Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020067411 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als contactadres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | René Heylenstraat 1-5 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
|
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | voorzien van tijdelijke containerklassen voor een periode van 2 jaar |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/04/1973: vergunning (627#27096) voor het oprichten van een parochiecentrum;
- 26/08/1985: vergunning (627#31092) voor het aanbouwen van een open koepel.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- parochiekerk in brutalistische stijl op de hoek van de René Heylenstraat en de Van Amstelstraat;
- braakliggend terrein met gedeeltelijk overdekte verharding.
Huidige toestand
- vaststelling/bescherming (ID: 215645) van Parochiekerk De Blijde Boodschap als bouwkundig erfgoed;
- conform laatst vergunde toestand.
Gewenste toestand
- vrijstaande containerklassen onder plat dak met 2 bouwlagen aan de straatzijde (René Heylenstraat) en 1 bouwlaag rechts achteraan (kitchenette en sanitair);
- de footprint bedraagt circa 21,50 meter (straatbreedte) op 12,20 diepte, inclusief bijkomende verharding;
- de kroonlijsthoogte wordt voorzien op 6 meter;
- open fietsenstalling achteraan op de bestaande verharding.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van 294 m² tijdelijke containerklassen voor een periode van 2 jaar in de tuin van de parochiezaal;
- aanleggen van een tijdelijke verharding in functie van een speelplaats.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 22 juni 2020 | 13 juli 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Provincie Antwerpen | 22 juni 2020 | 23 juli 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 22 juni 2020 | 22 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid | 22 juni 2020 | 6 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 22 juni 2020 | 6 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 22 juni 2020 | 22 juli 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
In de beschrijvende nota bij de aanvraag wordt een afwijking aangevraagd aangezien het een tijdelijke unit betreft die slechts 2 jaar zal gebruikt worden. Het regenwater dat op de unit en de nieuwe verharding errond terechtkomt, zal worden afgeleid naar de naastliggende groenzone en kan op een natuurlijke manier in de bodem infiltreren.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project voorziet in de bouw van tijdelijke containerklassen. Het mogelijk schadelijk effect werd onderzocht door de bevoegde waterbeheerder. Het advies van de waterbeheerder stelt dat…
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op artikel 9§1. In de beschrijvende nota wordt een afwijking aangevraagd aangezien het een tijdelijke unit betreft die slechts 2 jaar zal gebruikt worden. Gezien het tijdelijke karakter van het gebouw is het niet aangewezen om hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen in de ondergrond te gaan voorzien. Op deze manier worden de ingrepen op het terrein zoveel mogelijk beperkt, waardoor de huidige toestand zo weinig mogelijk verstoord wordt. Het regenwater dat op de units en de nieuwe verharding errond terechtkomt, zal op een natuurlijke manier in de bodem infiltreren. De grootte van de beschikbare groenzones zal er voor zorgen dat het afgevoerde hemelwater geen extra overlast of schade zal bezorgen op aanpalende percelen of gebouwen. Gezien het tijdelijk karakter van de units wordt deze afwijking met toepassing van artikel 13 toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De kleuterschool De Bever in de Van Duyststraat wordt volledig gerenoveerd. Voor de realisatie van dit project (afbraak en nieuwbouw) is een tijdelijke herhuisvesting nodig. De aanvraag betreft de realisatie van een tijdelijke huisvesting d.m.v. gehuurde mobiele units met inbegrip van de nodige omgevingswerken om deze relocatie mogelijk te maken. Het perceel waarop de aanvraag betrekking heeft, René Heylenstraat 1-5, ligt op slechts 280 meter wandelen van de huidige school. Het perceel is eigendom van het Dekenaat Antwerpen en zal gehuurd worden door AGSO gedurende de looptijd van het project. De vergunning wordt aangevraagd