Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020004287 |
Gegevens van de aanvrager: | Erik Hebbelynck met als contactadres Frans Nagelsplein 22 22 te 2610 Wilrijk (Antwerpen), BVBA HEBBELYNCK ARCHITECTEN EN INGENIEURS met als adres Frans Nagelsplein 22 te 2610 Wilrijk (Antwerpen), de heer Patrick Maris met als adres Ferdinand Verbiestlaan 2 te 2650 Edegem en BVBA UNICORN PARKING GROUP met als adres Bourlastraat 3 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Herentalsestraat 20-26 en Quellinstraat 39 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 8 sectie H nrs. 1236P3, 1237W6 en 1237V6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van het samenvoegen van twee parkeergarages |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Quellinstraat:
- Lange Herentalsestraat:
Vergunde/vergund geachte toestand
- Quellinstraat:
- Lange Herentalsestraat:
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 7486) van Hotel van der Stegen als bouwkundig erfgoed;
- doorrit tussen parkeergarages;
- doorrit naar dakparking vanuit niveau 1 parking Quellinstraat.
Gewenste toestand
- behoud doorrit;
- gewijzigde circulatie:
Inhoud van de aanvraag
- maken van een doorgang (opening) tussen 2 bestaande parkeergarages.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 10 juni 2020 | 6 juli 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 10 juni 2020 | 16 juni 2020 | Gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 10 juni 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 10 juni 2020 | 12 juni 2020 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 10 juni 2020 | 8 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 10 juni 2020 | 8 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 10 juni 2020 | 15 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet principieel geen wijzigingen aan de functies van het gebouw.
Beide parkings werden ooit vergund als bestemmingsparkings bij de betreffende functies op de percelen. In de Quellinstraat betreft dit een gezondsheidscentrum. In de Lange Herentalsestraat een kantoorgebouw. De parking in de Quellinstraat is nu een publieke parking.
De dakparking in de Lange Herentalsestraat wordt toegevoegd bij de publieke parking in de Quellinstraat.
Hoewel de functie parking functioneel inpasbaar is in woongebied en het betreffende stedelijk weefsel, komt het voorzien van een publieke parking in openlucht in de kern van een bouwblok de leefbaarheid van het bouwblok niet ten goede.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Logischerwijs zullen de aangevraagde werken (de wijziging van de circulatie en samenvoegen van parkings) een invloed hebben op het aantal verkeersbewegingen in het binnengebied van het bouwblok.
Daar de dakparking nu een capaciteit heeft van 43 parkeerplaatsen, zullen door het voorzien van een verbinding met de bestaande publieke parking en het voorzien van de uitrit via de Lange Herentalsestraat, ook de uitgaande bewegingen van de 53 parkeerplaatsen in de Quellinstraat gebeuren via het dak in binnengebied. Dit betreft meer dan een verdubbeling van het aantal parkeerbewegingen in het binnengebied. Dit is met het oog op een kwalitatieve woonomgeving in stedelijk gebied niet aanvaardbaar.
Daarnaast zal het gebruik van de parkings ook een belangrijke impact hebben op het binnengebied van het bouwblok. De dakparking aan de Lange Herentalsestraat in functie van het kantoor, kent in de laatst vergunde toestand een gebruik voornamelijk tijdens de kantooruren, eventueel ook voor buurtbewoners, met weinig verkeersbewegingen ten opzichte van een publieke parking met frequent aan- en afrijden. Deze parking aan de Lange Herentalsestraat zou na toevoeging aan de publieke parking van de Quellinstraat dan ook een heel andere dynamiek kennen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Bovendien wordt door het voorzien van de uitrit van de publieke parking via de Lange Herentalsestraat een erfdienstbaarheid gevestigd op dit perceel.
Dit hypothekeert de ontwikkelingsmogelijkheden van het perceel in de Lange Herentalsestraat in de toekomst.
Visueel-vormelijke elementen
Volgens de aanvraag worden er geen wijzigingen voorzien aan de straatgevels in de Quellinstraat en de Lange Herentalsestraat. De tekening van de gevel in de Lange Herentalsestraat stemt echter niet overeen met de vergunde toestand van 1981. Gevelwijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand zouden worden uitgesloten uit een vergunning.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand in de Quellinstraat is opgenomen op de inventaris van onroerend erfgoed.
De dienst monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de werken aangezien deze geen impact hebben op de erfgoedwaarde.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Het advies van de dienst mobiliteit kan als volgt worden samengevat:
“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.
Er zijn geen functiewijzigingen in beide panden. In de Quellinstraat is een publieke parking. In de Lange Herentalsestraat is een bestemmingsparking.
Het bovenste verdiep (43 plaatsen) van de parking in Lange Herentalsestraat wordt toegevoegd aan de publieke parking van Quellinstraat (53 plaatsen). Hiervoor wordt een doorgang gemaakt tussen beide parkings. Het aantal parkeerplaatsen blijft quasi gelijk.
Aangezien het aantal parkeerplaatsen op deze locatie gelijk blijft, en er ook geen wijzigingen zijn in de functies van beide gebouwen, is de parkeerbehoefte 0.”
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 10 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 augustus 2020 |
Verslag GOA | 21 juli 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.