De dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) heeft tot doel om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
Bij de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Loketwerking van de dienstverlener zijn er door de invoering van de lage-emissiezone bijkomende administratieve front- en back office taken ontstaan, zoals de registratie en opvolging van binnenkomende aanvragen. Deze taken zijn geïntegreerd in het administratieve takenpakket van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Loketwerking.
Door de overeenkomst te verlengen kan de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Loketwerking van de dienstverlener de dienstverkrijger verder ondersteunen met twee voltijdse equivalenten op C1-C2-C3 niveau. Het personeelskader van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing(Loketwerking) van de dienstverlener wordt hiermee uitgebreid.
Op 25 januari 2016 (jaarnummer 9) keurde de gemeenteraad de invoering van een lage-emissiezone vanaf 1 februari 2017 in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever goed.
Op 25 mei 2016 (jaarnummer 313) keurde het managementteam de aanpak voor de piekbelasting ten gevolge van de invoering van de lage-emissiezone goed. Deze aanpak omvatte de doorrekening van 12 VTE van de stad Antwerpen aan GAPA, nu Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (verder MPA genoemd).
Op 20 december 2016 (jaarnummer 334) bekrachtigde het directiecomité van MPA de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2017.
Op 13 januari 2017 (jaarnummer 302) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2017.
Op 12 december 2017 (jaarnummer 314) keurde het directiecomité van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst met ingang van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 goed.
Op 12 januari 2018 (jaarnummer 259) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 .
Op 2 oktober 2018 (jaarnummer 227) besliste het directiecomité van MPA om de dienstverlengingsovereenkomst met de stad Antwerpen aangaande de piekbelasting voor de lage-emissiezone voor de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 te verlengen.
Op 16 november 2018 (jaarnummer 9740) keurde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en MPA, met ingang van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 goed.
Het personeel dat diensten zal verlenen aan de dienstverkrijger, zijn werknemers van de dienstverlener en worden door de dienstverlener betaald. De dienstverlener, en meer in het bijzonder de bedrijfseenheid Personeel & Organisatie (P&O), factureert een compensatie aan de dienstverkrijger voor de geleverde diensten, bestaande uit een personeelskost en bijkomende werkingskost (*). Hieronder wordt de totale kostprijs op basis van de gemiddelde reële loonkost (huidige referentie-index: 1,7410) op C1-C2-C3 niveau geraamd.
2020 | |
2 VTE Ondernemen en Stadsmarketing (loketwerking) | 118.328,00 EUR |
Bijkomende werkingskost* | 1.600,00 EUR |
Totaal | 119.928,00 EUR |
(*) De bijkomende werkingskost bedraagt 800 EUR per persoon per jaar en dekt bijkomende kosten zoals licenties, verbruik, dossierkosten, …
De financiële gevolgen zullen worden voorzien bij de eerstvolgende aanpassing meerjarenplan 2020-2025.
Het college bekrachtigt de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor de lage-emissiezone voor de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Terugvordering loonkost 2 VTE bij OS/Loketwerking | 119.928,00 EUR | Budgetplaats: 5318600000 Budgetpositie: 746 Functiegebied: 2SBS059901A00000 Subsidie: Sub_nr Fonds: Intern Begrotingsprogramma:2SA080130 Budgetperiode: 2000 | Niet van toepassing |