Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020093210 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Ruben Jacobs met als adres Mertens en Torfsstraat 10 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Mertens en Torfsstraat 10 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 10 sectie K nr. 2755B3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van de dakverdieping en het maken van een dakterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/08/1942: toelating (18#15841) voor binnenveranderingen.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- handelshuis;
- 4 bouwlagen met zadeldak.
Huidige toestand
- eengezinswoning;
- 4 bouwlagen met zadeldak;
- bouwdiepte:
- voorgevel afgewerkt met witte bepleistering, wit geschilderde kroonlijst in hout, rode voordeur in hout en wit buitenschrijnwerk in hout.
Gewenste toestand
- eengezinswoning;
- 5 bouwlagen met gecombineerd lessenaarsdak (clerestory dak);
- bouwdiepte:
- nieuwe daklaag afgewerkt met lichtgrijze zinken gevelbekleding, wit buitenschrijnwerk in aluminium en witte balustrade in aluminium.
Inhoud van de aanvraag
- verhogen van de dakverdieping tot volwaardige bouwlaag;
- plaatsen van een nieuwe trap van de derde naar de vierde verdieping;
- plaatsen van een dakterras op de derde verdieping;
- verhogen van de scheidingsmuren.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 28 augustus 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een verbouwing en uitbreiding van een eengezinswoning. De woonfunctie blijft onveranderd en is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De even zijde van de Mertens en Torfsstraat wordt in hoofdzaak gekenmerkt door aaneengesloten burgerwoningen met drie bouwlagen onder zadeldak. Op de hoek met de Justitiestraat is een recenter appartementsgebouw aanwezig maar voldoet niet aan de kenmerkende configuratie van de omgeving waardoor dit niet als referentie gebruikt kan worden.
De aanvraag wenst het bestaande zadeldak te verwijderen en een nieuwe dakopbouw te voorzien. Deze bestaat uit een verticaal vlak vooraan en loopt daarna over in een hellend dakvlak. Na de spitse en asymetrisch geplaatste nok, vertrekt enkele decimeters lager een dakvlak dat afloopt naar achteren. Dit dakvlak loopt daarna eveneens over in een verticaal vlak achteraan.
Zowel de snede als het terreinprofiel tonen aan dat het bestaande zadeldak inpasbaar is in de omgeving. De nieuwe daklaag is dat niet.
Het mist overeenkomst met de verschijningsvormen van daklagen in de omgeving. Door verschillende kenmerken van een dak te combineren (mansardedak, lessenaarsdak, zadeldak,…) ontstaat een zeer onleesbaar, onzuivere en onsamenhangende daklaag.
De gevel wordt verder opgetrokken, boven de kroonlijst. Het voorgestelde dakvolume is buitenproportioneel en niet in verhouding met de schaal en opbouw van het bestaande pand. De daklaag doet dan ook afbreuk aan het algemene gevelbeeld.
Daarnaast komt dergelijke dakopbouw niet voor in de omgeving, die zich laat kenmerken door hellende daken die vertrekken vanaf de kroonlijst. Het voorgestelde gabarit vormt daardoor een schaalbreuk met de aanwezige zadeldaken in de straat.
Het uitbreiden van de woning met een extra bouwlaag is niet afgestemd op de omgeving en een bouwlaag voorzien boven de kroonlijst is niet in harmonie met het referentiebeeld van drie bouwlagen onder zadeldak. De aanvraag is daardoor strijdig met artikels 6 en 10 van de bouwcode en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De aanvraag dient daarom geweigerd te worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De omgeving wordt gekenmerkt door esthetisch waardevolle lijstgevels. Het pand bezit eveneens een bijzondere uitstraling. Door een volwaardige laag te voorzien boven de kroonlijst wordt de gevelopbouw verstoord omdat de bijkomende laag enerzijds zeer gesloten delen omvat en anderzijds een samenhang met de onderliggende gevelopbouw mist. Het voorgestelde dak is atypisch voor de afwerking van laat negentiende-eeuwse en vroeg twintigste-eeuwse burgerwoningen.
De aanvraag dient daarom geweigerd te worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het gewenste terras achteraan is niet aanvaardbaar. Dit creëert inkijk naar de naast- en achterliggende percelen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 augustus 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 28 augustus 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 oktober 2020 |
Verslag GOA | 5 oktober 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.