Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020065695 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Harry Rutten met als adres Amerikalei 27 bus 8 te 2000 Antwerpen en BVBA STUDIO 22 ARCHITECTS met als adres Vlaamsekunstlaan 39 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: | Ernest Van Dijckkaai 5-7 en Kaasstraat 2A te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 1 sectie A nr. 1578N2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van Museum De Reede |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/10/2017: proces-verbaal (11002_2017_5140_VPV) voor het wijzigen van de voorgevel;
- 26/08/2016: vergunning (20161149) voor het wijzigen van functie handelspand naar een museum;
- 27/07/2000: vergunning (20002171) voor wijzigen van een verleende bouwaanvraag;
- 12/11/1998: vergunning (19971657) voor bouwen appartementen en handelsruimtes.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume: een middelhoog gebouw bestaande uit 8 bouwlagen;
- voorgevelafwerking:
Huidige toestand
- functie: handelsruimte ingericht als reca;
- voorgevelafwerking: in de Kaasstraat werd boven de inkomdeur naar de handelsruimte een rookgasafvoer voorzien.
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume: handelsruimte betrekken bij museum;
- gevelafwerking: nieuwe luifel en stalen uitgangsdeur langs de Kaasstraat.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van Museum De Reede;
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 16 juli 2020 | 13 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 16 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 16 juli 2020 | 27 juli 2020 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten | 16 juli 2020 | 3 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 16 juli 2020 | 16 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 16 juli 2020 | 29 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 16 juli 2020 | 12 augustus 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
bij een manueel te bedienen deur moet naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte worden gezorgd van minstens 50 cm. Dit is niet het geval bij de nieuwe stalen deur met sas aan de Kaasstraat.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
deuren in gevels die grenzen aan het openbaar domein en die zich geheel of gedeeltelijk bevinden beneden 2,60 meter boven het aangrenzende maaiveld, mogen niet opendraaien over het openbaar domein, tenzij het nooduitgangen betreffen die niet als enige in- of uitgang gebruikt worden. Het is onduidelijk of de nieuwe stalen deur aan de Kaasstraat enkel als nooduitgang zal gebruikt worden;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het samenvoegen van een tentoonstellingsruimte en een handelsruimte, tot een museum/tentoonstellingsruimte. Deze culturele bestemming is functioneel inpasbaar in de stadskern. Het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing is positief.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Aan het volume wordt niets gewijzigd.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Behalve het plaatsen van een fijne metalen luifel langs de rotonde aan de Kaasstraat en de belettering aan de Ernest Van Dijckkaai, zijn er geen wijzigingen aan het uitzicht. De luifel is bescheiden en past bij de architectuur van het gebouw.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Toegankelijkheid
De (nood)deur aan de kant van de Kaasstraat is strijdig met de gewestelijke verordening toegankelijkheid (artikel 25 Vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast de deur) én met de bouwcode (artikel 14 Insprongen en openingen aan gevels). Aangezien dit de enige toegang is op het niveau van de Kaasstraat zal deze wellicht ook gebruikt worden als toegangsdeur.
Deze deur moet aangepast worden: ze mag bij normaal gebruik niet over de openbare weg draaien en er moet aan de krukzijde een vrije en vlakke vloer- en wandbreedte van 50cm voorzien worden. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
Omdat niet duidelijk is of aan alle voorwaarden inzake toegankelijkheid van de vergunning uit 2016 (20161149) voldaan werd, worden deze voorwaarden hernomen:
- de inkomdeur is te automatiseren of te vervangen door een automatische schuifdeur conform het advies van het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen;
- om een maximale toegankelijkheid te garanderen moet op het gelijkvloers de oproepknop van de lift buiten het draaivlak van de deur en buiten de helling geplaatst worden. De oproepknop moet min. 50cm uit de dichtstbijzijnde binnenhoek geplaatst worden en voor de knop moet een draaicirkel van 150cm diameter gemaakt kunnen worden;
- op verdieping 1 moet de deur van de lift zo breed mogelijk gemaakt worden om het in- en uitrijden te vergemakkelijken;
- het aangepast toilet mag niet samenvallen met het herentoilet; het aangepast toilet moet ofwel neutraal zijn ofwel moet er zowel een aangepast heren- als damestoilet voorzien worden.
