Terug
Gepubliceerd op 10/08/2020

2020_CBS_06398 - Omgevingsvergunning - OMV_2020038841. Jan Van Rijswijcklaan 5. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06398 - Omgevingsvergunning - OMV_2020038841. Jan Van Rijswijcklaan 5. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_06398 - Omgevingsvergunning - OMV_2020038841. Jan Van Rijswijcklaan 5. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020038841

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sven Karlberger met als contactadres Avenue Louise 367 te 1050 Elsene

Ligging van het project:

Jan Van Rijswijcklaan 5 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nrs. 1554Z5 en 1554K8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een steigerdoek met reclame

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/08/1931: vergunning (1931#39626) voor het bouwen van een appartementsgebouw (Jan Van Rijswijcklaan 5);

-          10/08/1928: vergunning (1928#30762) voor het bouwen van een appartementsgebouw appartementsgebouw (Jan Van Rijswijcklaan 1-3).

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • Jan Van Rijswijcklaan 1-3: meergezinswoning met een winkelfunctie op de gelijkvloerse verdieping;
  • Jan Van Rijswijcklaan 5: meergezinswoning.

-          bouwvolume:

  • Jan Van Rijswijcklaan 1-3: halfopen hoekpand van 8 bouwlagen met pseudo-mansardedak;
  • Jan Van Rijswijcklaan 5: besloten appertementsgebouw van 7 bouwlagen.

-          gevelafwerking:

  • Jan Van Rijswijcklaan 1-3: de constructie met een skelet van gewapend beton (systeem Hennebique) en gevelvlakken in baksteen en imitatie-natuursteen;
  • Jan Van Rijswijcklaan 5: Sobere voorgevel met een parement uit natuursteen en arduin voor de benedenbouw, uit bak- en natuursteen voor de bovenbouw.

-          inrichting:

  • telkens 1 wooneenheid per bouwlaag;
  • Jan Van Rijswijcklaan 5: een voortuin met een voortuinafsluiting uit een eenvoudig buishek.

Huidige toestand

  • vaststelling (ID: 6912) van Appartementsgebouw in art-decostijl als bouwkundig erfgoed  (Jan Van Rijswijcklaan 5);
  • vaststelling (ID: 6913) van Appartementsgebouw in art-decostijl als bouwkundig erfgoed  (Jan Van Rijswijcklaan 1-3).

Gewenste toestand

-          niet-zaakgebonden reclame op een steigerdoek gedurende de periode van de onderhoudswerken van de gevel:

  • hoogte steigerdoek alle gevels: 18 meter;
  • breedte steigerdoek gevel Karel Oomstraat: 17,32 meter;
  • breedte steigerdoek gevel Jan Van Rijswijcklaan 1-3: 12,84 meter;
  • breedte steigerdoek gevel Jan Van Rijswijcklaan 5: 19,92 meter.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een steigerdoek met reclame.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

15 mei 2020

10 juni 2020

Ongunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

15 mei 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

15 mei 2020

30 juni 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel  24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

de steigerdoek wordt geplaatst over de volledige gevel en bedekt de ramen waardoor de verblijfsruimtes geen licht en lucht krijgen;

  • artikel 32 Niet-zaakgebonden publiciteit en artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: publiciteit op werfafsluitingen en steigerdoeken is onderworpen aan de voorwaarde dat deze enkel kan vergund worden ten belope van de noodzakelijke periode van de werken. Er werd geen vergunning aangevraagd voor vergunningsplichtige werken aan de voorgevel of geen bindend bewijs aangeleverd voor meldingsplichtige of vrijgestelde gevelwerken.
    Er is geen concrete simulatie toegevoegd van de reclame op het steigerdoek. Bijgevolg kan niet geoordeeld worden of de reclame discreet en in verhouding staat met de maat van het gebouw.


Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

De aanvraag is strijdig met artikels 24 en 32 van de bouwcode.

