Terug
Gepubliceerd op 10/08/2020

2020_CBS_06555 - Omgevingsvergunning - OMV_2020052281. Camille Huysmanslaan 126. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06555 - Omgevingsvergunning - OMV_2020052281. Camille Huysmanslaan 126. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_06555 - Omgevingsvergunning - OMV_2020052281. Camille Huysmanslaan 126. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020052281

Gegevens van de aanvrager:

NV ING BELGIE met als contactadres Stationsstraat 30 te 1702 Groot-Bijgaarden

Ligging van het project:

Camille Huysmanslaan 126 te 2020 Kiel (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 9 sectie I nr. 2093S7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van een studio (wonen) naar kantoor (diensten) op de gelijkvloerse verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/06/2014: vergunning (2014897) voor het plaatsen van ramen en een deur in de achtergevel van de gelijkvloerse handelsruimte;

-          08/06/2007: vergunning (3152#320) voor het verbouwen en inrichten van een commercieel handelspand;

-          19/03/2004: vergunning (86#8721101) voor het inrichten van een bankagentschap en wijzigen van raam- en deuropeningen (reclame werd niet mee vergund in deze aanvraag).

Vergunde toestand

-          Meergezinswoning met op het gelijkvloers:

  • tegen de linkerperceelgrens een studio met een netto vloeroppervlakte van circa 43m²;
  • een dienstenfunctie (bankkantoor) met klantencontact;

-          5 bouwlagen onder een plat dak;

-          gevelafwerking:

  • zaak-gebonden reclame op de gelijkvloerse verdieping, zowel in het gevelvlak als haaks op de gevel;
  • raamopening rechts dichtgemaakt met witte volle aluminium plaat;
  • reclame/folie aan de rechterzijgevel.

Gewenste toestand

-          uitgebreid bankkantoor door supprimeren van de studio;

-          schrijnwerk in de voorgevel ter hoogte van de voormalige studio in witkleurig aluminium en het aanpassen van de deuropening in een witkleurig aluminium rooster;

-          raamopening rechts in voorgevel en linkerraamopening in gevel Camille Huysmanslaan bedekt met aluminium plaat in oranje met wit publiciteitslogo op, ter grootte van de volledige plaat.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van een studio (wonen) naar kantoor (diensten) op de gelijkvloerse verdieping;

-          interne constructieve werken (opening maken in muur);

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

18 mei 2020

8 juni 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

18 mei 2020

3 juni 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

18 mei 2020

8 juni 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

18 mei 2020

3 juni 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

18 mei 2020

30 juni 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. De wit/oranje aluminium platen die de ramen bedekken, zijn hier niet op afgestemd en bijgevolg niet in harmonie;
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    De gebruikte materialen, de textuur en de kleuren doen steeds een duidelijke uitspraak over de architectuur van een gebouw en bepalen in belangrijke mate de beeldkwaliteit van het gebouw en de samenhang van het gebouw met zijn omgeving.
    De wit/oranje aluminium plaat in de raamopening zijde Camille Huysmanslaan doet afbreuk aan de beeldkwaliteit.
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht en dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.

De bureelruimtes 2 en 4 zijn niet voorzien van ramen voor natuurlijke ventilatie;

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
    publiciteit mag niet voor gevelopeningen geplaatst worden of gevelornamenten bedekken en geen raamkaders bedekken.
    De witte aluminium plaat voorzien van een groot publiciteitslogo bedekt de volledige raamopening.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een functiewijziging van studio naar kantoor als uitbreiding van de bestaande dienstenfunctie (bankkantoor). De uitbreiding van deze dienstenfunctie wordt door de stedelijke dienst Ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie gunstig geadviseerd. De functie is kenmerkend in een woonomgeving en belangrijk om een lokaal voorzieningenaanbod te kunnen voorzien. De aanvraag is bijgevolg functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De uitbreiding van de kantoorruimte gebeurt binnen het bestaande volume. Zowel schaal als ruimtegebruik blijven gerespecteerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag is in strijd met artikel 6, 11 en 33 van de bouwcode. Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. Tevens doen de gebruikte materialen, de textuur en de kleuren steeds een duidelijke uitspraak over de architectuur van een gebouw en bepalen in belangrijke mate de beeldkwaliteit van het gebouw en de samenhang van het gebouw met zijn omgeving.  De witte aluminium plaat met oranje logo dat zich bevindt in de raamopening (zijde Camille Huysmanslaan) is niet in harmonie met het bestaande gebouw en de omgeving en doet bijgevolg afbreuk aan de beeldkwaliteit.

Indien er een vergunning wordt verleend, dient er in voorwaarde te worden opgenomen om de raamopening onbedekt en in glas te voorzien. Gezien de functie en de bijhorende veiligheidsaspecten kan dit in matglas gebeuren en vrij van publiciteit, conform artikel 33 van de bouwcode.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het omvormen van de studio tot kantoor als uitbreiding van de bestaande kantoorruimte een logische invulling. Een studio op het gelijkvloers, op een hoek en rechtstreeks grenzend aan het openbaar domein wordt over het algemeen immers als weinig kwalitatief ervaren. Tevens heeft de bestaande studio geen buitenruimte wat eveneens het gebruiksgenot beperkt.

De aanvraag is echter in strijd met artikel 24 van de bouwcode dat stelt dat elke verblijfsruimte openingen dient te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht en minimaal één te openen gevel- of dakdeel dient te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. De bureelruimtes 2 en 4 hebben geen rechtstreekse licht- en luchttoetreding. Gezien de functie van het gelijkvloers een bankkantoor betreft en afzonderlijke bureelruimten hiervoor noodzakelijk zijn, zou het onredelijk zijn om op te leggen om deze wanden te verwijderen. Om voldoende verblijfscomfort te garanderen wordt daarom in voorwaarde opgenomen dat deze wanden in doorzichtig glas moeten voorzien worden en de ruimten voorzien worden van een ventilatiesysteem. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging van wonen naar kantoor. Het gaat om een bijkomende kantoorruimte van +/- 42m2.

Met een parkeernorm 1.1/100m² genereert dit een behoefte van 0 parkeerplaatsen (=afgerond: 42m² x 1.1/100m² = 0,4)

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsenstalling:

Voor de functieuitbreiding zou er, conform artikel 29 van de bouwcode, 1 fietsstalplaats voorzien moeten worden. Op het gelijkvloers is echter geen ruimte om deze fietsstalplaats op een kwalitatieve manier te voorzien. Daarom kan in alle redelijkheid een afwijking op deze ene plaats toegestaan worden. De fiets kan op een veilige en comfortabele manier geparkeerd worden op het openbaar domein.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2       het wit/oranje aluminium paneel in de raamopening (zijde Camille Huysmanslaan) te vervangen door doorzichtig of mat glas;

3       de wanden tussen bureel 2 en de doorgang en tussen bureel 3 en 4 uit te voeren in doorzichtig glas. Bureel 2 en bureel 4 voorzien van een ventilatiesysteem

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 april 2020

Volledig en ontvankelijk

18 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 augustus 2020

Verslag GOA

28 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het wit/oranje aluminium paneel in de raamopening (zijde Camille Huysmanslaan) te vervangen door doorzichtig of mat glas;

3.      de wanden tussen bureel 2 en de doorgang en tussen bureel 3 en 4 uit te voeren in doorzichtig glas. Bureel 2 en bureel 4 voorzien van een ventilatiesysteem. 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.