voor 2 jaar. De locatie zal verlaten worden na de realisatie van de nieuwe school aan de Van Duyststraat 246-248. De maximale geldigheidsduur en het herstel van het terrein in zijn oorspronkelijke toestand moeten worden gekoppeld aan de vergunning. Gezien het belang van kleuterscholen in een woonomgeving is de functionele inpasbaarheid gunstig te beoordelen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het terrein waar de prefabunits worden geplaatst, wordt gesitueerd op de hoek van de René Heylenstraat en de Van Cortbeemdelei. Het bestaande terrein is reeds afgesloten met een hekwerk waarachter een groenscherm werd aangeplant. Een deel van het terrein is verhard en gedeeltelijk overdekt door een luifel. De prefabunits en bijhorende, bijkomende verharding worden vlak achter het bestaande hekwerk op de hoek van het terrein ingeplant en bestaan uit 2 bouwlagen. De units blijven daarbij ondergeschikt aan de kenmerkende bouwhoogte van 3 bouwlagen in de omgeving. Ongeveer de helft van het onverharde terrein blijft na uitvoering van de werken onverhard. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De prefab units zijn afgewerkt met grijze gevelpanelen en wit kunststof buitenschrijnwerk. De visuele inpasbaarheid is aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
De units worden geplaatst in de tuin van de parochiezaal. Het bestaande gebouw op het perceel (Parochiekerk De Blijde Boodschap) is opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/215645). De stedelijke dienst monumentenzorg heeft gezien de tijdelijkheid van het project, geen bezwaar op het voorstel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Kinderen zijn extra gevoelig voor luchtverontreiniging en omgevingslawaai. Langdurige blootstelling kan leiden tot blijvende lichamelijke schade, slaapstoornissen of verstoring van spraak- en leervermogen. Daarom wordt bij de adviesverlening in het kader van planning van een school rekening gehouden met de specifieke lokale omstandigheden op het vlak van luchtkwaliteit en geluidshinder. De beoordeling gebeurt op basis van een kader dat op 2 mei 2018 door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen werd goedgekeurd (2018_CBS_04164) door de stedelijke dienst energie en milieu. Zij adviseerden gunstig wat betreft de luchtkwaliteit en het omgevingsgeluid. Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het plaatsen van tijdelijke klascontainers omvat.
Gezien het specifieke programma van de tijdelijke huisvesting met aangepast kleuter sanitair en aangezien AGSO deze locatie zelf huurt, zal deze locatie zeker verlaten worden na de realisatie van het project aan de Van Duyststraat 246-248.
Er wordt dus geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd. Het gaat enkel om een vervanging van 4 bestaande klassen die tijdelijk niet meer gebruikt zullen worden.
Fietsvoorzieningen
Voor de 4 kleuterklassen is het wenselijk om op de tijdelijke locatie 12 fietsstalplaatsen te voorzien (3 plaatsen/kleuterklas). Er worden 12 fietsstalplaatsen voorzien maar deze zijn niet overdekt. De fietsstalplaatsen moeten overdekt zijn. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld. De fietsvoorzieningen moeten voorzien worden onder de bestaande luifel tegen de gevel van het parochiecentrum die eveneens dienst zal doen als overdekte speelplaats. De fietsvoorzieningen kunnen hieronder ingericht worden zonder al te veel ruimte in te nemen van de overdekte speelplaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de niveauverschillen in de units en tussen de units en de buitenaanleg moeten drempelloos (niveauverschillen maximum tot twee centimeter) worden uitgevoerd;
3. de fietsvoorzieningen moeten ingericht worden onder de bestaande luifel.
Geldigheidsduur
4. de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 22 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 21 augustus 2020 |
Verslag GOA | 28 juli 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de niveauverschillen in de units en tussen de units en de buitenaanleg moeten drempelloos (niveauverschillen maximum tot twee centimeter) worden uitgevoerd;
3. de fietsvoorzieningen moeten ingericht worden onder de bestaande luifel.
Geldigheidsduur
4. de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.