Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2020100100 |
Gegevens van de aanvrager: | NV PR PROXIMUS met als contactadres Koning Albert II-laan 27 te 1030 Schaarbeek |
Ligging van het project: | Kalverstraat ZN te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nrs. 316W, 333D3 en 333L3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | nieuwe tijdelijke vakwerkpyloon |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- geen relevante voorgeschiedenis.
Huidige toestand
- reeds opgerichte tijdelijke installatie voor mobiele telefonie voor Proximus.
Gewenste toestand
- tijdelijke installatie (2,5 jaar) voor mobiele telefonie voor Proximus met totale hoogte van 41,29 m;
- technische apparatuur, geplaatst aan de voet van de pyloon.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van tijdelijke pyloon voor mobiele telefonie.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 2 oktober 2020 |
| Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 27 augustus 2020 | 3 september 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 1 oktober 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Slachthuissite, goedgekeurd op 25 februari 2019. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 5. zone voor wonen (wo1) - kalverweibuurt.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 16 Stedelijk slachthuis en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2001.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 5.2.2 Bouwveld 1011:
de bebouwingsschil langs de Slachthuislaan en de Kalverwei (Gr1) bestaat uit één ononderbroken schakeling van gebouwen met een bouwhoogte van minimaal 5 en maximaal 7 bouwlagen. De tijdelijke pyloon is 41,29 m hoog en past niet in de uit één ononderbroken schakeling van gebouwen.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
de pyloon van 41,29 m hoog is niet in harmonie met de omgeving.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is strijdig met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok. Specifieker is de aanvraag strijdig met de bestemmingsvoorschriften zoals geformuleerd in artikel 5.2.2 Bouwveld 1011. De bebouwingsschil bestaan langs de Slachthuislaan. De Kalverwei moet, nog volgens dit artikel, uit één ononderbroken schakeling van gebouwen met een bouwhoogte van minimaal 5 en maximaal 7 bouwlagen bestaan. De tijdelijke pyloon is 41,29 meter hoog en past niet in de uit één onderbroken schakeling van gebouwen. Tevens is de aanvraag niet in harmonie met de omgeving. De hoogte van de pyloon is atypisch en niet kenmerkend voor de omgeving waardoor deze strijdig is met artikel 6 van de bouwcode.
Conform artikel 4.4.7. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) is een afwijking op de bestemmingsvoorschriften mogelijk indien dit kadert in handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben.
Verder specifieert de Vlaamse Regering de handelingen van algemeen belang die een ruimtelijke
beperkte impact hebben, en waarbij mag worden afgeweken van de stedenbouwkundige
voorschriften opgelijst in haar besluit tot ‘aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel
4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening dd. 5 mei 2000 en latere wijzigingen’.
Hoofdstuk III de handelingen van algemeen belang die een ruimtelijke beperkte impact
hebben of als dergelijke handelingen beschouwd kunnen worden
Artikel 3.
§ 2. Naast de handelingen, vermeld in paragraaf 1, kunnen de volgende handelingen van
algemeen belang beschouwd worden als handelingen van algemeen belang die een
ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, § 2, van de Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening. De handelingen hebben betrekking op:
(…)
12° de aanleg, wijziging of uitbreiding van al dan niet draadloze communicatienetwerken,
zoals telefoonverkeer, televisie en internet, en de aanhorigheden met het oog op de
exploitatie, zoals pylonen, masten, voedings- en schakelkasten, als de pylonen minstens 20
meter hoog zijn;
(…)
Voorliggende aanvraag is een pyloon voor de aanleg van een draadloos communicatienetwerk, heeft een beperkte ruimtelijke impact en is niet gelegen in ruimtelijk kwetsbaar gebied. Conform artikel 4.4.7. van de VCRO is een afwijking op de bestemmingsvoorschriften van het RUP toelaatbaar.
De aanvraag is niet in harmonie met de omgeving en daardoor strijdig met artikel 6 van de bouwcode. Omwille van de beperkte ruimtelijke impact en het algemeen belang ervan kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking op artikel 6 van de bouwcode worden gerechtvaardigd.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is zoals vermeld in bovenstaande paragraaf niet verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften en daardoor niet functioneel inpasbaar in de omgeving. Doch is een afwijking hierop uitzonderlijk toelaatbaar, gelet op de noodzaak van algemeen belang en de tijdelijke aard van de constructie.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Bezwaarlijk kan gesteld worden dat de hoogte van de pyloon kenmerkend is voor de omgeving. De constructie is 41,29 meter maar beperkt zich toch tot het technisch noodzakelijk. De pyloon is een louter functionele infrastructuur en er kan geenszins een vergelijking worden gemaakt met de bouwhoogte van een gebouw.
Gelet op de tijdelijk aard van de constructie is de pyloon stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Gelet op de omvangrijke hoogte zal de pyloon waarneembaar zijn vanaf het openbaar domein. De constructie is echter tijdelijk en zal daardoor maar een visuele impact uitoefenen die beperkt is in tijd. Gelet op de te ontwikkelen slachthuissite is de aanvraag niet beeldverstorend voor de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is gelegen in een nog niet ontwikkeld woongebied.
Er wordt opgemerkt dat een gunstig advies van de brandweer ontbreekt. Daarom adviseert het college voorwaardelijk gunstig, met de uitdrukkelijke voorwaarde dat er een gunstig advies van de brandweer bekomen dient te worden.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 20 augustus 2020 |
Start openbaar onderzoek | 30 augustus 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 28 september 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 9 oktober 2020 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
30 augustus 2020 | 28 september 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden