Terug
Gepubliceerd op 10/08/2020

2020_CBS_06588 - Omgevingsvergunning - OMV_2020017796. Kasterveldenstraat 17. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06588 - Omgevingsvergunning - OMV_2020017796. Kasterveldenstraat 17. District Merksem - Goedkeuring 2020_CBS_06588 - Omgevingsvergunning - OMV_2020017796. Kasterveldenstraat 17. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020017796

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eric Muyshondt met als adres Boonhoek 2 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Kasterveldenstraat 17 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 41 sectie B nr. 364V7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en verbouwen van gelijkvloers appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/05/2019: weigering (2019727) voor het regulariseren van automaten en de functiewijziging van een handelsruimte naar een woonentiteit;

-          03/05/2018: proces-verbaal (20154771) voor het wijzigen van de hoofdfunctie en het aantal wooneenheden zonder voorafgaande schriftelijke omgevingsvergunning;

  • de winkel, het bureau, het magazijn en een deel van het werkhuis van op de plannen van 1956 is gewijzigd. hier is een zelfstandige woongelegenheid van circa 72 m² ingericht;
  • de voorgevel van de gelijkvloerse verdieping werd gewijzigd t.a.v. de laatste vergunde toestand;
  • aan de linkerzijde van het pand is de poort die toegang gaf naar het werkhuis gewijzigd en hier zijn de automaten ondergebracht;

-          20/08/1956: toelating (103#5449) voor het bouwen van een winkel- en woonhuis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met op de gelijkvloerse verdieping een winkel met bureel en werkhuis;
  • op de 1ste en 2de verdieping bevindt zich telkens een eenslaapkamerappartement;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van twee bouwlagen onder een zadeldak grenzend aan de Kasterveldenstraat 17 en de Meereigen;
  • dak voorzien van dakkappelen;

-          voorgevelafwerking:

  • afgewerkt met rode baksteen. Op de afgesneden hoek van het pand zijn de verdiepen afgewerkt met hout.

Huidige toestand

-          functie:

  • de winkel werd omgevormd tot een woonentiteit;

-          voorgevelafwerking:

  • voorgevel werd aangepast;
  • afgewerkt met bruine baksteen, grijze gevelbekleding, beige geschilderde gevelsteen en gele bezetting;
  • op de gelijkvloerse verdieping werd er ter hoogte van de linker perceelgrens aan de Kasterveldenstraat 17 een open nis voorzien met inpandige automaten;
  • gelijkvloers schrijnwerk in wit PVC.

Gewenste toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 eenslaapkamerappartementen;
  • vermeerderen van het aantal wooneenheden van 2 naar 3. Met betrekking tot de nieuwe wooneenheid zijn volgende gegevens beschikbaar:
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 63 m2;

-          bouwvolume:

  • open ruimte van 5 m2;
  • volume met automaten geïntegreerd bij gelijkvloerse wooneenheid en gebruikt als fietsenstalling;

-          voorgevelafwerking:

  • dichtgemaakte nis;
  • afgewerkt met bruine baksteen, grijze gevelbekleding, beige geschilderde gevelsteen en gele bezetting;
  • gelijkvloers schrijnwerk in wit PVC.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren en verbouwen van gelijkvloers appartement:

  • wijzigen functie gelijkvloers van winkel naar wonen;
  • creëren open ruimte; 
  • wijzigen voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 juni 2020

14 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

17 juni 2020

16 juli 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

17 juni 2020

1 juli 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 juni 2020

16 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6: het toevoegen van een derde hoofdmateriaal als afwerking van de voorgevel (beige geschilderde baksteen naast ongeschilderde bruine baksteen én een houten afwerking – welke zonder vergunning is gewijzigd naar een gele bepleistering én waarvoor nu ook geen vergunning wordt aangevraagd) kan bezwaarlijk, door de aangehaalde elementen, als een afstemming worden genoemd op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
  • artikel 27: bij de functiewijziging moet minimaal een oppervlakte van 20% van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. De voorziene open ruimte is slechts 6%;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. De bestaande functie van handelsgelijkvloers wordt omgevormd tot wonen. De aanvraag is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Kasterveldenstraat en Meereigen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Bij de functiewijziging moet minimaal een oppervlakte van 20% van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. De voorziene open ruimte is slechts 6%.

Echter betreft het pand een hoekgebouw en laat de bovenliggende constructie geen verder afbraak toe. De afwijking is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Verder betreft de aanvraag interne verbouwingen. Verder blijft het bestaande volume behouden en past dus in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het bestaande etalageraam met inkomdeur in de voorgevel wordt verwijderd en vervangen door kleinere raamopeningen met een volwaardige borstwering. Dit is ruimtelijk aanvaardbaar op voorwaarde dat de beige geschilderde baksteen wordt voorzien in een bruine baksteen gelijk aan de bestaande baksteen ‘Ba1’ en op eenzelfde manier verwerkt.

 

In de voorgevel wordt de onvergunde ruimte voor de automaten verwijderd en vervangen door een raamopening en deuropening. Hierdoor wordt er intern meer ruimte voorzien voor bijkomende wooneenheid. Deze wijziging in de voorgevel wordt gunstig geadviseerd op voorwaarde dat de baksteen onder het raam wordt voorzien in een bruine baksteen gelijk aan de bestaande baksteen ‘Ba1’ en op eenzelfde manier verwerkt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheid voldoende wooncomfort biedt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.  Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 plaats per woning. Er komt 1 woning bij dus de parkeerbehoefte bedraagt 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 ‘Dit perceel betreft een hoekperceel. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 .Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de beige geschilderde baksteen te voorzien in een bruine baksteen gelijk aan de bestaande baksteen ‘Ba1’ en op eenzelfde manier verwerkt;

3.      de baksteen onder het raam van de slaapkamer te voorzien in een bruine baksteen gelijk aan de bestaande baksteen ‘Ba1’ en op eenzelfde manier verwerkt;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 mei 2020

Volledig en ontvankelijk

17 juni 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 augustus 2020

Verslag GOA

30 juli 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de beige geschilderde baksteen te voorzien in een bruine baksteen gelijk aan de bestaande baksteen ‘Ba1’ en op eenzelfde manier verwerkt;

3.      de baksteen onder het raam van de slaapkamer te voorzien in een bruine baksteen gelijk aan de bestaande baksteen ‘Ba1’ en op eenzelfde manier verwerkt;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.