Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020059288 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Margo Lauwers met als contactadres Van Notenstraat 2 bus 3 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Van Notenstraat 2 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 32 sectie B nr. 976D2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een meergezinswoning met een teruggetrokken daklaag |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/05/1995: vergunning (629#5067) voor de verbouwing van een achtergevel;
- 04/09/1936: toelating (329#13820) voor het bouwen van een huis met zuiveringsstelsel.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning met drie wooneenheden;
- gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder plat dak;
- kroonlijsthoogte circa 10,25 meter;
- bouwdiepte hoofdvolume van circa 13,82 meter ter hoogte van de linker perceelgrens en 17,55 meter ter hoogte van de rechter perceelgrens (alle verdiepingen);
- voorgevel in baksteen en erker in blauwe steen;
Huidige toestand
- meergezinswoning met drie wooneenheden;
- bouwvolume uitgebreid met een dakvolume ter hoogte van de rechterzijde van het perceel;
- bouwhoogte ter hoogte van het nieuwe dakvolume circa 12,10 meter;
- bouwdiepte conform vergunde toestand;
- voorgevel in baksteen en erker in blauwe steen;
- teruggetrokken daklaag in hout.
Gewenste toestand
- meergezinswoning met drie wooneenheden;
- pand in gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder plat dak;
- teruggetrokken daklaag over de volledige breedte van het perceel;
- kroonlijsthoogte van dakverdieping tot circa 13,00 meter;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een perceelsbrede, teruggetrokken daklaag en terras op het bestaande platte dak;
- verhogen van de scheidingsmuren;
- voorzien van een trap naar de dakverdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 15 juni 2020 | 6 juli 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund | 15 juni 2020 | 30 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan de woonfuncties van het gebouw.
Wonen is functioneel inpasbaar in deze residentiële omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De teruggetrokken daklaag wordt voorzien onder een hoek van 45° ten opzichte van de kroonlijst van de straatgevel waardoor dit volume beperkt zichtbaar is in het straatbeeld.
Hoewel teruggetrokken lagen niet kenmerkend zijn in de omgeving, is omwille van de breedte van de straat, de ligging op de hoek en het achterliggende park het voorgestelde volume ruimtelijk inpasbaar. De bouwdiepte is afgestemd op de bouwdiepte van de hoofgebouwen op de omliggende percelen. Gelet op de oriëntatie van het perceel zal het bijkomend volume geen onaanvaardbare impact hebben op de bezonning en lichtinval van de omliggende percelen.
Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk inpasbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde materialisatie van de dakverdieping is eigen aan de stedelijke context en doet geen afbreuk aan het straatbeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de teruggetrokken daklaag wordt een uitbreiding voorzien van het appartement op de 2de verdieping. Aan de achterzijde van het dakvolume kan een ruim terras worden voorzien binnen aanvaardbare scheimuurprofielen in de omgeving. Deze ingrepen komen de woonkwaliteit van het appartement ten goede.
Wel wordt opgemerkt dat er zijdelingse zichten mogelijk zijn naar het linkse perceel. Hierover werd eveneens een bezwaar ingediend. Om hieraan tegemoet te komen, zal in voorwaarden worden opgenomen dat ter hoogte van de linkse scheimuur, het terras ontoegankelijk moet worden gemaakt over een strook van 60 cm, conform de bepalingen van het burgerlijk wetboek en groen moet worden aangelegd. In voorwaarden zal ook worden opgelegd worden dat een balustrade moet worden voorzien in spijlenwerk rond het terras. Dit zal worden aangeduid in het rood op de plannen van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. ter hoogte van de linkse scheimuur van het dakterras een ontoegankelijke strook van 60 cm x 60cm te voorzien of een ondoorzichtig scherm te plaatsen van 60cm breed en 1,90 meter hoog, conform de bepalingen van het burgerlijk wetboek;
3. een balustrade te voorzien rond het dakterras;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 15 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 augustus 2020 |
Verslag GOA | 3 augustus 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
3 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:
1. Harmonie: de bezwaarindiener merkt op dat voorgestelde uitbreiding met een daklaag niet kenmerkend is in de omgeving en dat voorliggende aanvraag een precedent schept voor verdere verstoring van het straatbeeld.
Beoordeling:
Het klopt dat een teruggetrokken daklaag niet voorkomt op de aanpalende percelen.
Echter komen in de omgeving zowel panden met 2, 3 of 4 bouwlagen voor.
Gelet op de breedte van de Van Notenstraat en de Jozef Verbovenlei, de ligging op de hoek van 2 straten en het achterliggende park wordt geoordeeld dat de teruggetrokken daklaag ruimtelijk inpasbaar is. Op de hoek van de Ravelsbergstraat en de Jozef Verbovenlei is rechts ook een dakverdieping aanwezig en werd links in 2014 een bijkomende dakverdieping vergund. Aangezien de daklaag wordt voorzien onder een hoek van 45° ten opzichte van de kroonlijst is de zichtbaarheid in het straatbeeld eerder beperkt.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Lichtinval: de bezwaarindiener merkt op dat de voorliggende daklaag een vermindering van licht voorziet in de veranda op de 2de verdieping en in de tuin.
Beoordeling:
Gelet op de oost-west oriëntatie van het perceel wordt geoordeeld dat de impact op de lichtinval en bezonning op het aanpalend perceel beperkt zal zijn.
Het bezwaar is ongegrond.
3. Privacyhinder: de bezwaarindiener merkt op dat vanop het voorziene terras inkijk mogelijk is op de 2de verdieping en in de tuin.
Beoordeling:
De scheidingsmuren naast het terras worden voldoende hoog opgetrokken om de privacy op de naastliggende percelen te garanderen. Om tegemoet te komen aan het bezwaar van de gebuur zal in voorwaarden worden opgenomen dat ter hoogte van de linkse scheimuur, het terras ontoegankelijk moet worden gemaakt over een strook van 60 cm x 60cm of een scherm moet geplaatst worden van 60cm breed en 1,90 meter hoog, conform de bepalingen van het burgerlijk wetboek en groen moet worden aangelegd. In voorwaarden zal ook worden opgelegd worden dat een balustrade moet worden voorzien in spijlenwerk rond het terras zodat het groendak niet als bijkomend terrasruimte kan gebruikt worden. Het bezwaar is deels gegrond.
4. Schade: de bezwaarindiener merkt op dat de werken geen schade en hinder mogen berokkenen aan het aanpalend perceel.
Beoordeling:
Een bezwaar gebaseerd op vermoedens kan niet meegenomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Een stedenbouwkundige vergunning is een administratieve toelating en geen vrijgeleide om schade te berokkenen aan eigendommen van derden. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. ter hoogte van de linkse scheimuur van het dakterras een ontoegankelijke strook van 60 cm x 60cm te voorzien of een ondoorzichtig scherm te plaatsen van 60cm breed en 1,90 meter hoog, conform de bepalingen van het burgerlijk wetboek;
3. een balustrade te voorzien rond het dakterras;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.