Terug
Gepubliceerd op 19/10/2020

2020_CBS_08536 - Omgevingsvergunning - OMV_2020104105. Mattheus Corvensstraat 2. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08536 - Omgevingsvergunning - OMV_2020104105. Mattheus Corvensstraat 2. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_08536 - Omgevingsvergunning - OMV_2020104105. Mattheus Corvensstraat 2. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020104105

Gegevens van de aanvrager:

de heer Halil Tav?ano?lu met als adres Mattheus Corvensstraat 2 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Mattheus Corvensstraat 2 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 29 sectie A nr. 573V6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de functiewijziging op het gelijkvloers en voorgevelwijziging

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          26/02/2020: proces-verbaal (11002_2020_12181_VPV) werken uitvoeren, wijzigen hoofdfunctie van de gelijkvloerse verdieping en wijzigen aantal woongelegenheden zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          11/10/2012: vergunning (3553#6749) gevelwijziging;

-          1/01/1959: vergunning (627#19150) terras.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • hoekpand bestaande uit 2 bouwlagen onder een plat dak;
  • gelijkvloers is ingevuld als café;
  • netto vloeroppervlakte van het café bedraagt circa 110 m²;
  • op de eerste verdieping bevindt zich een appartement;
  • het appartement op de eerste verdieping heeft een aparte inkom via de Palinckstraat;

-          gevelafwerking: rode gevelstenen met rood geschilderde houten ramen.

 

Huidige toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • hoekpand bestaande uit 2 bouwlagen onder een plat dak;
  • het gelijkvloers werd omgevormd tot een appartement met 3 slaapkamers;
  • toegang tot het gelijkvloerse appartement is op de hoek van de Mattheus Corvensstraat en Palinckstraat;
  • het appartement op de eerste verdieping blijft ongewijzigd (geen deel van de aanvraag);

-          gevelafwerking:

  • rode gevelstenen met pvc wit schrijnwerk;
  • rood geschilderde houten ramen werden vervangen door pvc wit ramen;
  • de raamopeningen en indelingen van de ramen werden niet gewijzigd;
  • inkomdeur tot het gelijkvloerse appartement werd pvc wit voorzien;
  • inkomdeur tot het bovenliggend appartement werd antraciet aluminium voorzien.

 

Gewenste toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • idem als de huidige toestand (regularisatie);
  • vermeerderen van het aantal wooneenheden van 1 naar 2;
  • met betrekking tot de nieuwe wooneenheden zijn volgende gegevens beschikbaar: drie-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 110m²;

-          gevelafwerking: idem als de huidige toestand (regularisatie).

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren functiewijziging op het gelijkvloers van café naar wonen;

-          regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

2 september 2020

16 september 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

2 september 2020

28 september 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

2 september 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

2 september 2020

29 september 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

2 september 2020

14 september 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

-         
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-           

  • Artikel 27 Open ruimte:
    het perceel is volledig bebouwd, er is geen open ruimte van minimaal 20% van het perceel voorzien;
  • Artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    het appartement op het gelijkvloers beschikt niet over een buitenruimte;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de fietsenberging in de kelder is niet comfortabel te bereiken;
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    voor de bijkomende woongelegenheid is geen parkeerplaats voorzien.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag betreft het regulariseren van de functiewijziging op het gelijkvloers van café naar wonen. De stadsdienst Ondernemen en Stadsmarketing, Business en Innovatie geeft een gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige) reca-functie naar woonst op het gelijkvloers in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering van winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is het behoud van commerciële ruimte op deze locaties niet op te leggen en kan er gelijkvloers een woonruimte voorzien worden. Het creëren van een bijkomende woongelegenheid is ruimtelijk inpasbaar en in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Bij een functiewijziging moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Het perceel waarop de aanvraag betrekking heeft is volledig bebouwd en heeft geen 20% open ruimte conform artikel 27 van de bouwcode. Zo wordt er ook geen buitenruimte voorzien bij het nieuwe appartement conform artikel 28 van de bouwcode. Het gaat echter om een specifiek geval waarbij het niet mogelijk is om aan deze artikels te voldoen gezien het om een klein hoekperceel gaat dat minder dan 20 meter diep is aan beide straatkanten. 

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Verder omvat de aanvraag het regulariseren van wijzigingen aan de voorgevels.

 

De gepleisterde, oorspronkelijke witte, horizontale band en decoratie-elementen boven de gevelopeningen op het gelijkvloers werden donkerrood geschilderd. Deze gevelwijziging doet afbreuk aan de beeldkwaliteit van de voorgevels en is niet aanvaardbaar. Elementen en decoraties die kenmerkend zijn in de omgeving en bijdragen tot de historische beeldwaarde van de gevels, mogen niet gewijzigd worden. Als voorwaarde bij vergunning wordt daarom opgelegd om de donkerrode verf te verwijderen van beide voorgevels en de ornamenten boven de gelijkvloerse gevelopeningen opnieuw wit te schilderen, conform de vergunde toestand.

 

Verder omvat de aanvraag de regularisatie van het schrijnwerk dat werd aangepast. Het nieuwe buitenschrijnwerk van de ramen en de deuren is qua materialisatie en kleurstelling inpasbaar in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging.

Het café op het gelijkvloers wordt ingericht als appartement. Het bovenliggende appartement blijft ongewijzigd.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

Dit perceel betreft een hoekpand. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor het bijkomende appartement moeten er 4 fietsstalplaatsen voorzien worden:

1 appartement met 3 slaapkamers = 1 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 4.

 

Er worden 6 fietsstalplaatsen voorzien in de kelder die te bereiken zijn via een trap met fietsgeul. 

De gang naar de kelder is echter te smal. Deze moet minstens 1m breed zijn. Er is ook te weinig plaats voor de trap om je fiets goed te kunnen opstellen. De ruimte voor de trap moet minstens 1,70m bedragen zodat je met je fiets in de fietsgeul kan. Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet minstens 1m70 vrije ruimte beschikbaar zijn. Dat is hier niet het geval. 

Er moeten 4 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van artikel 29 van de bouwcode. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij vergunning.

 

Woninggrootte

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor het appartement met drie slaapkamers voldoende wooncomfort biedt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde maatregelen van Fluvius strikt na te leven;

3.      de donkerrode verf moet van de voorgevels verwijderd worden en de ornamenten boven de gelijkvloerse gevelopeningen moeten opnieuw wit geschilderd worden, conform de vergunde toestand;

4.      er moeten conform artikel 29 van de bouwcode 4 fietsstalplaatsen voorzien worden die comfortabel te bereiken zijn;

-          de gang naar de fietsberging moet minstens 1m breed zijn;

-          de ruimte voor de trap moet minstens 1,70m breed zijn om je fiets goed te kunnen opstellen;

-          achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een minimale vrije ruimte beschikbaar zijn van 1m70;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 augustus 2020

Volledig en ontvankelijk

2 september 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 november 2020

Verslag GOA

5 oktober 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde maatregelen van Fluvius strikt na te leven;

3.      de donkerrode verf moet van de voorgevels verwijderd worden en de ornamenten boven de gelijkvloerse gevelopeningen moeten opnieuw wit geschilderd worden, conform de vergunde toestand;

4.      er moeten conform artikel 29 van de bouwcode 4 fietsstalplaatsen voorzien worden die comfortabel te bereiken zijn;

-          de gang naar de fietsberging moet minstens 1m breed zijn;

-          de ruimte voor de trap moet minstens 1,70m breed zijn om je fiets goed te kunnen opstellen;

-          achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een minimale vrije ruimte beschikbaar zijn van 1m70;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.