Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020066559 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Franziska Krieck met als adres Schulstraat 19 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Schulstraat 21 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 10 sectie K nrs. 0 en 1599G3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/12/1965: vergunning (18#48288) verbouwing.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning met op het gelijkvloers garage en berging;
- 4 bouwlagen onder een zadeldak;
- nokhoogte bedraagt 14,82 meter;
- bouwdiepte bedraagt 8,75 meter;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- idem vergunde toestand.
Gewenste toestand
- heringedeelde eengezinswoning met op het gelijkvloers garage en berging;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het zadeldak;
- uitbreiden van het volume door het verhogen van de 4de bouwlaag en het toevoegen van teruggesprongen daklaag;
- interne constructieve werken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
de 3de verdieping wordt opgehoogd met een translucent schrijnwerkgeheel terwijl het opmerkelijke lage raam behouden blijft. De toevoeging van het translucent schrijnwerkgeheel draagt niet bij tot een harmonieus gevelbeeld. Het materiaal is eveneens niet kenmerken voor de omgeving.
Een teruggetrokken daklaag is niet kenmerkend in de straat.
Een gesloten gevelplint, uitgevoerd in metaal, is niet kenmerkend.
Bij volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld, zoals nader bepaald in Artikel 6 “Harmonie en draagkracht”. Er kan niet gerefereerd worden naar bestaande gebouwen die niet in harmonie of storend zijn met de omgeving. Bij de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte moet er rekening gehouden worden met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.
De toevoeging van een teruggetrokken daklaag is niet kenmerkend in de omgeving.
Het is verplicht om bij verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. Op de plannen is geen informatie terug te vinden of er een septische put aanwezig is.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De functie als eengezinswoning blijft behouden wat maakt dat de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De Schulstraat wordt gekenmerkt door klassieke herenhuizen van drie bouwlagen onder een hellend dak, afgewisseld door recenter gebouwde eengezinswoningen en enkele meergezinswoningen van vier bouwlagen met plat dak.
De aanvraag voorziet de sloop van het bestaande hellend dak. Boven de bestaande, houten dakrand wordt een translucent schrijnwerkgeheel opgetrokken dat de vierde verdieping omvormt tot een volwaardige verdieping. Daar bovenop wordt nog een teruggetrokken, glazen volume voorzien met een buitenruimte aan de voorzijde.
Deze wijzigingen aan het volume zijn niet kenmerkend binnen het referentiebeeld van de directe omgeving. Zo wordt het kenmerkende aantal bouwlagen voor recenter gebouwde eengezinswoningen overschreden en toont de woning twee bouwlagen boven de bestaande kroonlijst. Ook de dakvorm, een teruggetrokken daklaag met plat dak, is niet kenmerkend. Het toevoegen van dergelijke daklaag legt bijkomende lasten op die niet in verhouding staan met de ruimtewinsten binnen het vooropgestelde programma.
De aanvraag overschrijdt de draagkracht van het perceel en is strijdig met een goede ruimtelijke ordening waardoor de aanvraag geweigerd dient te worden.
Visueel-vormelijke en cultuurhistorische aspecten
De bestaande voorgevel laat zich lezen als vier bouwlagen met zadeldak. De bovenste bouwlaag is deels onder het hellend dak gelegen waardoor het raam opmerkelijk lager uitgevoerd is dan de onderliggende gevelopeningen. De kroonlijst van het pand is lager dan de kenmerkende kroonlijsthoogte van de straat.
De aanvraag voorziet een verhoging van de kroonlijst met behoud van de bestaande, houten bakgoot. De gevelverhoging wordt uitgevoerd met een translucent schrijnwerkgeheel. Deze gevelwijzigingen geven een bevreemdend beeld waarbij weinig aansluiting wordt gezocht met de bestaande en de te behouden gevel en met de omgeving. Door het niet verhogen van de bestaande dakrand leest de voorgevel zich immers als een gebouw van zes bouwlagen waarbij er twee lagen boven de kenmerkende kroonlijst ervaren worden. De aanvraag dient daarom geweigerd te worden.
Beter zou zijn om de verhoging van de kroonlijst gepaard te laten gaan met een verhoging van de bakgoot. Hierdoor kan de gevel opgetrokken worden en de bijhorende gevelopening verhoogd worden zodat er een harmonieuzer gevelbeeld ontstaat.
De daklaag dient aan te sluiten op de kenmerkende daklaag in de straat, zijnde een zadeldak.
De gevel is opgebouwd uit grijze, geglazuurde paramentsteen met horizontale houten ramen. Op het gelijkvloers vormen een pvc garagepoort en een glazen voordeur de toegang tot het pand.
De voordeur en de garagepoort worden vervangen door een gesloten, stalen geheel waarin zowel de voordeur als de garagepoort verwerkt zijn. Dit zorgt voor een erg gesloten plint, wat niet kenmerkend is in een woonstraat, net zoals het gebruikte materiaal. De vormgeving van de plint is daardoor strijdig met artikel 6 en artikel 21 van de bouwcode.
De gevel kan dan ook niet gunstig beoordeeld worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is strijdig met artikel 43 van de bouwcode. Het is verplicht om bij nieuwbouw, herbouw en/of verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. Op de plannen is echter geen informatie terug te vinden betreffende de aanwezigheid van een septische put.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met geldende voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 16 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 augustus 2020 |
Verslag GOA | 28 juli 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.