Terug
Gepubliceerd op 19/10/2020

2020_CBS_08669 - De Grote Verbinding - Campagneconcept najaar - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08669 - De Grote Verbinding - Campagneconcept najaar - Goedkeuring 2020_CBS_08669 - De Grote Verbinding - Campagneconcept najaar - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwen Antwerpen en Vlaanderen aan hun internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen we voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen, en maken we van de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.  

De afgelopen jaren hebben de stad, de haven, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners samen met de intendant voor de overkapping van de Ring de plannen vormgegeven. In een maandelijks overleg, dat getrokken wordt door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, communicatie en participati, worden in alle openheid de geplande ‘outreach’ initiatieven van de verschillende partners overlopen en besproken. In dit overleg zetelen vertegenwoordigers van de burgerbewegingen StRaten-Generaal, Ademloos en Ringland, team intendant, de stad Antwerpen, Lantis, AWV, MOW, De Vlaamse Waterweg en Vervoerregio Antwerpen.    

Ondertussen zijn er verschillende ontwerpteams van Ringparken aan de slag en is het belangrijk om de voordelen van de lokale leefbaarheidsprojecten te concretiseren voor de Antwerpenaars. De campagne wil dan ook verduidelijken wat al die verbeteringen in de ringzone betekenen voor de inwoners van de stad Antwerpen. Er wordt vertrokken vanuit hoe gewone Antwerpenaars de stadsvernieuwing ervaren. Echte verhalen dus, gebaseerd op een persoonlijk perspectief. 

De verhalen werden gezocht op basis van enkele belangrijke thema’s die terugkomen in verschillende ringparken: verbinding tussen wijken, groen & natuur, fietsen en klimaat. De gekozen media zit dicht bij de Antwerpenaar in de vorm van affichage, broodzakken en digitale advertenties. 

In de campagne zal worden opgeroepen om, via (digitale) 'Ringdagen', kennis te maken met de verschillende projectteams en projectgebieden. Op zo een 'Ringdag' kunnen bewoners en andere stakeholders ontdekken wat de eerste ideeën of plannen zijn voor het dichtstbijzijnde Ringpark en kunnen ze mee input geven aan het nieuwe ontwerpteam. Voor Ringpark Groene Vesten, waar het ontwerpteam al even aan de slag is, kunnen ze online feedback geven op het voorliggende conceptontwerp. Voor Ringpark West wordt er ingezet op het zichtbaar maken van de op til zijnde ingrepen op het terrein.

 Mediaplan

DoelgroepBoodschapMediaPeriode
Antwerpen4 overkoepelende verhalen die gelden voor alle ringparken + Call-to-action naar lokale RingdagenAffichage
  • Stadsnetwerk (370 borden + 11 canvassen)
  • Clear Channel 2m2 (270 borden)
  • Agrafa A0 & A2 (700 affiches)
19/10 - 15/11
Buurten nabij RingparkenAlgemene lijn ("je hebt iets om over te spreken bij de bakker") + CTA naar online RingdagenBroodzakken
135.000 stuks
02/11 - 22/11
Buurten nabij RingparkenVerhaal per Ringpark + CTA naar specifieke online Ringdag (zeven (7) versies)Digitaal
  • Bannering & video naar advertentienetwerk Cadreaon met toeleiding naar degroteverbinding.be
  • Facebook, Instagram &Messenger (video&stories)
  • Snapchat (stories)
19/10 - 15/11


Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430 415 229.

Op 25 juni 2018 (jaarnummer 485) keurde de gemeenteraad het protocol tussen BAM (thans Lantis) en de stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van de 18 leefbaarheidsprojecten en de vier (4) reserveprojecten in het kader van Over de ring.
Op 3 juli 2019 (jaarnummer 5478) keurde het college de communicatiestrategie voor 'De Grote Verbinding' goed.
Op 18 mei 2020 (jaarnummer 326) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen Lantis en de stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.
Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota stad Antwerpen, Lantis en team intendant goed.  

Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van intendant voor de overkapping van de Antwerpse Ring, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring. In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad en een ring voor de stad” tussen het Vlaams Gewest, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht een bedrag van 1,250 miljard euro dat ingezet wordt op basis van de uitkomst van het selectiedossier van de intendant.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
2SBS060105 - De stad zet in op toekomstgerichte contentstrategie en een stadsbreed markting- en communicatieplan waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het campagneconcept voor de najaarscampagne van De Grote Verbinding goed.

Artikel 2

Het college keurt het mediaplan voor de najaarscampagne van De Grote Verbinding goed. 

Artikel 3

Het college keurt de bestelbon 4005393789, ten bedrage van 119.110,96 EUR (inclusief btw) goed voor de aankoop van mediaruimte in het kader van het campagneconcept voor De Grote Verbinding. De vastlegging gebeurt voor Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Aankoop mediaruimte (diverse bestekken)
Mediabrands Belgium
Ildefonse Vandammestraat 5/7D
1560 Hoeilaart
Ondernemingsnummer: NBE 0430 415 229
IBAN: BE60 3100 5953 7070
119.110,96 EUR  (inclusief btw)budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2SBS060105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2000
4005393789