Terug
Gepubliceerd op 19/10/2020

2020_CBS_08531 - Omgevingsvergunning - OMV_2020091466. Fruithoflaan 75 - 83. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08531 - Omgevingsvergunning - OMV_2020091466. Fruithoflaan 75 - 83. District Berchem - Goedkeuring 2020_CBS_08531 - Omgevingsvergunning - OMV_2020091466. Fruithoflaan 75 - 83. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020091466

Gegevens van de aanvrager:

Anthony Seminara met als contactadres Nijverheidsstraat 250 te 1800 Vilvoorde en de heer Wim Waroquier met als adres Rosalialaan 39 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

Fruithoflaan 75 - 83 te 2600 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 21 sectie A nr. 253S

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

voorgevelwijziging gelijkvloers en plaatsen van reclame in het vlak van de gevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/03/2005: vergunning (3220#214) renoveren van winkel en gevels gelijkvloers;

-          26/08/1964: vergunning (957#1358) oprichten appartementsgebouw.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          appartementsgebouw bestaande uit 6 bouwlagen onder een plat dak;

-          gelijkvloers met handelsfuncties en een woongelegenheid (toegankelijk via de voortuin);

-          de gelijkvloerse gevel bestaat uit een zwart matte volkernplaat kleur 0509;

-          buitenschrijnwerk in wit aluminium;

-          voorzien van een zonnetent.

Huidige toestand

-          reclame in het vlak van de gevel losse letters in wit aluminium met indirecte verlichting;

-          gevel is voorzien van matte glasbalken;

-          raam en deuropening dichtgemaakt;

-          de beenhouwerij (handelsfunctie) werd links uitgebreid.

Gewenste toestand

-          uitgebreide handelsfunctie en een verkleinde woongelegenheid (toegankelijk via de tuin);

-          nieuwe reclame;

-          nieuwe gevelafwerking;

-          nieuwe raamopeningen;

-          nieuw buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          vergroten van de handelsfunctie op de hoek en het verkleinen van de woongelegenheid;

-          wijzigen afwerking gevel naar ‘ocean green’ tegels;

-          nieuw buitenschrijnwerk in mat zwart alu profielen RAL 9005;

-          reclame wordt voorzien in letters in zwart RAL 9005 met indirecte verlichting;

-          overige delen van de meergezinswoning maken geen onderdeel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

27 augustus 2020

10 september 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het regulariseren en verbouwen van een bestaande slagerij in de Fruithoflaan. Deze functie is inpasbaar in woongebied.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De slagerij wordt uitgebreid tot een netto-vloeroppervlakte van circa 100m² waarbij de woongelegenheid wordt verkleind tot circa 30m² verblijfsruimten en waarbij deze woongelegenheid enkel toegankelijk wordt gemaakt via de tuin.

 

De stad moet een aantrekkelijke woonstad blijven. Dit is enkel mogelijk wanneer er voldoende kwalitatieve woningen worden aangeboden. Vermits de gemiddelde oppervlakte van het nieuwe woningaanbod de laatste jaren relatief klein is, en om een mix op vlak van stedenbouwkundige, maatschappelijke en woonkwaliteitseisen te stimuleren, is een minimale netto-oppervlakte noodzakelijk. En dit voor elke zelfstandig woning, op basis van het aantal slaapkamers per woning.

Een zelfstandige woning dient over minstens 35m² netto vloeroppervlakte verblijfsruimten te beschikken. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheid onvoldoende wooncomfort biedt.

Daarenboven is deze woongelegenheid enkel toegankelijk via de tuin. Ook hierdoor biedt de woongelegenheid onvoldoende wooncomfort.

Bijgevolg zal worden opgelegd deze ruimten enkel te voorzien als bergruimten bij handelsfuncties op het gelijkvloers én een verbinding te maken met minstens één van deze handelsfuncties.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel van de gelijkvloerse functie wordt gewijzigd. De handelsgevel wordt voorzien in groene tegels. Het schrijnwerk van de vitrineramen en de schuifdeuren van de slagerij worden voorzien in zwart aluminium.

 

Ter hoogte van het slagerijatelier en de gekoelde opslagruimtes worden bandramen voorzien. Hierbij is geen rechtstreeks zicht mogelijk, maar kan passage wel voldoende waargenomen worden. Ook wordt de deur hier reeds voorzien door een deur met een rond raamvlak. Gelet op de nabijheid van het vitrineraam kan geoordeeld worden dat dit voldoende is als levendige plint.

 

De grootschalige gevelreclame wordt vervangen door kleinschaligere reclame in de vorm van losse zwarte letters in aluminium. Deze worden verlicht door detailverlichting in de vorm van kleine opbouwspots.

 

Het nieuwe gevelontwerp en de nieuwe gevelreclame verbetert ten opzichte van de laatst vergunde toestand. Dit wordt positief geadviseerd. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de ruimten van de voormalige woongelegenheid, die toegankelijk zijn vanuit de tuin, te voorzien als bergruimten bij handelsfuncties op het gelijkvloers én een verbinding te maken met minstens één van deze handelsfuncties.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 augustus 2020

Volledig en ontvankelijk

27 augustus 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 oktober 2020

Verslag GOA

7 oktober 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de ruimten van de voormalige woongelegenheid, die toegankelijk zijn vanuit de tuin, te voorzien als bergruimten bij handelsfuncties op het gelijkvloers én een verbinding te maken met minstens één van deze handelsfuncties.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.