Terug
Gepubliceerd op 08/03/2021

2020_CBS_08614 - Bestek GAC_2019_01059. Raamovereenkomst verslepen van voertuigen - takelen/stallen van voertuigen op basis van een overtreding - Stopzetting - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Ingetrokken
Dit besluit werd ingetrokken

Deze beslissing werd ingetrokken met het collegebesluit van 5 maart 2021 (jaarnummer 1834).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08614 - Bestek GAC_2019_01059. Raamovereenkomst verslepen van voertuigen - takelen/stallen van voertuigen op basis van een overtreding - Stopzetting - Goedkeuring 2020_CBS_08614 - Bestek GAC_2019_01059. Raamovereenkomst verslepen van voertuigen - takelen/stallen van voertuigen op basis van een overtreding - Stopzetting - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De aanbestedende overheid wenst af te zien van de opdracht GAC_2019_01059 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het verslepen van voertuigen - takelen/stallen van voertuigen op basis van een overtreding om volgende redenen :

  • De aanbestedende overheid stelde een significant prijsverschil vast in de offertes van de verschillende inschrijvers. Mogelijk is dit prijsverschil het gevolg van het feit dat de aanbestedende overheid in het bestek en de inventaris geen mogelijkheid tot het opgeven van een weekend- en/of nachttarief opnam. Ook verduidelijkte het bestek niet hoe de weekend- en nachtprestaties zich verhouden ten opzichte van de normale dagtaken.  De huidige contractant had hierdoor mogelijks voorkennis en kon daardoor een betere inschatting maken;
  • Gelet op bepaalde verschillen tussen de offertes, blijkt dat de behoefte van de aanbestedende overheid onvoldoende concreet werd uiteengezet in het bestek. De opdracht toch gunnen, terwijl de inschrijvers hun offerte hebben opgesteld met verschillende uitgangspunten, zou haaks staan op de het mededingings- en gelijkheidsbeginsel. Aangezien de opdrachtdocumenten lopende de plaatsingsprocedure niet mogen worden gewijzigd en een openbare procedure niet toestaat om onderhandelingen te voeren over de offertes, kan de voormelde situatie niet worden rechtgezet;
  • Voortschrijdend inzicht noopt de aanbestedende overheid ook te concluderen dat de opsplitsing van de opdracht in 2 percelen niet (meer) gewenst is. Omwille van operationele redenen is het eerder aangewezen om de volledige opvolging van het takelproces in al haar aspecten aan één opdrachtnemer toe te wijzen.

De behoefte van de aanbestedende overheid is door voormelde zaken gewijzigd. De opdrachtdocumenten zullen gewijzigd worden en in de vorm van een nieuwe procedure opnieuw in de markt geplaatst worden.

Juridische grond

In toepassing van artikel 85 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, houdt het volgen van een (plaatsings)procedure geen verplichting in tot het gunnen of het sluiten van de opdracht. De aanbestedende overheid kan zowel afzien van het gunnen of het sluiten van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.

In toepassing van artikel 58, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, heeft de aanbestedende overheid het recht, in geval ze ervoor kiest de opdracht te plaatsen in de vorm van afzonderlijke percelen, er slechts enkele te gunnen en eventueel te besluiten de andere op te nemen in één of meer nieuwe opdrachten, desnoods volgens een andere plaatsingsprocedure.

Aanleiding en context

Voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het verslepen van voertuigen - takelen/stallen van voertuigen op basis van een overtreding, werd openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2019_01059 uitgeschreven.

Op 28 juli 2020 dienden de volgende ondernemers een offerte in:

  • A-Move (maatschap), Noordersingel 13, 2140 Borgerhout, zonder ondernemingsnummer (perceel 1 en 2);
  • Depannage 2000 NV, Emiel Vloorsstraat 2, 2660 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0403.992.429 (perceel 1).

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS04 - Financiën
2SBS0401 - Financiële administratie
2SBS040105 - Uitgaven

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de stopzetting van de opdracht GAC_2019_01059 voor het afsluiten van een raamovereenkomst verslepen van voertuigen - takelen/stallen van voertuigen op basis van een overtreding goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.