De dienst Stadsbeheer/Publiek Domein en Vergunningen/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van dit evenement. Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren.
Dit evenement valt volgens het evenementenkader evenementen onder categorie 3, naamversterkende evenementen (extern georganiseerd).
Voor deze editie werd een Covid-19 proof editie uitgewerkt.
Maximaal zullen 3.600 bezoekers gespreid over een 18-tal tijdsloten het evenement bezoeken.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 27 april 2020 (jaarnummer 182) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, reclamestands, fondsen- en ledenwerving en enquêtering goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 28 mei 2020 diende La Tilia bvba, vertegenwoordigd door de heer Piet Winten, Diepte 6, 2330 Merksplas, een aanvraag in voor de organisatie van De Grote Schijn van 28 oktober tot en met 22 november 2020 in het provinciaal domein Rivierenhof in Deurne.
De Grote Schijn is een uitgelichte herfstwandeling in een familiale sfeer, waarbij bezoekers genieten van de pracht en de kracht van de natuur in duizenden geuren en kleuren. Het Rivierenhof opent zijn deuren voor een zinnenprikkelende tocht door het donker. Een uniek audiovisueel spektakel brengt een vernieuwend verhaal zonder woorden, met innoverende snufjes en lumineuze emoties. Het hele parcours is een beleving.
Het Rivierenhof wordt dagelijks opengesteld voor avondwandelingen in achttien tijdslots van een kwartier. In totaal verwacht de organisatie 3.600 bezoekers gespreid over de avond. Voor deze editie werd een Covid-19 proof editie uitgewerkt door de organisatie:
Tickets kosten 16,00 euro. Kinderen tot twaalf jaar en mensen ouder dan 65 genieten van een voordeeltarief en betalen 13,00 euro. Voor kinderen tot drie jaar is het evenement gratis toegankelijk.
De opbouw begint op 20 oktober 2020 om 08.00 uur en de afbraak is afgerond op 02 december 2020 om 20.00 uur.
Vermits het evenement plaatsvindt op de terreinen van de provincie wordt de organisatie vrijgesteld van retributie voor het gebruik van de publieke ruimte.
Er is geen medische hulppost vereist. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlage van FOD Volksgezondheid.
Mits het opvolgen van de maatregelen ter verspreiding van het Corona virus zoals beschreven in de geldende Ministeriële Besluiten en protocols.
Het gaat om achtergrond- en sfeermuziek, bijgevolg zijn de standaardnormen van toepassing.
Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A). Het maximaal geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter vóór de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
Brandweer geeft voor het evenement een standaard advies.
De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen)
Brandweer merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van COVID 19 te voorkomen.
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
De organisatie dient ten allen tijde rekening te houden met de door de overheid opgelegde maatregelen tegen de verspreiding van het Coronavirus, die gelden op het moment dat het evenement zal plaatsvinden. Meer info op https://www.info-coronavirus.be/
Het college keurt de effectieve organisatie van De Grote Schijn door La Tilia bvba, zoals hierboven beschreven, van 28 oktober tot en met 22 november 2020 in het provinciaal domein Rivierenhof in Deurne goed. La Tilia bvba dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven, alsook de voorwaarden in de evenemententoelating.
Deze goedkeuring kan vervallen indien de hogere overheid beslist maatregelen te nemen of te verlengen in functie van de bescherming van de volksgezondheid, meer bepaald ter voorkoming van de verdere verspreiding van het covid 19-virus. Indien omwille van deze maatregelen een wijziging van de evenementenplanning noodzakelijk is, kan deze goedkeuring eveneens komen te vervallen. De stad Antwerpen kan in geen enkel geval aansprakelijk kan worden gesteld indien dergelijke maatregelen genomen of verlengd worden.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/L/BOF
| om logistieke ondersteuning te bieden volgens order C003429 (communicatiemateriaal) |