Terug
Gepubliceerd op 10/08/2020

2020_CBS_06560 - Omgevingsvergunning - OMV_2020060120. Korte Dijkstraat 8-14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06560 - Omgevingsvergunning - OMV_2020060120. Korte Dijkstraat 8-14. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_06560 - Omgevingsvergunning - OMV_2020060120. Korte Dijkstraat 8-14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020060120

Gegevens van de aanvrager:

NV ROBESTA met als adres Dambruggestraat 325 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Korte Dijkstraat 8-14 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nrs. 0, 191W5, 191Y5, 191P5 en 191L5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en regulariseren van een meergezinswoning, een studentenhuisvesting en een ondergrondse parking plus de aanleg van een gemeenschappelijke tuin

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/10/2018: vergunning (20182271) bouwen van een technisch lokaal op het gelijkvloers;

-          14/04/2017: vergunning (20162883) bouwen van een appartementsgebouw met 31 units en 3 grondgebonden woningen en de regularisatie van 5 appartementen;

-          27/10/2017: vergunning (20172040) verbouwen van een reeds bestaande studentenhuisvesting.

Vergunde toestand

nummers 8-10:

-          meergezinswoning van 3 tot 5 bouwlagen in gesloten bebouwing.

nummer 12:

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse fietsenstalling en bergruimtes;

nummer 14:

-          studentenhuisvesting van 3 bouwlagen in gesloten bebouwing met 4 studentenkamers, een gelijkvloerse keuken vooraan en fietsenberging achteraan.

Huidige toestand

nummers 8-10:

-          meergezinswoning van 3 tot 5 bouwlagen in gesloten bebouwing.

nummer 12:

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse fietsenstalling en bergruimtes;

nummer 14:

-          studentenhuisvesting van 3 bouwlagen in gesloten bebouwing met 5 studentenkamers, een gelijkvloerse keuken achteraan en geen fietsenberging.

Gewenste toestand

nummers 8-10:

-          meergezinswoning van 3 tot 5 bouwlagen in gesloten bebouwing;

-          regularisatie van de gewijzigde ondergrondse parking en technische bergruimtes.

nummer 12:

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen in gesloten bebouwing;

-          inrichting van een gelijkvloers appartement met 2 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van circa 85m²;

-          een gemeenschappelijke fietsenberging in de bergruimtes achteraan het perceel;

nummer 14:

-          studentenhuisvesting van 3 bouwlagen in gesloten bebouwing met 5 studentenkamers, een gelijkvloerse keuken achteraan en een gemeenschappelijke fietsenberging in het buurpand 12;

-          verbinding van de tuinzones van panden 8-14.

Inhoud van de aanvraag

-          de inrichting van de ondergrondse parking en bergruimtes van pand 8-10 ligt voor ter regularisatie;

-          de fietsenberging van nr 12 wordt gesupprimeerd;

-          pand 12 wordt voorzien van een gelijkvloers appartement met behoud van het technisch lokaal vooraan;

-          de bergingen links in de tuin worden verwijderd en de bergruimte helemaal achteraan wordt ingericht als gemeenschappelijke fietsenberging voor panden 12 en 14;

-          in pand 14 wordt een vijfde studentenkamer op het gelijkvloers voorzien met achterliggend een gemeenschappelijke keuken en een nieuwe doorgang naar de fietsenberging in de tuin ernaast;

-          de volledige tuinzone van de panden 8-14 wordt verbonden en heraangelegd als een semi publieke tuin voor alle bewoners;

-          de scheidingsmuren met de overige achter- en zijburen blijven ongewijzigd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 juni 2020

14 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

22 juni 2020

16 juli 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

22 juni 2020

2 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 29 : de fietsstalplaatsen van nr 12 worden gesupprimeerd en niet vervangen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De fietsenstalling van nummer 12 wordt verbouwd tot een bijkomend appartement.

Ook de fietsenstalling van de studentenkamers van nummer 14 worden omgevormd tot een extra studentenkamer.

Er wordt een nieuwe fietsenberging ingericht voor de bewoners van nummer 12 en 14 in de tuin. Deze is bereikbaar via een overdekte doorgang. Deze fietsenberging is wel veel kleiner dan de bestaande fietsenberging van huisnummers 12 en 14.

Niet alle fietsen van de bewoners zullen hier kunnen geplaatst worden.

De capaciteit van de bestaande fietsenstalling (nummer 12) moet behouden blijven.

Het omvormen van een fietsenberging naar een woonentiteit op de gelijkvloerse verdieping van nummer 12 wordt dan ook uitgesloten van vergunning zodat de bestaande fietsenberging maximaal behouden kan blijven.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert rekening houdend met uitsluiting een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

In nummer 14 zijn 5 studentenkamers, waarvan 4 vergund. Er is dus 1 bijkomende studentenkamers.

De overige appartementen en studentenkamers blijven ongewijzigd.

1 bijkomende studentenkamer met parkeernorm 0.15/kamer = 0,15

De werkelijke parkeerbehoefte is 0 (afgerond  = 0)

 

De plannen voorzien in 2 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De bestaande ondergrondse parking wordt heringericht.

Hierdoor zijn er 3 bijkomende parkeerplaatsen tov de laatst vergunde toestand. Er zijn nu 44 parkeerplaatsen tov 41 in de laatst vergunde toestand.

 

2 van deze plaatsen zijn achterliggend en kunnen alleen gebruikt worden als 2de plaats bij eenzelfde wooneenheid.

 

Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

Dit is toereikend

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bestaande fietsenberging van nummer 12 dient behouden te blijven;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Uitsluitingen

de nieuwe woonentiteit op de gelijkvloerse verdieping van nummer 12.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 mei 2020

Volledig en ontvankelijk

22 juni 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 augustus 2020

Verslag GOA

31 juli 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bestaande fietsenberging van nummer 12 dient behouden te blijven;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Uitsluitingen

de nieuwe woonentiteit op de gelijkvloerse verdieping van nummer 12.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.