Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020105811 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als contactadres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Schotensesteenweg 138 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 30 sectie A nr. 427A5 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een schoolgebouw in functie van toegankelijkheid en herorganiseren van het administratief cluster |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/01/2014: vergunning (20136055) voor de regularisatie van een gevelwijziging;
- 14/09/2012: vergunning (20125105) voor het bouwen van een tijdelijk sanitair blok naast een bestaand prefabgebouw.
Vergunde en huidige toestand
- een schoolgebouw met 3 bouwlagen en een plat dak.
Gewenste toestand
- verbouwing van een beperkt deel in een schoolgebouw in functie van toegankelijkheid en herorganisatie van het administratief cluster;
- verplaatsing van een bank ter hoogte van de voorgevel.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een beperkt deel in een schoolgebouw in functie van toegankelijkheid en herorganiseren van het administratief cluster;
- verplaatsen van een bank ter hoogte van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 3 september 2020 | 30 september 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 3 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
De nieuwe ramen in de zijgevel zijn niet opengaand opgetekend. Daarnaast zijn hebben ze een te kleine licht-doorlatende oppervlakte. De gespreksruimte is niet voorzien van een opengaand geveldeel dat rechtstreeks uitmond in de open lucht.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft beperkte verbouwingswerken aan een school waarbij naast het reorganiseren van de ruimtes ook enkele ingrepen gebeuren in functie van integrale toegankelijkheid. Gezien de bestaande schoolfunctie blijft behouden, blijft er een goed voorzieningenaanbod aanwezig voor de buurt.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Deze aanvraag behelst enkel het realiseren van de entree en de interne aanpassingswerken. De voorliggende aanvraag betreft geen noemenswaardige volumewijziging. De schaal van het bestaande en vergunde volume werd behouden. Daarnaast wordt de draagkracht van het gebouw niet overschreden door het herindelen van een deel van de gelijkvloerse verdieping.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande gevel bestaat uit een combinatie van witte en donkerblauwe gevelstenen. Het buitenschrijnwerk is voorzien in zilverkleurig aluminium. Boven de inkomdeur zijn grijze vezelcementplaten voorzien. In voorliggende aanvraag blijft de kenmerkende materialiteit van de voorgevel behouden. De aan de voorgevel zichtbare ingrepen beperken zich tot de realisatie van een nieuwe trap met helling. Zowel de trap als de helling wordt voorzien in prefab zichtbeton. De stalen borstwering wordt voorzien in dezelfde kleur als het aanwezige geglazuurde gevelmetselwerk. De lichtgrijze betonnen bank wordt verplaatst in functie van een optimaler ruimtegebruik.
De toegepaste materialen zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en zijn daardoor aanvaardbaar. Er wordt wel opgemerkt dat de materialiteit van het nieuw buitenschijnwerk in de zijgevel niet benoemd wordt. Er wordt daarom op basis van artikel 11 van de bouwcode opgenomen dat de nieuwe ramen in hetzelfde materiaal en kleur moeten voorzien worden als het reeds aanwezige buitenschrijnwerk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De interne planschikking van een deel van de gelijkvloerse verdieping wordt in voorliggende aanvraag geoptimaliseerd in functie van de hedendaagse gebruikseisen, wat positief is voor de algemene kwaliteit en gebruiksgenot van de school.
Verder wordt een rolstoeltoegankelijke lift voorzien waardoor alle verdiepingen toegankelijk worden voor mindervaliden. Hiervoor wordt een liftkoker voorzien vanaf de kelder tot aan het platte dak.
Op de eerste en tweede verdieping worden beperkte ingrepen gepland in functie van een serverlokaal, zorgklas en een schoolbibliotheek.
De positionering van het secretariaat aan de voorgevel op het gelijkvloers zorgt voor een levendige plint.
Daarnaast wordt een nieuwe en grotere boom op het voorplein voorzien. Beide ingrepen zorgen voor een aangenamer straatbeeld.
Er wordt opgemerkt dat de nieuwe ramen in de zijgevel niet opengaand ingetekend zijn op de plannen. Elke verblijfsruimte dient conform artikel 24 van de bouwcode minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. Deze opening moet volledig afsluitbaar zijn door middel van een draaiend of schuivend venster, deur of luik en dient direct uit te monden in de open lucht. Licht en lucht zijn basiskwaliteiten van verblijfsruimtes waardoor niet van dit artikel kan afgeweken worden. Het realiseren van opengaande ramen in de nieuwe directie- en zorgruimte wordt daarom opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
Daarnaast wordt ook opgemerkt dat de licht-doorlatende oppervlakte van de twee nieuwe ramen kleiner is dan 10% van de aangrenzende ruimte. In het geval van de ruimte voor de directie dient ook de uitsprong boven het raam mee in rekening gebracht te worden. Gezien de afmetingen van de nieuwe ramen identiek zijn aan het naastliggende raam (harmonie) en de ruimtes ook voorzien zijn van beglaasde wanden naar de gang die van voldoende natuurlijk licht voorzien is, kan hierop een afwijking van de bouwcode gegeven worden.
Tot slot wordt opgemerkt dat de gespreksruimte niet voorzien is van een te openen gevel- of dakdeel waardoor de ruimte niet op natuurlijke wijze geventileerd kan worden conform artikel 24 van de bouwcode. Deze ruimte kan enkel als verblijfsruimte gebruikt worden indien er een ventilatiesysteem aanwezig is.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de nieuwe ramen dienen conform artikel 11 (punt 4) van de bouwcode in hetzelfde materiaal en dezelfde kleur voorzien te worden als het aanwezige buitenschrijnwerk;
3. de twee nieuwe ramen dienen als opengaande ramen voorzien te worden conform artikel 24 van de bouwcode.
Uitsluitingen
4. indien de gesprekruimte aan het onthaal niet voorzien is van een ventilatiesysteem wordt het gebruik van deze ruimte als verblijfsruimte uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 augustus 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 3 september 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 november 2020 |
Verslag GOA | 9 oktober 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de nieuwe ramen dienen conform artikel 11 (punt 4) van de bouwcode in hetzelfde materiaal en dezelfde kleur voorzien te worden als het aanwezige buitenschrijnwerk;
3. de twee nieuwe ramen dienen als opengaande ramen voorzien te worden conform artikel 24 van de bouwcode.
Uitsluitingen
4. indien de gesprekruimte aan het onthaal niet voorzien is van een ventilatiesysteem wordt het gebruik van deze ruimte als verblijfsruimte uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.