Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd op 7 mei 2020 bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. Het college organiseerde reeds een openbaar onderzoek en verstrekte een voorwaardelijk gunstig advies aan de deputatie over de aanvraag op 17 juli 2020 (zie bijgevoegd collegebesluit).
Op 11 september 2020 paste de deputatie een administratieve lus toe waarbij er aan de aanvrager bijkomende informatie gevraagd werd. De aanvrager diende vervolgens op 18 september en op 21 september een wijzigingsverzoek in waarbij het wijzigingsverzoek van 21 september 2020 het wijzigingsverzoek van 18 september 2020 verder aanvult. Op 21 september 2020 werden deze wijzigingsverzoeken aanvaard door de deputatie. Op 22 september 2020 werd het college opnieuw verzocht om een advies uit te brengen.
Voorliggend advies behandelt het wijzigingsverzoek.
Projectnummer: | OMV_2020055185 |
Gegevens van de aanvrager: | NV VAN WELLEN STORAGE met als adres Kambalastraat 14 te 2030 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV Broekman Logistics Belgium Antwerp met als contactadres Kruisweg 2 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Moerstraat 9 te 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 18 sectie E nrs. 211T2, 211M2, 211D2, 211Y2 en 211A3 |
Inrichtingsnummer: | 20170731-0010 (VLS - Group Belgium) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Op- en overslagbedrijf: verandering door wijziging en uitbreiden van een magazijn |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Zie bijgevoegd collegebesluit van 17 juli 2020.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft:
- het slopen van een deel van een magazijn;
- het slopen van verhardingen;
- het slopen van een hoogspanningscabine;
- het uitbreiden van een magazijn;
- het aanleggen van nieuwe verhardingen;
- het plaatsen van een nieuwe hoogspanningscabine;
- het plaatsen van een overdekte fietsenstalplaats.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Zie bijgevoegd collegebesluit van 17 juli 2020.
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 22 september 2020 | 30 september 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 23 september 2020 | 30 september 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Zie bijgevoegd collegebesluit van 17 juli 2020.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Om aan de gewestelijke hemelwaterverordening te voldoen, dat opgelegd werd als voorwaarde in het collegebesluit van 17 juli 2020, wordt met het wijzigingsverzoek een nieuw hemelwaterformulier en bijhorend rioleringsplan toegevoegd aan de aanvraag.
Het hemelwater dat op de verharding valt, kan door contact met de verharde oppervlakte zo vervuild worden dat het als afvalwater beschouwd moet worden.
Het hemelwater dat op de uitbreiding van het magazijn valt, wordt opgevangen in een hemelwaterput met een inhoud van 10.000 liter en hergebruikt voor het sanitair. De overloop van de hemelwaterput en het overige hemelwater dat op de daken valt, wordt aangesloten op een infiltratievoorziening met een oppervlakte van 840 m² en een inhoud van 480.000 liter.
Opgemerkt wordt dat het hemelwaterformulier niet geheel correct werd ingevuld. Voor het dimensioneren van de infiltratievoorziening volgens de hemelwaterverordening heeft de aanvrager de oppervlakte van de nieuwe verharding meegerekend terwijl het hemelwater dat op deze verharding valt, beschouwd moet worden als afvalwater en de hemelwaterverordening hier dus niet op van toepassing is. Echter heeft de aanvrager bij de werkelijke dimensionering van de infiltratievoorziening de nieuwe verharding niet in rekening gebracht waardoor de te voorziene infiltratievoorziening dus wel een correcte dimensionering heeft. De afwijkingsvraag van de aanvrager in verband met de dimensionering van de infiltratievoorziening valt hiermee zonder voorwerp. De aanvraag voldoet aan de gewestelijke hemelwaterverordening.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
Zie bijgevoegd collegebesluit van 17 juli 2020.
Sectorale wetgeving
Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota waarvan akte is genomen worden toegevoegd.