Milieu
Op basis van de informatie in het aanvraagdossier kan niet uitgemaakt worden of er voor dit project ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. Een reeds bestaande milieuvergunning voor het museum wordt niet teruggevonden. Er wordt in de aanvraag wel gesproken van klimatisatie en verwarming maar het is niet duidelijk of deze vergunningsplichtig zijn. Eventueel zou in het kader van de tijdelijke tentoonstellingsruimte de rubriek voor exploitatie van een polyvalente zaal (rubriek 32) van toepassing kunnen zijn.
De exploitant wordt aangeraden, na realisatie van deze uitbreiding, het volledige museum onder de loep te nemen en te bekijken welke IIOA’s van toepassing zijn. De exploitant dient zich dan zo snel mogelijk in regel te stellen met de vigerende wetgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Een bestaande handelsruimte op de 1ste verdieping wordt toegevoegd aan de tentoonstellingsruimtes van het museum. De overige functies en verdiepingen blijven ongewijzigd. Voor deze beperkte uitbreiding van het museum (+160m²) moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. Bezoekers van een museum combineren dit meestal met het bezoek aan andere handels- en horecazaken in het centrum van de stad. Bezoekers kunnen hiervoor terecht in de publieke parkings in de omgeving. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Fietsvoorzieningen
Gezien de beperkte uitbreiding moeten geen extra fietsenstallingen voor personeel voorzien worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de stalen deur aan de zijde Kaasstraat moet worden aangepast: deze deur mag bij normaal gebruik niet over de openbare weg draaien. Er moet ook een vrije en vlakke vloer- en wandbreedte van 50cm voorzien worden aan de krukzijde van de deur;
3. de inkomdeur is te automatiseren of te vervangen door een automatische schuifdeur (conform het advies van het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen van 26/08/2016);
4. om een maximale toegankelijkheid te garanderen moet op het gelijkvloers de oproepknop van de lift buiten het draaivlak van de deur en buiten de helling geplaatst worden. De oproepknop moet minstens 50cm uit de dichtstbijzijnde binnenhoek geplaatst worden en voor de knop moet een draaicirkel van 150cm diameter gemaakt kunnen worden;
5. op verdieping 1 moet de deur van de lift zo breed mogelijk gemaakt worden om het in- en uitrijden te vergemakkelijken;
6. het aangepast toilet mag niet samenvallen met het herentoilet; het aangepast toilet moet ofwel neutraal zijn ofwel moet er zowel een aangepast heren- als damestoilet voorzien worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 juni 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 17 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | 27 juli 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 25 augustus 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 30 oktober 2020 |
Verslag GOA | 5 oktober 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
27 juli 2020 | 25 augustus 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de stalen deur aan de zijde Kaasstraat moet worden aangepast: deze deur mag bij normaal gebruik niet over de openbare weg draaien. Er moet ook een vrije en vlakke vloer- en wandbreedte van 50cm voorzien worden aan de krukzijde van de deur;
3. de inkomdeur is te automatiseren of te vervangen door een automatische schuifdeur (conform het advies van het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen van 26/08/2016);
4. om een maximale toegankelijkheid te garanderen moet op het gelijkvloers de oproepknop van de lift buiten het draaivlak van de deur en buiten de helling geplaatst worden. De oproepknop moet minstens 50cm uit de dichtstbijzijnde binnenhoek geplaatst worden en voor de knop moet een draaicirkel van 150cm diameter gemaakt kunnen worden;
5. op verdieping 1 moet de deur van de lift zo breed mogelijk gemaakt worden om het in- en uitrijden te vergemakkelijken;
6. het aangepast toilet mag niet samenvallen met het herentoilet; het aangepast toilet moet ofwel neutraal zijn ofwel moet er zowel een aangepast heren- als damestoilet voorzien worden.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.