Terug
Gepubliceerd op 19/10/2020

2020_CBS_08508 - Omgevingsvergunning - OMV_2020104703. Italiëlei 108. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08508 - Omgevingsvergunning - OMV_2020104703. Italiëlei 108. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_08508 - Omgevingsvergunning - OMV_2020104703. Italiëlei 108. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020104703

Gegevens van de aanvrager:

de heer Selim Uslu met als adres Robert Molsstraat 44 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Italiëlei 108 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2 sectie B nr. 1456E

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van vergunning (dossiernummer: 20161281, een meergezinswoning met 9 wooneenheden)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          23/02/2017: vergunning door deputatie (20161281) voor bouwen van een meergezinswoning na sloop van een eengezinswoning.

 

Vergunde toestand

 

-          meergezinswoning van 8 bouwlagen + teruggetrokken daklaag onder plat dak met 9 wooneenheden, telkens 1 wooneenheid per bouwlaag.

 

Huidige toestand

 

-          vaststelling (ID: 214904) van neoclassicistisch burgerhuis als bouwkundig erfgoed;

-          meergezinswoning van 8 bouwlagen + teruggetrokken daklaag onder plat dak met 9 wooneenheden, telkens 1 wooneenheid per bouwlaag;

-          de vergunning van 20161281 is in uitvoering.

 

Gewenste toestand

 

-          meergezinswoning van 9 bouwlagen onder plat dak met 9 wooneenheden, telkens 1 wooneenheid per bouwlaag;

-          wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand:

  • voorgevel wordt gewijzigd naar gekaleide gevelsteen;
  • het terras op de 1e verdieping zal over de volledige breedte voorzien worden. Er zullen geen scheimuurverhogingen doorgevoerd worden;
  • liftsas wordt aangepast na overleg met de brandweer. De liftdeuren zijn brandwerend waardoor het sas gesupprimeerd kan worden;
  • verdieping +8 zal uitgebreid worden. Ter hoogte van de voorgevel zal deze aansluiten bij de rechterbuur (zowel qua hoogte als qua bouwlijn). Achteraan wordt er uitgebreid tot op een diepte van 16,7m en wordt er een ruim terras gecreëerd.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand:

  • voorgevel wordt gewijzigd naar gekaleide gevelsteen;
  • het terras op de 1e verdieping zal over de volledige breedte voorzien worden. Er zullen geen scheimuurverhogingen doorgevoerd worden;
  • liftsas wordt aangepast na overleg met de brandweer. De liftdeuren zijn brandwerend waardoor het sas gesupprimeerd kan worden;
  • verdieping +8 zal uitgebreid worden. Ter hoogte van de voorgevel zal deze aansluiten bij de rechterbuur (zowel qua hoogte als qua bouwlijn). Achteraan wordt er uitgebreid tot op een diepte van 16,7m. Deze zal tevens aansluiten bij buur links. Achteraan wordt er een ruim terras gecreëerd;

-          aanleggen van het nieuwe platte dak als een groendak.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

28 augustus 2020

24 september 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

28 augustus 2020

28 september 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

28 augustus 2020

7 oktober 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  4:   zone voor wonen - (wo4) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft enkele wijzigingen aan een recent vergunde meergezinswoning. Deze wijzigingen zijn beperkt en functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De initieel vergunde teruggetrokken 9de daklaag wordt omgevormd tot een volwaardige verdieping. De voorgevel sluit hierdoor aan met het aanpalend gebouw rechts.

De 9de verdieping wordt ook achteraan uitgebreid tot 16,7m bouwdiepte, zodat het (te kleine) dakappartement wordt omgevormd tot een volwaardig twee-slaapkamerappartement. De nieuwe bouwdiepte sluit aan met de recent vergunde bovenbouw van het aanpalende gebouw links.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

De teruggetrokken daklaag wordt uitgebreid tot een volwaardige verdieping. De voorgevel vindt hierdoor aansluiting bij de gevel van het gebouw rechts. Het gebouw komt door deze ingreep ook over als een meer samenhangend geheel.

 

Als gevelmateriaal wordt gekozen voor een wit gekaleide gevelsteen i.p.v. een witte bepleistering. Hierdoor blijft de structuur van de baksteen nog zichtbaar wat de gevel minder vlak maakt en beter bestand tegen vervuiling.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Het terras op de 1ste verdieping wordt over de hele breedte van het perceel uitgebreid. Hiervoor is geen wijziging aan de scheimuur nodig.

 

Op de 9de verdieping wordt achteraan een groot dakterras aangelegd tot op de linker perceelsgrens. Om inkijk te vermijden wordt op de scheimuur een glazen scherm geplaatst. Uit de aanvraagdocumenten blijkt dat de aanvrager ook eigenaar van het betreffende aanpalend pand is. Er werd ook geen bezwaar ingediend. Dit scherm belemmert mogelijke rechten van de buur niet om later eventueel werken uit te voeren aan de scheimuur.

 

In de vergunning van de deputatie werd de aanleg van groendaken als voorwaarde opgelegd, in overeenstemming met artikel 38 van de bouwcode. Deze groendaken worden niet op alle plannen weergegeven. De aanleg van groendaken op alle platte daken wordt opnieuw als voorwaarde opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      alle daken moeten worden aangelegd als groendaken conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 augustus 2020

Volledig en ontvankelijk

28 augustus 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 oktober 2020

Verslag GOA

9 oktober 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      alle daken moeten worden aangelegd als groendaken conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.