In voorliggende aanvraag, die niet door een publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 5.000 m² (circa 24.700 m²), is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een archeologienota waarvan akte is genomen toe te voegen aan de aanvraag. Deze nota maakt deel uit van het aanvraagdossier. Het agentschap Onroerend Erfgoed heeft op 17 april 2020 akte genomen van de ingediende archeologienota. Het bijhorend programma van maatregelen beveelt geen vervolgonderzoek.
Opgemerkt wordt dat de wijzigingen van de aanvraag, waaronder het voorzien van een brandweg en nieuwe verhardingen, zich beperkt buiten het onderzoeksgebied zoals beschouwd in de archeologienota bevinden. Deze planaanpassingen zijn minimaal genoeg om geen invloed te hebben op het uiteindelijke programma van maatregelen waardoor het opvragen van een nieuwe archeologienota niet wenselijk is.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Met het wijzigingsverzoek wordt een overdekte fietsenstalling als bijkomende stedenbouwkundige handeling aangevraagd. De nieuwe overdekte fietsenstalling wordt voorzien ten zuiden van de nieuwe hoogspanningscabine. De fietsenstalling heeft een oppervlakte van 24 m² (4 meter x 6 meter) en biedt parkeerplaatsen voor 20 fietsen. Er is 0,60 meter voorzien per fiets wat de minimale breedte is om de fiets comfortabel te kunnen stallen. De hoogte van de fietsenstalling bedraagt 2,7 meter. De fietsenstalling wordt opgetrokken in staal waarbij het dak wordt afgewerkt met aluminium panelen.
Met het toevoegen van deze overdekte fietsenstalling, komt men tegemoet aan meerdere voorwaarden uit het eerdere advies van het college van 17 juli 2020.
Verder werden in het wijzigingsverzoek mobiliteitsplannen toegevoegd om de interne verkeerssituatie op het terrein te verduidelijken. Op het mobiliteitsplan nieuwe toestand (mobiliteitsplan-bijlage 4_Rev C) worden de interne verkeerscirculatie en de parkeerplaatsen voor vrachtwagens en personenwagens aangeduid. Tevens worden de verschillende looplijnen aangeduid voor zowel de vrachtwagenchauffeurs (vanuit parking en laad- en loskades) als voor de medewerkers (vanuit parking en fietsenstalling).
In het eerdere advies van het college van 17 juli 2020 werden de interne verkeerscirculatie en de parkings reeds besproken. Deze mobiliteitsaspecten werden daarin reeds goedgekeurd.
De looplijnen zoals aangeduid op het nieuwe mobiliteitsplan komen tegemoet aan het eerdere advies van het college van 17 juli 2020. Echter is het nog steeds niet duidelijk hoe de looplijnen fysiek vorm zullen krijgen. De voorwaarden in verband met de uitvoering van de looplijnen worden opnieuw als voorwaarden opgenomen in voorliggend advies. Tevens is het nog steeds belangrijk dat indien mogelijk voetgangers gescheiden worden van de gemotoriseerde stromen aangezien het niet wenselijk is dat op plaatsen waar vrachtwagens manoeuvreren de voetgangers van dezelfde ruimte gebruik maken.
Ten slotte worden met het wijzigingsverzoek beperkte aanpassingen aan en in het magazijn en een brandweg aangevraagd om tegemoet te komen aan de opmerkingen uit het ongunstig advies van de brandweer. De aanpassingen aan het magazijn betreffen het voorzien van bijkomende brandmuren, een bijkomende evacuatieweg en nieuwe gevelopeningen (poorten en evacuatiedeuren). De brandweg wordt voorzien ten westen van het magazijn. Deze brandweg heeft een breedte van 6 meter en wordt uitgevoerd in waterdoorlatende grind of steenslag.
