Terug
Gepubliceerd op 10/08/2020

2020_CBS_06579 - Omgevingsvergunning - OMV_2020067411. René Heylenstraat 1-5. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06579 - Omgevingsvergunning - OMV_2020067411. René Heylenstraat 1-5. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_06579 - Omgevingsvergunning - OMV_2020067411. René Heylenstraat 1-5. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020067411

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als contactadres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

René Heylenstraat 1-5 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

 

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

voorzien van tijdelijke containerklassen voor een periode van 2 jaar

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/04/1973: vergunning (627#27096) voor het oprichten van een parochiecentrum;

-          26/08/1985: vergunning (627#31092) voor het aanbouwen van een open koepel.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          parochiekerk in brutalistische stijl op de hoek van de René Heylenstraat en de Van Amstelstraat;

-          braakliggend terrein met gedeeltelijk overdekte verharding.

Huidige toestand

-          vaststelling/bescherming (ID: 215645) van Parochiekerk De Blijde Boodschap als bouwkundig erfgoed;

-          conform laatst vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          vrijstaande containerklassen onder plat dak met 2 bouwlagen aan de straatzijde (René Heylenstraat) en 1 bouwlaag rechts achteraan (kitchenette en sanitair);

-          de footprint bedraagt circa 21,50 meter (straatbreedte) op 12,20 diepte, inclusief bijkomende verharding;

-          de kroonlijsthoogte wordt voorzien op 6 meter;

-          open fietsenstalling achteraan op de bestaande verharding.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van 294 m² tijdelijke containerklassen voor een periode van 2 jaar in de tuin van de parochiezaal;

-          aanleggen van een tijdelijke verharding in functie van een speelplaats.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 juni 2020

13 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

Provincie Antwerpen

22 juni 2020

23 juli 2020

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

22 juni 2020

22 juli 2020

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid

22 juni 2020

6 juli 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

22 juni 2020

6 juli 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

22 juni 2020

22 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • De aanvraag wijkt af van artikel 9§1 van de verordening hemelwater.

In de beschrijvende nota bij de aanvraag wordt een afwijking aangevraagd aangezien het een tijdelijke unit betreft die slechts 2 jaar zal gebruikt worden. Het regenwater dat op de unit en de nieuwe verharding errond terechtkomt, zal worden afgeleid naar de naastliggende groenzone en kan op een natuurlijke manier in de bodem infiltreren.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 18: de niveauverschillen moeten drempelloos worden uitgevoerd. De plannen zijn niet duidelijk of dit zo voorzien wordt;
  • Artikel 24: voor de deur van het MIVA toilet is er geen vrije en vlakke draairuimte voorzien aangezien de toegangsdeur tot het gebouw binnen de draaicirkel valt.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project voorziet in de bouw van tijdelijke containerklassen. Het mogelijk schadelijk effect werd onderzocht door de bevoegde waterbeheerder. Het advies van de waterbeheerder stelt dat…

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 18: de niveauverschillen moeten drempelloos worden uitgevoerd. Dit is niet duidelijk op de plannen weergegeven. In de beschrijvende nota wordt melding gemaakt dat de toegangsdeuren tot de klassen op het gelijkvloers die uitkomen in de inkomhallen en de deuren die uitgeven op de buitenaanleg, drempelloos worden uitgevoerd. Dit is echter niet duidelijk af te lezen op de plannen daarom wordt deze bepaling als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld;
  • Artikel 24: voor de deur van het MIVA toilet is er geen vrije en vlakke draairuimte voorzien aangezien de toegangsdeur tot de unit binnen de draaicirkel valt. In deze unit zijn slechts een MIVA toilet en een doucheruimte voorzien. Gezien deze functies zal een mogelijke interferentie tussen de deuren beperkt zijn. Gezien het tijdelijk karakter van de constructie, kan met toepassing van artikel 33 een afwijking worden toegestaan.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op artikel 9§1. In de beschrijvende nota wordt een afwijking aangevraagd aangezien het een tijdelijke unit betreft die slechts 2 jaar zal gebruikt worden. Gezien het tijdelijke karakter van het gebouw is het niet aangewezen om hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen in de ondergrond te gaan voorzien. Op deze manier worden de ingrepen op het terrein zoveel mogelijk beperkt, waardoor de huidige toestand zo weinig mogelijk verstoord wordt. Het regenwater dat op de units en de nieuwe verharding errond terechtkomt, zal op een natuurlijke manier in de bodem infiltreren. De grootte van de beschikbare groenzones zal er voor zorgen dat het afgevoerde hemelwater geen extra overlast of schade zal bezorgen op aanpalende percelen of gebouwen. Gezien het tijdelijk karakter van de units wordt deze afwijking met toepassing van artikel 13 toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

