale economie om die taak op te nemen. Net zoals de sleuteldragers van de stadsdienst Zaalzoeker uit de sociale economie komen. Sleuteldragers zorgen voor het openen en opnieuw afsluiten van vergaderlocaties, feestzalen en dergelijke meer. Zo creëert de stad ook tewerkstelling.
De afsluitsystemen zelf kunnen ook verbeterd worden: nu moeten de scholen zich behelpen met nadarhekken. Verrolbare bloembakken of een automatisch, elektronisch gestuurd afsluitsysteem, zou het voor de scholen veel makkelijker maken.
Vragen aan de schepen: