Artikel 56 §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17/12/2018.
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om – met ingang van 1 januari 2019 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad Antwerpen als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Door het wisselend reisadvies naar de stad Antwerpen omwille van de Coronacrisis en de nodige interne afstemming is deze campagne laat gebriefd en heeft mediabureau Mediabrands Belgium nv pas op 11 september 2020 een offerte doorgestuurd voor de online campagne niet-locals september.
Er werd een extra media-aankoop voor deze campagne gevraagd, deze bestelbon kon echter maar opgemaakt op de dag waarop de campagne begon te lopen.
Hierdoor dient er een correctiebestelling te worden opgemaakt omdat de eerste verschijning voorzien was op 21 september 2020.
Begin augustus werden er omwille van de stijgende Corona-cijfers verstrengingen opgelegd door de gouverneur. Daarnaast zorgden de oproepen om de stad Antwerpen te vermijden en het negatieve reisadvies vanuit het buitenland dat de bezoekersstromen naar Antwerpen stilvielen. Alle betalende niet-locals communicatie werd stilgelegd, zowel in Vlaanderen als in het buitenland, waardoor de toeristische en verbruikssector zwaar onder druk kwamen te staan.
De niet-locals campagne voor september werd opgestart vanuit de nood om opnieuw bezoekers naar de stad Antwerpen aan te trekken. De nadruk ligt op digitale communicatie, omdat deze wendbaar kan ingezet worden, in functie van versoepelingen en verstrengingen.
De boodschap focust op beleving en op de bruisende stad die de stad Antwerpen is:
bestaande stedelijke en niet-stedelijke toeristische attracties zoals expo’s, architectuur, street art, gegidste wandel- en fietstours, chocoladetours, ruien,...
Doelmarkten
City to city: de focus ligt op inwoners van grote steden onder andere vanwege de kwalitatieve, hoogwaardige treinverbindingen tussen Antwerpen en grote steden in de buurlanden.
Primair:
Nederland: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, (Randstad), Breda, Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Maastricht.
Secundair:Duitsland: grenssteden: Keulen, Düsseldorf, Bonn (Noordrijn-Westfalen), Frankfurt, Hamburg, Berlijn en Stuttgart.
Marketingdoelstellingen:
Top of Mind blijven: de stad Antwerpen als ideale bestemming voor een korte of langere citytrip;
stijging van het dag- en verblijfstoerisme in de stad Antwerpen.
Communicatiedoelstellingen:
Awareness als minimumscenario: positioneren van de stad Antwerpen als ‘not any other city’ om te bezoeken. De stad Antwerpen heeft een sterk eigen verhaal, een eigen ‘smoel’;
Activatie als maximumscenario: bezoekers werven door te inspireren en activeren in functie van de huidig geldende maatregelen
de stad Antwerpen heeft kleurcode groen: activeren om uitje, weekend, of citytrip te plannen;
los van enige kleurcode: "always on" aanpak met als doel top of mind te houden hoe tof de stad Antwerpen wel is (inspireren).
De campagne niet-locals september loopt van eind september tot half oktober 2020.
Op 18 mei 2020 (jaarnummer 288) keurt de gemeenteraad het deel van aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.
De campagne niet-locals september 2020 is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De totale zomercampagne wordt begroot op 300.000,00 EUR inclusief btw (functiegebied 2SBS060105A00000, budgetplaats 5317600000 , budgetpositie 6141) van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De vastlegging voor de correctiebestelbon bedraagt 25.000,02 EUR inclusief btw.
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).
Het college keurt de correctiebestelling 4105051801 goed voor een bedrag van 25.000,02 EUR inclusief btw aan Mediabrands Belgium nv, Ildefonse Vandammestraat 5/7D, 1560 Hoeilaart, ondernemingsnummer 0430415229, voor de aankoop van online mediaruimte voor de campagne niet-locals september 2020.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
MEDIABRANDS BELGIUM NV | 25.000,02 EUR | budgetplaats: 5317600000
| 4105051801 |