Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020062370 |
Gegevens van de aanvrager: | Stefanie en thierry verberck - ihadrine met als contactadres Van Nevelestraat 10 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Van Nevelestraat 10 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 28 sectie A nrs. 0 en 60N2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van verbouwingswerken aan een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/04/2020: proces-verbaal (nieuw: 11002_2020_12406) voor het uitvoeren van werken aan de achterbouw van de woning, zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning van het college van burgemeester en schepenen. De stand van de werken is dezelfde als dewelke werd opgenomen in het aanvankelijk proces verbaal met stakingsbevel met nummer 11002_2020_12351_VPV van 02/04/2020;
- 28/04/1971: vergunning (627#26368) voor het uitvoeren van een voorgevelverandering;
- 01/01/1937: vergunning (329#15234) voor het uitvoeren van gevel- en binnenveranderingswerken;
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning;
- twee bouwlagen en een plat dak;
- het pand heeft zowel op het gelijkvloers als op de eerste verdieping, een beperkte getande uitbouw langsheen de rechterperceelsgrens;
- op het gelijkvloers heeft het pand een maximale bouwdiepte van 14,34 meter en op de eerste verdieping meet de maximale bouwdiepte 12,24 meter.
Huidige toestand
- eengezinswoning;
- twee bouwlagen en een plat dak;
- de achterbouw werd gesloopt en deels terug opgebouwd over twee niveaus. Voor deze werken werd een stakingsbevel uitgeschreven.
Gewenste toestand
- eengezinswoning;
- twee bouwlagen en een plat dak;
- uitbreiding op het gelijkvloers over de volledige perceelsbreedte tot op een bouwdiepte van 16,38 meter;
- de getande uitbouw op de eerste verdieping wordt uitgebreid tot een bouwdiepte van 14,5 meter;
- gevelafwerking achtergevel: combinatie van gevelsteen en een gevelbepleistering.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de achterbouw;
- bouwen van een nieuwe achterbouw;
- interne constructieve wijzigingen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 19 juni 2020 | 23 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande eengezinswoning blijft behouden en blijft functioneel verenigbaar met de omgeving die wordt hoofzakelijk gekenmerkt door eengezinswoningen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De woningen aan de zijde van de Van Nevelestraat waar de aanvraag deel van uitmaakt, worden gekenmerkt door gespiegelde volumes bestaande uit een hoofdbouw met een bouwdiepte van circa 8,50 meter en een getande uitbouw tot op een bouwdiepte van circa 14,50 meter.
De uitbreiding op de verdieping ten opzichte van de laatst vergunde toestand is in harmonie met het referentiebeeld van de omgeving. Op het gelijkvloers wordt een perceelsbrede uitbouw voorzien die 2 meter dieper ligt ten opzichte van het referentiebeeld. Deze beperkte afwijking laat nog een voldoende diepe tuin toe. De schaal en het ruimtegebruik zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
Aan de voorgevel worden geen wijzigingen uitgevoerd met uitzondering van de vervanging van het aluminiumkleurig schrijnwerk door nieuw aluminium schrijnwerk. Enkel bij het raam op de verdieping wordt de kleur antraciet gespecifieerd. Om een harmonieus geheel van de voorgevel te behouden, moeten voordeur, raam en garagepoort in dezelfde kleur schrijnwerk uitgewerkt worden. Dit wordt als voorwaarde opgenomen in de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De bestaande indeling op het gelijkvloers wordt gekenmerkt door een aaneenschakeling van ruimtes die nauwelijks of niet over daglichttoetreding beschikken. Door de grondige renovatie en uitbreiding van de achterbouw wordt een open leefruimte gecreëerd, georiënteerd op de diepe tuin. De geplande werken optimaliseren het wooncomfort van de woning.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op artikel 21 (minimale hoogte van ruimten). De leefruimtes in de nieuwe achterbouw beschikken slechts over een vrije hoogte van respectievelijk 2,56 en 2,58 meter in plaats van de minimaal vereiste vrije hoogte van 2,60 meter. Aangezien de nieuwe achterbouw wordt uitgewerkt met een breed en verdiepingshoog schuifraam en er een koepel wordt voorzien in het dak van de achterbouw, is er voldoende daglichttoetreding en wordt een comfortabele ruimtelijke beleving gegarandeerd. Omwille daarvan kan er een afwijking worden toegestaan.
Op het inplantingsplan bestaande en nieuwe toestand staat een boom ingetekend met een stamomtrek van 1,50 meter op een afstand van 7,50 meter van de nieuwe achergevel. Er wordt melding gemaakt van een te rooien boom die te dicht bij de woning staat. Het is onduidelijk over welke boom het gaat. Aangezien de boom een stamomtrek heeft van 1,50 meter en op het nieuwe inplantingsplan behouden blijft, wordt de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst voor groen. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “De bestaande boom in de tuin dient beschermd te worden tijdens de werken door er een hekwerk rond te plaatsen om tak-, stambreuk en materiaalopslag op de wortelzone te vermijden.”
Het advies wordt bijgetreden en als voorwaarde gekoppeld aan de vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het schrijnwerk in de voorgevel dient in dezelfde kleur te worden uitgevoerd voor zowel voordeur, raam als garagepoort;
2. de bestaande boom in de tuin moet beschermd worden tijdens de werken door er een hekwerk rond te plaatsen, om tak-, stambreuk en materiaalopslag op de wortelzone te vermijden;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 19 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 augustus 2020 |
Verslag GOA | 28 juli 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het schrijnwerk in de voorgevel dient in dezelfde kleur te worden uitgevoerd voor zowel voordeur, raam als garagepoort;
2. de bestaande boom in de tuin moet beschermd worden tijdens de werken door er een hekwerk rond te plaatsen, om tak-, stambreuk en materiaalopslag op de wortelzone te vermijden;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.