Tevens werd er advies gevraagd aan het Agentschap Wegen & Verkeer. Het advies is ongunstig omwille van strijdigheden met direct werkende normen binnen de beleidsvelden waarvoor het Agentschap bevoegd is en omdat het aangevraagde onwenselijk is in het licht van doelstellingen of zorgplichten van het Agentschap.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De aanvraag omvat het plaatsen van publiciteit tegen de voorgevels van het hoekgebouw. Er werd geen omgevingsvergunning  aangevraagd en/of afgeleverd voor gevelwerken aan het gebouw en er werd bovendien geen bewijs voorgelegd voor meldingsplichtige of niet-vergunningsplichtige gevelwerken. De toegevoegde offerte is vervallen sinds 10 januari 2020 betreffende gevelwerken is niet ondertekend en bijgevolg niet bindend waardoor er onvoldoende bewijs bestaat dat de gevelwerken zullen worden uitgevoerd. De functionele inpasbaarheid kan in dat opzicht niet verantwoord worden. 

 

Visueel-vormelijke elementen

Publiciteit mag geen afbreuk doen aan de globale beeldkwaliteit van een straat en moet dus om evidente reden beperkt en discreet blijven in omvang en uitstraling.

De steigerdoek heeft aan de gevel langs de Karel Oomsstraat een afmeting van 17,30 op 18  meter, aan de kopse gevel een afmeting van 12,80 op 18 meter en aan de gevel langs de Jan Van Rijswijcklaan tot slot, een afmeting van 19,90 op 18 meter. Met een totale oppervlakte van 900 m² bedekt de steigerdoek de gevels zo goed als volledig. Volgens de gegevens in het dossier beneemt het reclamegedeelte een oppervlakte van 600 m². De grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) van de publiciteit is bijgevolg niet in verhouding met de maat van het gebouw. Bovendien verstoort de publiciteit de beeldkwaliteit van de omgeving op onaanvaardbare wijze.

 

Cultuurhistorische aspecten

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg aangezien het pand is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed;

Vanuit de dienst monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de tijdelijke plaatsing van steigerreclame voor de duur van de werken, indien dit kan gebeuren met respect voor de verhoudingen van het pand en indien het mee kan opgaan in de omgeving. Het voorgestelde reclamebeeld is te overheersend op deze plek en vertekent de verhoudingen van de architecturale omgeving rond het kruispunt. De stedelijke dienst monumentenzorg adviseert dan ook ongunstig.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt aangesloten op bovenstaand advies.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De publiciteit wordt aangevraagd voor onbepaalde duur. Publiciteit mag geen hinder veroorzaken voor de verblijfsruimtes van een gebouw en mag om die reden niet voor raamopeningen geplaatst worden. Door het plaatsen van steigerdoeken aan de gevel krijgen de bovenliggende verblijfsruimtes geen licht en lucht. Ook daarom wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.

Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning.

Bovendien betreft het hier een hoekpand gelegen op een gevaarlijk multimodaal knooppunt. Er zitten veel verschillende modi op dit kruispunt waar fietsers, voetgangers, auto's en openbaar vervoer (tram en bus) met elkaar moeten rekening houden. Vlak voor het betreffende pand zijn 3 dubbelrichting oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers aanwezig. Publiciteitsinrichtingen langs de wegen hebben net het doel om de aandacht van de weggebruiker te trekken waardoor deze afgeleid wordt. Tevens is het niet duidelijk wat de inhoud van de boodschap op het werfdoek betreft. Uit verkeersveiligheid is dit wel degelijk van belang. Zo zullen emotionele boodschappen meer de aandacht van de bestuurders trekken dan neutrale boodschappen. En hoe groter de hoeveelheid informatie binnen een boodschap, hoe langer de bestuurders nodig zullen hebben om de boodschap correct te lezen en te begrijpen. Dit betekent dat de bestuurders zich minder op de weg zullen fixeren.  Het Agentschap komt na toetsing van de risico’s op het vlak van de verkeersveiligheid tot het besluit dat de aangevraagde publiciteitsinrichting ontoelaatbaar is.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de geldende stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 april 2020

Volledig en ontvankelijk

15 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 augustus 2020

Verslag GOA

22 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.