Terug
Gepubliceerd op 11/08/2020

2020_CBS_06573 - Omgevingsvergunning - OMV_2020049975. Zonstraat 58. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06573 - Omgevingsvergunning - OMV_2020049975. Zonstraat 58. District Borgerhout - Goedkeuring 2020_CBS_06573 - Omgevingsvergunning - OMV_2020049975. Zonstraat 58. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020049975

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Helge Tratsaert met als contactadres Zonstraat 58 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Zonstraat 58 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 24 sectie A nr. 492B9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regularisatie van wijzigingen aan een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/11/2019: proces-verbaal (11002_2019_11638_VPV) voor voorgevel- en volumewijziging;

-          19/11/1984: vergunning (19841326) voor het verbouwen van een woonhuis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning van 1 bouwlaag onder schuin dak;

-          voordeur rechts met 2 ramen links ervan;

-          gelijkvloerse bouwdiepte circa14 meter;

-          achtergevel op de eerste verdieping schuin uitgevoerd;

-          bouwdiepte daar links circa 11,3 meter en rechts 8,20 meter;

-          dakterras tot op bouwdiepte van 14 meter;

-          gepleisterde voorgevel.

Huidige toestand

-          1 lager breed raam naast voordeur;

-          achtergevel eerste verdieping rechtgetrokken;

-          terras uitgebreid tot circa 14,7 meter;

-          glazen scherm in melkglas op scheidingsmuur tegen inkijk.

Gewenste toestand

-          regularisatie van wijzigingen ten opzichte van laatst vergunde toestand;

-          opmetselen scheidingsmuur.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van de wijzigingen aan een eengezinswoning:

  • wijzigen van de voorgevel;
  • uitbreiden van het woonvolume op de eerste verdieping;
  • uitbreiden van het terras op de eerste verdieping;
  • wijzigen van de scheimuur met de rechterbuur.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24: Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer.

Het interne raam naar de binnenvide is niet voorzien zoals op de vergunning. Er is dus geen toetreding van daglicht en zicht door een raam tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte.

Daarnaast is er geen opengaand raam voorzien in de zitplaats.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging.  De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Zonstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het vergunde volume van de eengezinswoning betreft  een hoofdbouw van één bouwlaag onder een hellend dak aangevuld met een achterbouw over twee bouwlagen.  Op de gelijkvloerse verdieping heeft de achterbouw een bouwdiepte van 12,2 m ter hoogte van de linker perceelsgrens en een bouwdiepte van circa 14,0 m ter hoogte van de rechter perceelsgrens.  Op de eerste verdieping heeft de achterbouw een schuine vorm met een bouwdiepte van circa 11,3 m ter hoogte van de linker perceelsgrens en circa 8,2 m ter hoogte van de rechter perceelsgrens.  De achterbouw bevindt zich op dit niveau gedeeltelijk onder een hellende dakvorm.  In voorliggende aanvraag wenst men de aangebrachte volumewijzigingen aan de woning te regulariseren. Op de gelijkvloerse verdieping werd de achterbouw uitgebreid met circa 0,25 m ter hoogte van de rechter perceelsgrens, ook het dakterras op de eerste verdieping werd dieper uitgevoerd dan vergund met een maximale bouwdiepte van circa 14,7m. De achterbouw werd op de eerste verdieping recht uitgevoerd met een plat dak en een bouwdiepte van circa 10,5 m ter hoogte van beide perceelsgrenzen. De achtergevel werd op dit niveau volledig beglaasd uitgevoerd, waardoor samen met de aangebrachte volumewijzigingen de algemene woon-en leefkwalteit van de woning verbeterd zijn ten opzichte van de vergunde toestand.

 

Visueel-vormelijke elementen en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Aan de voorgevel werden in het verleden wijzigingen aangebracht zonder dat hiervoor de nodige vergunning werd verleend.  De twee ramen in de voorgevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping werden vervangen door één raam.

Het wijzigen van de twee ramen naar één breder raam is aanvaardbaar op voorwaarde dat het hoogte niet verlaagd wordt. Dit in functie van de lichttoetreding op het gelijkvloers en de open/gesloten verhouding in de gevel.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het raam in de voorgevel even hoog te voorzien als vergund in 1984 en uit te voeren als opengaand;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Uitsluiting

het supprimeren van het raam tussen de slaapkamer en de vide boven de eetplaats.


Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het college wenst op te merken dat een terugkeer naar de laatst vergunde toestand niet noodzakelijk de beste oplossing biedt. De noodzakelijke binnenaanpassingen hiervoor zijn bouwtechnisch niet optimaal.

Zo kan onderzocht worden of en hoe bijvoorbeeld een dakraam met doorbreking van de kroonlijst, of dakkapel kan worden voorzien op de eerste verdieping, waardoor enerzijds het binnenraam toch niet noodzakelijk is en waardoor anderzijds het gevelaanzicht ook zonder verhoging van het bestaande raam mogelijks beter in verhouding komt.

De voorwaarde wordt omgezet naar een uitsluiting.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 april 2020

Volledig en ontvankelijk

18 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 augustus 2020

Verslag GOA

3 augustus 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

Schending van de privacy: er is bezwaar tegen het verlies aan privacy door de inkijk die mogelijk is vanaf het terras;

Beoordeling: Het dakterras waarvan sprake werd circa 0,7 m dieper uitgevoerd dan vergund in 1984 én de volle steense muur werd vervangen door een ondoorzichtig scherm. In voorliggende aanvraag wordt de muur opnieuw gewijzigd naar een volle steense muur, even diep als het uitgevoerde terras en met een hoogte gelijk als vergund in 1984.

Door deze beperkte wijziging in diepte worden geen bijkomende onaanvaardbare zichten gecreëerd naar het aanpalende perceel ten opzichte van de zichten verleend in 1984.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Verhoging en uitbreiding scheimuur: er is bezwaar tegen de verhoging van de mandelige scheidingsmuur ter hoogte van het dakterras.  De bezwaarindiener vindt een ophoging van deze muur omwille van het verlies aan lichtinval niet wenselijk.

Beoordeling: Het dakterras waarvan sprake werd circa 0,7 m dieper uitgevoerd dan vergund in 1984 én de volle steense muur werd vervangen door een ondoorzichtig scherm. In voorliggende aanvraag wordt de muur opnieuw gewijzigd naar een volle steense muur, even diep als het uitgevoerde terras en met een hoogte gelijk als vergund in 1984.

Door deze beperkte wijziging in diepte zal er effectief een kleinere lichtinval en zontoetreding zijn op het aanpalende perceel. Deze zijn echter niet van zulke grootte orde dat de leefbaarheid van het aanpalende perceel in het gedrang komt.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden


1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Uitsluiting

2. het supprimeren van het raam tussen de slaapkamer en de vide boven de eetplaats;

3.  alle aanpassingen in de voorgevel  ten opzichte van de laatst vergunde toestand.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.