Deze aanpassingen aan de aanvraag hebben geen invloed op de goede ruimtelijke ordening. De vergunningverlenende overheid heeft opnieuw het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie die zich moet uitspreken over deze wijzigingen. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Zie bijgevoegd collegebesluit van 17 juli 2020.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- De looplijnen van de parkeerplaatsen voor personenwagens naar het nieuwe kantoor moeten fysiek en visueel aangebracht worden op het terrein. Dit kan door middel van een slemlaag met bijvoorbeeld een voetgangerspictogram of witte lijnen zoals een zebrapadpatroon. Op die manier is het duidelijk wanneer gemotoriseerd verkeer bepaalde voetgangersstromen kruist en kunnen conflicten vermeden worden;
- De looplijnen van de parkeerplaatsen voor vrachtwagens naar het bestaande digitale loket moeten fysiek en visueel aangebracht worden op het terrein. Vrachtwagenchauffeurs dienen op een veilige manier het loket te kunnen bereiken om zich aan te melden;
- De looplijnen van de laad- en loskades naar het nieuwe loket moeten fysiek en visueel aangebracht worden op het terrein;
- Indien mogelijk moeten de looplijnen voor voetgangers zoveel mogelijk gescheiden worden van het gemotoriseerd verkeer en zeker op plaatsen waar veel manoeuvres gebeuren;
- Er wordt geadviseerd de stalen gevelpanelen uit te voeren in een lichte kleur zoals RAL 7004, 7030, 7032, 7053, 7038, 7044, 7047 (niet limitatief) of in een gelijkaardige lichte kleur als de gevel van het bestaande magazijn;
- De voorwaarden uit het advies van de Nationale Maatschappij der Pijpleidingen dienen strikt nageleefd te worden;
- De voorwaarden uit het advies van Petrochemical Pipeline Services dienen strikt nageleefd te worden.
Geadviseerde rubrieken
Zie bijgevoegd collegebesluit van 17 juli 2020.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst eerste adviesvraag | 3 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | 12 juni 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 11 juli 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissing toepassing administratieve lus | 11 september 2020 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 21 september 2020 |
Ontvangst tweede adviesvraag | 22 september 2020 |
Uiterste adviesdatum | 22 oktober 2020 |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast waardoor de behandelingstermijn van het dossier eenmalig van rechtswege met 60 dagen wordt verlengd. Er werd gevraagd aan de exploitant om bijkomende informatie toe te voegen aan het dossier.
De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen. Dit verzoek werd aanvaard. De wijzigingen zijn zodanig dat er opnieuw adviezen werden gevraagd. Er diende geen nieuw openbaar onderzoek georganiseerd te worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. De resultaten van het openbaar onderzoek werden reeds opgenomen in het advies van het college van burgemeester en schepenen van 17 juli 2020.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- De looplijnen van de parkeerplaatsen voor personenwagens naar het nieuwe kantoor moeten fysiek en visueel aangebracht worden op het terrein. Dit kan door middel van een slemlaag met bijvoorbeeld een voetgangerspictogram of witte lijnen zoals een zebrapadpatroon. Op die manier is het duidelijk wanneer gemotoriseerd verkeer bepaalde voetgangersstromen kruist en kunnen conflicten vermeden worden;
- De looplijnen van de parkeerplaatsen voor vrachtwagens naar het bestaande digitale loket moeten fysiek en visueel aangebracht worden op het terrein. Vrachtwagenchauffeurs dienen op een veilige manier het loket te kunnen bereiken om zich aan te melden;
- De looplijnen van de laad- en loskades naar het nieuwe loket moeten fysiek en visueel aangebracht worden op het terrein;
- Indien mogelijk moeten de looplijnen voor voetgangers zoveel mogelijk gescheiden worden van het gemotoriseerd verkeer en zeker op plaatsen waar veel manoeuvres gebeuren;
- Er wordt geadviseerd de stalen gevelpanelen uit te voeren in een lichte kleur zoals RAL 7004, 7030, 7032, 7053, 7038, 7044, 7047 (niet limitatief) of in een gelijkaardige lichte kleur als de gevel van het bestaande magazijn;
- De voorwaarden uit het advies van de Nationale Maatschappij der Pijpleidingen dienen strikt nageleefd te worden;
- De voorwaarden uit het advies van Petrochemical Pipeline Services dienen strikt nageleefd te worden.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft |