Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020066231 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Kathleen Delmelle met als adres Dambruggestraat 2 bus 5 te 2060 Antwerpen en de heer Willem Hoebens met als adres Dambruggestraat 2 bus 5 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Vaderlandstraat 12 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 24 sectie A nrs. 0 en 297E14 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een magazijn en appartement tot eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/09/1946 : vergunning (179#10668 ) het herbouwen van totaal vernielde woning, bouwen van magazijn gelijkvloers alsook verbouwen van de voorgevel aan het eigendom.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- gesloten bebouwing bestaande uit 2 bouwlagen onder een plat dak;
- het gelijkvloers is volledig dichtbebouwd en bevat een magazijn;
- op de eerste verdieping bevindt zich een appartement.
Huidige toestand
- conform de vergunde toestand.
Gewenste toestand
- verbouwen van het pand tot een eengezinswoning;
- het gelijkvloerse gedeelte achteraan het hoofdvolume wordt afgebroken om buitenruimte te creëren;
- gelijkvloerse magazijn wordt omgevormd tot keuken/eetruimte, fietsenberging/speelruimte en leefruimte met achteraan een tuin;
- op de eerste verdieping wordt de slaapkamers voorzien;
- de voorgevel blijft ongewijzigd;
- het volume van het pand blijft ongewijzigd;
- er wordt een luifel uit wit geschilderd zichtbeton voorzien;
- de achtergevel wordt geïsoleerd en bepleisterd.
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van een magazijn met appartement tot eengezinswoning;
- slopen van het magazijn achteraan het hoofdvolume;
- voorzien van interne verbouwingswerken;
- voorzien van een luifel in wit geschilderd zichtbeton;
- voorzien van een regenwaterput en een infiltratieput.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 16 juni 2020 | 30 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 16 juni 2020 | 30 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
punt 1: door het behoud van de poort met het figuurglas heeft het gelijkvloers van het gebouw dat aan de openbare weg grenst geen raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is;
punt 1: de gevelbreedte bedraagt 6m en er wordt een fietsenberging voorzien langs de straatzijde;
punt 3: de gevelbreedte bedraagt 6m en de toegangspoort van het magazijn blijft behouden;
het niet-overdekte terras grenzend aan de tuin is niet voorzien in een helling van 1 à 2%, om het regenwater hiernaar te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren;
elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat. De infiltratieput is niet voorzien van een overloop naar de straat;
het is verplicht om bij nieuwbouw, herbouw en/of verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. De inhoud van de bestaande put is niet opgetekend.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De voorliggende aanvraag bevat naast verbouwings- en afbraakwerken ook een functiewijziging. De functie van de gelijkvloerse verdieping wordt gewijzigd van magazijn naar wonen. Het magazijn wordt geïntegreerd in de bovenliggende woonentiteit. De functiewijziging is aanvaardbaar binnen de stedelijke context en werd gunstig geadviseerd door de dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Vaderlandstraat gekenmerkt wordt door woningen met twee of drie bouwlagen onder een plat dak. De hoofdbouwen zijn er aan de achterzijde bijna altijd uitgebreid met achterbouwen.
In voorliggende aanvraag wordt het volledig bebouwde perceel ontpit. De gelijkvloerse achterbouw wordt afgebroken om een voldoende grote tuin te creëren. De twee bouwlagen hoge achterbouw blijft bewaard. Er wordt ten opzichte van de vergunde toestand beduidend meer open ruimte gecreëerd, die groen en kwalitatief is ingericht. De aanwezige betonbalken blijven behouden als architecturaal element in de tuin-zone. Het voorzien van deze extra open ruimte en de invulling als stadstuin is positief te adviseren en komt het binnen-gebied ten goede.
Visueel-vormelijke elementen
Er worden in de voorliggende aanvraag geen werken aan de voorgevel voorzien. De achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met een wit/grijs/beige bepleistering die bovenaan afgewerkt wordt met een aluminiumen dakrand in natuurkleur. Het buitenschrijnwerk is voorzien in natuurkleurig hout met wit gelakte opengaande delen. De luifel wordt voorzien in wit geschilderd zichtbeton. De nieuwe materialen van de gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en zijn gunstig te adviseren.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De achtergevels worden voorzien van grote raampartijen naar de aangrenzende stadstuin. Hierdoor wordt het contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte versterkt, wat de woonkwaliteit ten goede komt.
Tussen de twee bouwlagen hoge achterbouw en de rechter buur wordt op de eerste verdieping een luifel voorzien in wit geschilderd zichtbeton. De luifel wordt afgewerkt als extensief groendak en is voorzien van een open daklichtcirkel. Deze luifel bevindt zich volledig tussen de twee bouwlaag hoge achterbouw en de scheimuur van de rechterbuur. De luifel heeft geen negatieve gevolgen voor de bezonning van de naastgelegen percelen en de voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag het supprimeren van het magazijn betreft.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
2. de poort te vervangen door een vast raam met doorzichtig glas, conform artikel 12 van de bouwcode, en het openbaar domein in functie hiervan te laten aanpassen in samenspraak met Publieke Ruimte;
3. op het gelijkvloers van het gebouw dat aan de openbare weg grenst geen berging te voorzien conform artikel 12 van de bouwcode;
4. het terras te voorzien van een helling in functie van afwatering naar de tuin conform artikel 39 van de bouwcode;
5. de infiltratievoorziening te voorzien van een overloop voor het hemelwater die aangeboden wordt aan de straat en gescheiden wordt aangesloten conform artikel 40 van de bouwcode;
6. een septische put met een inhoud van 2000 liter te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 16 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 augustus 2020 |
Verslag GOA | 28 juli 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
2. de poort te vervangen door een vast raam met doorzichtig glas, conform artikel 12 van de bouwcode, en het openbaar domein in functie hiervan te laten aanpassen in samenspraak met Publieke Ruimte;
3. op het gelijkvloers van het gebouw dat aan de openbare weg grenst geen berging te voorzien conform artikel 12 van de bouwcode;
4. het terras te voorzien van een helling in functie van afwatering naar de tuin conform artikel 39 van de bouwcode;
5. de infiltratievoorziening te voorzien van een overloop voor het hemelwater die aangeboden wordt aan de straat en gescheiden wordt aangesloten conform artikel 40 van de bouwcode;
6. een septische put met een inhoud van 2000 liter te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.