Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijzigingen van de opdracht
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)
Verrekening/post |
Motivatie |
Bedrag in min, exclusief btw |
Bedrag in meer, exclusief btw |
Termijn-verlenging |
VERR_7: bewarende maatregelen en kosten huur stelling Toren - Nieuw steigerweefsel | In zitting van 24 april 2020 (jaarnummer 3635) besloot het college, in het kader van bewarende maatregelen, de aanwezige stelling met bijhorende stellingzeilen te laten staan als bescherming voor de vrijgelegde westgevel van de toren. Het is nu noodzakelijk gebleken een deel van het bestaande stellingzeil te vervangen wegens slijtage. De aannemer dient voor het nieuwe zeil een verrekeningsvoorstel in. Prestaties voor het (her)bevestigen van zeilen was reeds voorzien bij de eerder goedgekeurde bewarende maatregelen (uren in regie). | 0,00 EUR | 106,15 EUR | 0 kalenderdagen |
TOTAAL |
|
106,15 EUR | 0 kalenderdagen | |
|
21% btw | 22,29 EUR |
| |
TOTAAL inclusief 21% btw | 128,44 EUR |
Rechtzetting en actualisering tussentijdse afrekening
In zitting van 24 april 2020 (jaarnummer 3635) keurde het college de vastlegging krediet voor een bedrag van 20.814,03 EUR + 4.370,95 EUR (21% btw) = 25.184,98 EUR, inclusief 21% btw goed op basis van de tussentijdse afrekening. In de tussentijdse afrekening is een administratieve vergissing ontdekt bij de afrekening van de vermoedelijke hoeveelheden (VH). Niet alle posten, uitgedrukt in vermoedelijke hoeveelheid, werden meegenomen in de originele berekening, waardoor de bedragen zowel in meer als in min gecorrigeerd moeten worden.
Gezien de bijkomende wijziging van de opdracht en de verschillende tussentijdse betalingen van de stellinghuur die hebben plaatsgevonden sinds de collegebeslissing van 24 april 2020 wordt de tussentijdse afrekening in dit besluit, naast gecorrigeerd, ook geactualiseerd naar de huidige toestand.
Tussentijdse afrekening - geactualiseerde toestand - juli 2020 | |
Omschrijving | Bedrag, exclusief 21% btw |
Meetstaat | 905.557,33 EUR |
VH in min (correctie) | -325.372,81 EUR |
VH in meer (correctie) | 202.852,69 EUR |
Aanvullende opdracht | 11.032,68 EUR |
Onvoorzienbare omstandigheden in min | -206.329,69 EUR |
Onvoorzienbare omstandigheden in meer (geactualiseerd) | 248.764,29 EUR |
Spel van vermoedelijke hoeveelheden | 127.958,28 EUR |
TOTAAL POSTEN | 964.462,77 EUR |
Prijsherzieningen (geactualiseerd) | -1.808,17 EUR |
Rectificaties | -176,25 EUR |
Rechtzetting rectificatie | 42,41 EUR |
TOTAAL | 962.520,76 EUR |
Vastgelegd budget | 926.371,36 EUR |
TEKORT | 36.149,40 EUR |
De correctie van de afrekening van de posten, uitgedrukt in vermoedelijke hoeveelheden, leidt tot een meerkost van 36.935,03 EUR, exclusief 21% btw, ten opzichte van de berekende bedragen in het besluit van 24 april 2020.
Vastlegging krediet
Ten gevolge van de rechtzetting en actualisering van de tussentijdse afrekening, alsook de bijkomende kost voor de vervanging van het steigerweefsel, is een tekort ontstaan. Om de geraamde kosten van de verdere instandhoudingswerken te voldoen dient een bedrag van 36.149,40 EUR + 7.591,37 EUR (21% btw) = 43.740,77 EUR, inclusief 21% btw, in correctiebestelbon vastgelegd te worden.
Dienstnota bestellen en betalen stad Antwerpen, districten en OCMW van 17 december 2018.
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Patrimonium Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1 - Gevelherstellingswerken. Aanstelling architectenbureau. Vastlegging krediet ereloon. Projectdefinitie - Goedkeuring |
college | 16 september 2016 | 8062 |
Bestek GAC_2018_00380 (P0685780). Restauratie gevels Den Bell - Bestek en procedure - Goedkeuring |
college | 27 juli 2018 | 6961 |
Bestek GAC_2018_00380 (P0685780). Restauratie gevels Den Bell - Gunning - Goedkeuring | college | 19 oktober 2018 | 9362 |
Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Den Bell. Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Gevelherstelling. Rapportering vaststellingen betonrenovatie toren, herijking projectscope - Kennisneming |
college | 6 september 2019 | 7151 |
Restauratie gevels Den Bell - Selectieleidraad GAC_2019_01014 en procedure - Goedkeuring |
gemeenteraad | 25 november 2019 | 659 |
Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Gevelherstelling. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring
| college | 24 april 2020 | 3635 |
Voor deze opdracht werden de volgende bedragen in bestelbon vastgelegd:
Bestelbonnummer | Bedrag in EUR, exclusief 21% btw | Fase |
4005303219 | 905.557,33 EUR | Gunning |
4105049816 | 20.814,03 EUR | Wijziging opdracht |
TOTAAL: | 926.371,36 EUR |
De geactualiseerde tussentijdse afrekening, welke rekening houdt met de nog te vorderen posten voor de stellinghuur en de beschermende maatregelen, bedraagt 962.520,76 EUR, exclusief btw. Een bijkomende vastlegging voor een bedrag van 36.149,40 EUR, exclusief 21% btw is noodzakelijk om de continuïteit van de betalingen te garanderen. Dit bedrag is lager als de som van de meerkost ten gevolge van de correctie VH en de vervanging van het steigerweefsel omdat deze opdracht onderhavig is aan prijsherzieningen.De prijsherzieningsindex in de periode tussen het besluit van 24 april 2020 en de huidige beslissing was negatief voor deze opdracht.
De duur en bijgevolg de kost van de verder instandhoudingswerken is afhankelijk van de heraanbesteding van de opdracht volgens bestek GAC_2019_01014. Pas wanneer die opdracht wordt aangevat kan de definitieve eindafrekening worden opgemaakt. Naar verwachting zal de effectieve eindafrekening worden voorgedragen in het laatste kwartaal van 2020.
Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan M.R.T. nv, Souverainestraat 38-42, 9800 Deinze, met ondernemingsnummer 0427.702.692.
Het college keurt de wijziging in meer ten gevolge van de onvoorzienbare omstandigheden goed voor een bedrag van 106,15 EUR + 22,29 EUR (21% btw) = 128,44 EUR, inclusief 21% btw.
Het college neemt kennis van de geactualiseerde tussentijdse afrekening.
Het college keurt goed dat een bedrag van 36.149,40 EUR + 7.591,37 EUR (21% btw) = 43.740,77 EUR, inclusief 21% btw, in correctiebestelbon 4105050961 wordt vastgelegd op naam van M.R.T nv, Souverainestraat 38-42, 9800 Deinze, met ondernemingsnummer BE0427.702.692.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Den Bell, Francis Wellesplein 1. Gevelherstelling. P0685780 M.R.T. nv Ondernemingsnummer 0427.702.692 |
43.740,77 EUR inclusief 21% btw |
budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 2WNS040108P06857 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA050309 budgetperiode: 2000 |
4105050961 |