De kleuterschool De Bever in de Van Duyststraat wordt volledig gerenoveerd. Voor de realisatie van dit project (afbraak en nieuwbouw) is een tijdelijke herhuisvesting nodig. De aanvraag betreft de realisatie van een tijdelijke huisvesting d.m.v. gehuurde mobiele units met inbegrip van de nodige omgevingswerken om deze relocatie mogelijk te maken. Het perceel waarop de aanvraag betrekking heeft, René Heylenstraat 1-5, ligt op slechts 280 meter wandelen van de huidige school. Het perceel is eigendom van het Dekenaat Antwerpen en zal gehuurd worden door AGSO gedurende de looptijd van het project. De vergunning wordt aangevraagd voor 2 jaar. De locatie zal verlaten worden na de realisatie van de nieuwe school aan de Van Duyststraat 246-248. De maximale geldigheidsduur en het herstel van het terrein in zijn oorspronkelijke toestand moeten worden gekoppeld aan de vergunning. Gezien het belang van kleuterscholen in een woonomgeving is de functionele inpasbaarheid gunstig te beoordelen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het terrein waar de prefabunits worden geplaatst, wordt gesitueerd op de hoek van de René Heylenstraat en de Van Cortbeemdelei. Het bestaande terrein is reeds afgesloten met een hekwerk waarachter een groenscherm werd aangeplant. Een deel van het terrein is verhard en gedeeltelijk overdekt door een luifel. De prefabunits en bijhorende, bijkomende verharding worden vlak achter het bestaande hekwerk op de hoek van het terrein ingeplant en bestaan uit 2 bouwlagen. De units blijven daarbij ondergeschikt aan de kenmerkende bouwhoogte van 3 bouwlagen in de omgeving. Ongeveer de helft van het onverharde terrein blijft na uitvoering van de werken onverhard. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

De prefab units zijn afgewerkt met grijze gevelpanelen en wit kunststof buitenschrijnwerk. De visuele inpasbaarheid is aanvaardbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

De units worden geplaatst in de tuin van de parochiezaal. Het bestaande gebouw op het perceel (Parochiekerk De Blijde Boodschap) is opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/215645). De stedelijke dienst monumentenzorg heeft gezien de tijdelijkheid van het project, geen bezwaar op het voorstel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Kinderen zijn extra gevoelig voor luchtverontreiniging en omgevingslawaai. Langdurige blootstelling kan leiden tot blijvende lichamelijke schade, slaapstoornissen of verstoring van spraak- en leervermogen. Daarom wordt bij de adviesverlening in het kader van planning van een school rekening gehouden met de specifieke lokale omstandigheden op het vlak van luchtkwaliteit en geluidshinder. De beoordeling gebeurt op basis van een kader dat op 2 mei 2018 door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen werd goedgekeurd (2018_CBS_04164) door de stedelijke dienst energie en milieu. Zij adviseerden gunstig wat betreft de luchtkwaliteit en het omgevingsgeluid. Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het plaatsen van tijdelijke klascontainers omvat.

Gezien het specifieke programma van de tijdelijke huisvesting met aangepast kleuter sanitair en aangezien AGSO deze locatie zelf huurt, zal deze locatie zeker verlaten worden na de realisatie van het project aan de Van Duyststraat 246-248.

Er wordt dus geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd. Het gaat  enkel om  een vervanging van 4 bestaande klassen die tijdelijk niet meer gebruikt zullen worden.

 

Fietsvoorzieningen

Voor de 4 kleuterklassen is het wenselijk om op de tijdelijke locatie 12 fietsstalplaatsen te voorzien (3 plaatsen/kleuterklas). Er worden 12 fietsstalplaatsen voorzien maar deze zijn niet overdekt. De fietsstalplaatsen moeten overdekt zijn. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld. De fietsvoorzieningen moeten voorzien worden onder de bestaande luifel tegen de gevel van het parochiecentrum die eveneens dienst zal doen als overdekte speelplaats. De fietsvoorzieningen kunnen hieronder ingericht worden zonder al te veel ruimte in te nemen van de overdekte speelplaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de niveauverschillen in de units en tussen de units en de buitenaanleg moeten drempelloos (niveauverschillen maximum tot twee centimeter) worden uitgevoerd;

3.      de fietsvoorzieningen moeten ingericht worden onder de bestaande luifel.

Geldigheidsduur

4.      de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 mei 2020

Volledig en ontvankelijk

22 juni 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 augustus 2020

Verslag GOA

28 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de niveauverschillen in de units en tussen de units en de buitenaanleg moeten drempelloos (niveauverschillen maximum tot twee centimeter) worden uitgevoerd;

3.      de fietsvoorzieningen moeten ingericht worden onder de bestaande luifel.

Geldigheidsduur

4.      de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.