Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Gloriantlaan is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de uitgangspunten volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
Het projectgebied werd uitgebreid en omvat naast een deel van de Gloriantlaan (tussen de Thonetlaan en de Kastanjedreef) en de westelijke parking nu ook de oostelijke parking.
Door een optimalisatie van de belijning van de parkeerplaatsen kon de parking gedeeltelijk onthard en vergroend worden. In het midden van de parking werd er een groenvak met enkele bomen gecreëerd, en ook in de hoeken kwamen extra bomen en groen.
Uitgangspunt 5 over een leesbare circulatie- en parkeerstructuur werd aangepast. De circulatie werd verlegd van de bestaande rijweg op de Gloriantlaan naar de parkings erlangs waardoor het centrale deel gevrijwaard blijft van gemotoriseerd verkeer. Er zal op de oostelijke parking een veiligheidsstrook voorzien worden tussen de parkeerplaatsen en de rijweg, om het veilig in- en uitstappen en in- en uitladen te garanderen. De toegankelijkheid van de plage voor mindermobiele bezoekers en leveranciers blijft gegarandeerd.
Door deze wijze van circulatie ontstaat een leesbare mobiliteitsstructuur met twee duidelijke toegangen en een minimum aan conflicten tussen de verschillende weggebruikers. Daarnaast komt er meer ruimte vrij om te ontharden en vergroenen waardoor de inkomzone rond het toegangspaviljoen een aantrekkelijke groene invulling kan krijgen. Om dezelfde reden werden de bushalte en het velostation verplaatst naar een locatie vlak voor het gebied. Deze wijzigingen hebben een positieve impact op uitgangspunt 2, het versterken van het landschap van de Scheldeboord Linkeroever, uitgangspunt 4, het creëren van een aantrekkelijke toegang, en uitgangspunt 6, maximale infiltratie.
De nieuwe groenzone werd ingericht als rivierduinenlandschap, zowel in topografie door middel van lichte hoogteverschillen, als in beplanting. Bomengroepen zullen aangeplant worden volgens het principe van dragers en ondersteuners.
Naast het vergroenen van de parkings werd er ook ingezet op multifunctioneel gebruik voor evenementen door op strategische plaatsen geen bomen te planten en twee evenementenkasten te voorzien.
De kasseiwegen uit het Esmoreitpark werden verder gezet en vinden aansluiting op de Gloriantlaan. Verder werd er een slingerend betonnen pad voor voetgangers en fietsers voorzien dat doorheen de nieuwe groenzone bij het toegangspaviljoen gaat. De westelijke parking werd voorzien in grasbetontegels, wandelpaden werden voorzien in schelpengruis.
Dit project is geen voorafname op toekomstige ontwikkelingen uit het masterplan Sint-Anneke Plage en is in overeenstemming met het ruimtelijk uitvoeringsplan Sint-Anneke Plage.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 274 plaatsen in de bestaande toestand naar 268 plaatsen in de ontworpen toestand.
Doordat de rijweg verlegd wordt, is straatparkeren op de Gloriantlaan tussen de Thonetlaan en de Kastanjedreef niet meer mogelijk.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans met ongeveer 70 extra bomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Bij dit project wordt de riolering niet vernieuwd. Wel wordt er ingezet op bronmaatregelen om het hemelwater zo veel mogelijk uit het rioleringsstelsel te houden. Een groot deel van het projectgebied wordt onthard en omgevormd naar groene zone waardoor het hemelwater ter plaatse kan infiltreren. Ook wordt er gebruik gemaakt van waterdoorlatende verharding, zoals grasbetontegels en halfverharding (bijvoorbeeld schelpengruis). Hierdoor kan het hemelwater ook infiltreren op oppervlaktes die gedeeltelijk verhard moeten zijn.
