Terug
Gepubliceerd op 19/10/2020

2020_CBS_08655 - Correctiebestelling - Campagne niet-locals september 2020 - Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08655 - Correctiebestelling - Campagne niet-locals september 2020 - Vastlegging krediet - Goedkeuring 2020_CBS_08655 - Correctiebestelling - Campagne niet-locals september 2020 - Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17/12/2018.

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
 Het college keurde onder meer goed om  – met ingang van 1 januari 2019 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad Antwerpen als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • Uitgaven exploitatie en investering,  ≤ 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van de stad Antwerpen en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan te allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring.
  • Uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het college na centraal visum.

Door het wisselend reisadvies naar de stad Antwerpen omwille van de Coronacrisis en de nodige interne afstemming is deze campagne laat gebriefd en heeft mediabureau Mediabrands Belgium nv pas op 11 september 2020 een offerte doorgestuurd voor de online campagne niet-locals september.

Er werd een extra media-aankoop voor deze campagne gevraagd, deze bestelbon kon echter maar opgemaakt op de dag waarop de campagne begon te lopen.

Hierdoor dient er een correctiebestelling te worden opgemaakt omdat de eerste verschijning voorzien was op 21 september 2020.

Aanleiding en context

Begin augustus werden er omwille van de stijgende Corona-cijfers verstrengingen opgelegd door de gouverneur. Daarnaast zorgden de oproepen om de stad Antwerpen te vermijden en het negatieve reisadvies vanuit het buitenland dat de bezoekersstromen naar Antwerpen stilvielen. Alle betalende niet-locals communicatie werd stilgelegd, zowel in Vlaanderen als in het buitenland, waardoor de toeristische en verbruikssector zwaar onder druk kwamen te staan.

De niet-locals campagne voor september werd opgestart vanuit de nood om opnieuw bezoekers naar de stad Antwerpen aan te trekken. De nadruk ligt op digitale communicatie, omdat deze wendbaar kan ingezet worden, in functie van versoepelingen en verstrengingen.

De boodschap focust op beleving en op de bruisende stad die de stad Antwerpen is: 

  • ruim shoppingaanbod, eetbuurten, topterrassen, evenementen,...;
  • bestaande stedelijke en niet-stedelijke toeristische attracties zoals expo’s, architectuur, street art, gegidste wandel- en fietstours, chocoladetours, ruien,...

Doelmarkten

City to city: de focus ligt op inwoners van grote steden onder andere vanwege de kwalitatieve, hoogwaardige treinverbindingen tussen Antwerpen en grote steden in de buurlanden.
Primair:

  • Vlaanderen;
  • Nederland: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, (Randstad), Breda, Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Maastricht.

    Secundair:
  • Duitsland:  grenssteden: Keulen, Düsseldorf, Bonn (Noordrijn-Westfalen), Frankfurt, Hamburg, Berlijn en Stuttgart.

Marketingdoelstellingen:

  • Top of Mind blijven: de stad Antwerpen als ideale bestemming voor een korte of langere citytrip;

  • stijging van het dag- en verblijfstoerisme in de stad Antwerpen.

Communicatiedoelstellingen:

  • Awareness als minimumscenario: positioneren van de stad Antwerpen als ‘not any other city’ om te bezoeken. De stad Antwerpen heeft een sterk eigen verhaal, een eigen ‘smoel’;

  • Activatie als maximumscenario: bezoekers werven door te inspireren en activeren in functie van de huidig geldende maatregelen

    • de stad Antwerpen heeft kleurcode rood/oranje : stad top of mind houden door te inspireren;

    • de stad Antwerpen heeft kleurcode groen: activeren om uitje, weekend, of citytrip te plannen;

    • los van enige kleurcode: "always on" aanpak met als doel top of mind te houden hoe tof de stad Antwerpen wel is (inspireren).

De campagne niet-locals september loopt van eind september tot half oktober 2020. 

Op 18 mei 2020 (jaarnummer 288) keurt de gemeenteraad  het deel van aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.

Algemene financiële opmerkingen

De campagne niet-locals september 2020 is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De totale zomercampagne wordt begroot op 300.000,00 EUR inclusief btw (functiegebied 2SBS060105A00000, budgetplaats 5317600000 , budgetpositie 6141) van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De vastlegging voor de correctiebestelbon bedraagt 25.000,02 EUR inclusief btw.

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de correctiebestelling 4105051801 goed voor een bedrag van 25.000,02  EUR inclusief btw aan Mediabrands Belgium  nv, Ildefonse Vandammestraat 5/7D, 1560 Hoeilaart, ondernemingsnummer 0430415229, voor de aankoop van online mediaruimte voor de campagne niet-locals september 2020.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

MEDIABRANDS BELGIUM NV
Ildefonse Vandammestraat 5/7D
1560 Hoeilaart

OND: NBE0430415229
IBAN: BE60310059537070

25.000,02 EUR

budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2SBS060105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2000

4105051801