Terug
Gepubliceerd op 27/10/2020

2020_GR_00593 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 26/10/2020 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Niel Staes, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00593 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring 2020_GR_00593 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de lokale politie. De uitgaven worden verrekend op de gewone politiebegroting 2020 en volgende jaren.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig art. 56 van wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Op 27 april 2020 (jaarnummer 276) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan (PBP) van Politiezone Antwerpen (PZA) goed. In dit plan werden in totaal negentig functies van het A-niveau van het administratief en logistiek kader voorzien.

Conform het statuut voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader, in voege van 1 januari 2007, dient de loonklasse voor deze functies vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.

Voor veertig functies werd een nieuw dossier overgemaakt voor weging.

Argumentatie

De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat:

  • as "omkadering": hiërarchie in dalende lijn, hiërarchie in stijgende lijn, budgettaire verantwoordelijkheid, autonomie in het raam van het personeelsbeheer;
  • as "bijdrage": opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, complexiteit van de te behandelen problemen, invloed van de functie.

Op 31 juli 2020 werd het voorstel voor de weging voor de calogfuncties van niveau A voor PZA overgemaakt aan de federale politie, DGR/DRP/DPCO/HR-DEV, conform de richtlijnen van de omzendbrief GPI 60.

Op 17 september ontving de korpschef het advies van de wegingscommissie (in bijlage). Dit advies was afwijkend van het voorstel van PZA voor twee van de veertig functies, zijnde voor:

  • organisatiecoach;
  •  diensthoofd magazijn.

De korpschef adviseert om het advies van de wegingscommissie voor deze functies niet te volgen en maakt daartoe een gemotiveerd advies over (bijlage). 

Het betreft een inschaling van veertig verschillende functies waarbij het voorstel bekomen werd door een objectieve invulling en motivering van de punten. Per functie bestaat er een uitgebreid wegingsdossier. Het resultaat is een evenwichtig en verdedigbaar voorstel waarbij:

  • de veertig functies zowel hiërarchisch als budgettair evenwichtig verdeeld zijn conform de bestaande wegingen uit het PBP 2014;
  • rekening is gehouden met de schaalgrootte en de bijhorende verantwoordelijkheid waarbinnen de functiehouder moeten functioneren; dit is onder meer ook zo voor de functie van diensthoofd magazijn, waarbij dezelfde waardering voor andere functies wel werd aanvaard door de wegingscommissie;
  • ervaring primeert boven diploma’s, tenzij een zeer specifieke opleiding vereist is voor de functie (jurist, psycholoog,….);
  • het functioneel aansturen van medewerkers, indien dit een kerntaak is binnen het functieprofiel, werd erkend als hiërarchie in dalende lijn; dit is het geval voor de functie van organisatiecoach die voor het bereiken van de organisatiedoelstellingen een netwerk van coaches en intervisoren aanstuurt.

Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingssysteem zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie. Personeelsleden die de functie reeds bekleden krijgen de loonklasse toegekend op datum van benoeming in de functie en ten vroegste per 1 mei 2020, datum dat het nieuwe PBP in voegen is gegaan.

Op 22 september 2020 werd het voorstel met de vakorganisaties besproken.

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, PVDA, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang. 
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, de weging van volgende functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de personeelsleden en de bijhorende afwijkingsmotivatie goed:

Directie/DienstFunctiesWeging
Regio- en FenomeenpolitieStrategisch analistA2
Financiën en Logistiek (FiLog)Adjunct-directeurA3
Financiën en Logistiek (FiLog)Medewerker eurodesk FiLogA2
Financiën en Logistiek (FiLog)Diensthoofd magazijnA2
Financiën en Logistiek (FiLog)Medewerker magazijnA1
Financiën en Logistiek (FiLog)Diensthoofd technische bijstandA2
HRMAdjunct-directeurA3
HRMStafmedewerkerA2
HRMSpecialist organisatiecoachA3
HRMSpecialist people analyticsA1
HRMDiensthoofd eigen wervingA2
HRMSpecialist rekruteringA1
HRMAssessorA1
HoofdcommissariaatDiensthoofd innovatie en ontwikkelingA1
HoofdcommissariaatMedewerker innovatie en ontwikkelingA1
HoofdcommissariaatMedewerker eurodesk innovatie en ontwikkelingA1
HoofdcommissariaatMedewerker strategische coördinatieA1
KwaliteitszorgAdjunct-afdelingschefA2
KwaliteitszorgStafmedewerker auditorA2
Kwaliteitszorgcoördinator operationele conflicthanteringA2
KwaliteitszorgDiensthoofd klantenmanagementA1
KwaliteitszorgSpecialist securitymanagementA2
Intelligence Led Policing (ILP)DirecteurA4
Intelligence Led Policing (ILP)Adjunct-directeurA3
Intelligence Led Policing (ILP)Afdelingschef business intelligence centerA3
Intelligence Led Policing (ILP)Jurist Knowledge ManagementA2
Intelligence Led Policing (ILP)Diensthoofd business quality managementA2
Intelligence Led Policing (ILP)Adjunct Diensthoofd business quality managementA1
Intelligence Led Policing (ILP)Medewerker dataminingA2
Intelligence Led Policing (ILP)Afdelingschef operationel intelligence centerA3
Intelligence Led Policing (ILP)Diensthoofd intelligence led response unitA2
Intelligence Led Policing (ILP)Teamleider smart policing innovationA2
Intelligence Led Policing (ILP)Diensthoofd smart policing unitA2
Intelligence Led Policing (ILP)Teamleider-coördinator smart policing support unitA1
Intelligence Led Policing (ILP)Specialist smart policing - data analyticsA2
Intelligence Led Policing (ILP)Specialist smart policing - operationeel analistA2
Intelligence Led Policing (ILP)Specialist smart policing - police science & researchA2
Intelligence Led Policing (ILP)Specialist smart policing - data scienceA2
Communicatiemedewerker communicatie - contentmanagerA1
Communicatiemedewerker communicatie - all-roundA1

Artikel 2

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wedden en toelagen:

A1 (13 personeelsleden)

A2 (20 personeelsleden)

A3 (6 personeelsleden)

A4 (1 personeelslid) 

 

Jaarwedde aan 100%:


13 x 21.880,00 EUR

20 x 25.880,00 EUR

6 x 32.380,00 EUR

1 x 39.570,00 EUR


 

budgetplaats: 60030
budgetpositie: 33091_11101_00
functiegebied: TDLP1SVG080101
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 2000


 

 

NVT



 

 

 

 


Bijlagen

  • Wegingsdossiers_2020_globale toelichting.docx
  • Advies DRP - PZ Antwerpen.pdf
  • Motivatie afwijking advies.docx