Fase |
Actie |
Datum |
Jaarnummer |
Sint-Anneke Plage - Definitief ontwerp Masterplan |
Goedkeuring college |
28 oktober 2016 |
9237 |
Scheldeboorden Linkeroever - Principeovereenkomst Waterwegen en Zeekanaal nv. Project 'Waterkering Antwerpen Linkeroever' |
Goedkeuring gemeenteraad |
19 december 2016 |
840 |
Fondsen. Eurodesk - Interreg Noordzee Regio project BEGIN. Partnerschapsovereenkomst |
Goedkeuring gemeenteraad |
29 mei 2017 |
314 |
Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Sint-Anneke Plage', district Antwerpen - Voorontwerp |
Goedkeuring college |
7 juli 2017 |
6025 |
Duurzame stad. Stadslab2050 - Organisatie nieuwe innovatietrajecten |
Goedkeuring college |
9 februari 2018 |
1286 |
Fondsen. Subsidiewerving - Indiening voorstellen thematische subsidie stadsvernieuwing 2018 |
Goedkeuring college |
8 juni 2018 |
5189 |
Fondsen. Subsidiewerving - Subsidieoproepen ontharding, vergroening en groengevels/groendaken. Indiening voorstellen voor projectsubsidie. Ondertekening |
Goedkeuring college |
3 mei 2019 |
3720 |
District Antwerpen – Sint-Anneke Plage. SWOU12080 en SWOU12081 – Principebeslissing herinrichting publieke ruimte Sint-Anneke Plage en uitgangspunten pilootproject inkomzone Gloriantlaan |
Goedkeuring college |
10 juli 2019 |
5711 |
adviezen |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein |
9 maart 2020 |
- |
Sint-Anneke Plage. SWOU12080 - Uitgangspunten pilootproject inkomzone Gloriantlaan. Advies |
Goedkeuring districtsraad |
18 mei 2020 |
80 |
Gloriantlaan. Pilootproject inkomzone. SWOU12080 - Voorontwerp |
Goedkeuring district |
15 juni 2020 |
317 |
Eén van de actiepunten uit het Masterplan Sint-Anneke Plage is een herinrichting van de publieke ruimte en een omvorming van het landschap. De inkomzone aan het einde van Gloriantlaan zal bij wijze van pilootproject een eerste stap betekenen voor dit actiepunt.
Het college keurde in zitting van 10 juli 2019 (jaarnummer 5711) de uitgangspunten voor de inkomzone aan de Gloriantlaan goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de uitgangspunten vertaald in een voorontwerp en ter advies voorgelegd aan de betrokken diensten.
Op 18 mei 2020 (jaarnummer 80) adviseerde de districtsraad van Antwerpen de uitgangspunten voor het pilootproject inkomzone Gloriantlaan gunstig op voorwaarde dat een uitgebreid participatietraject opgezet wordt bij zowel bewoners als gebruikers.
Het districtscollege keurde in zitting van 15 juni 2020 (jaarnummer 317) het voorontwerp voor pilootproject inkomzone in de Gloriantlaan, district Antwerpen, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.
Subsidies:
1. De Vlaamse Regering (ministerie van Binnenlandse Zaken) kende een subsidie van 97.000,00 EUR (SUB: SV18_THS_STANKEPLA) toe voor maximaal blijvende ontharding te realiseren.
2. De Vlaamse Regering (ministerie van justitie en handhaving, omgeving, energie en toerisme) kende een subsidie van 148.125,00 EUR (SUB: SBT11131_LVP_REC_POORT_SAP) toe voor de realisatie van het project ‘Recreatieve poort tot Sint-Anneke Plage’ als lokaal vergroeningsproject.
Zowel de uitgaven als de ontvangsten worden voorzien op de doelstelling 2LMS030101M01182.
09/03/2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het VO op voorwaarde dat:
De voorwaarde over de aansluiting van het nieuwe wandelpad op het bestaande voetpad en de Kastanjedreef werd onderzocht en aangepast in het plan.
Alle andere voorwaarden worden verder onderzocht en aanpassingen aan het plan worden meegenomen naar een volgende fase (definitief ontwerp).
Het college keurt het voorontwerp van 27 februari 2020 voor pilootproject inkomzone in de Gloriantlaan, district Antwerpen, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte | opmaken definitief ontwerp |
Stadsontwikkeling/Communicatie | communicatie en participatietraject organiseren in samenwerking met het district Antwerpen |
Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte/Mobiliteit | draft signalisatieplan |