Terug
Gepubliceerd op 21/09/2020

2020_CBS_06034 - Woonregie - Wijziging termijnen in het subsidiereglement verwijdering asbest - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/07/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06034 - Woonregie - Wijziging termijnen in het subsidiereglement verwijdering asbest - Goedkeuring 2020_CBS_06034 - Woonregie - Wijziging termijnen in het subsidiereglement verwijdering asbest - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41 tweede lid 2° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.

Argumentatie

Het reglement voorziet in een subsidiëring voor verwijdering van asbesthoudende leidingisolatie en vloerbekleding via een formule van prijssubsidie.

Het subsidiereglement bevat verschillende termijnen zoals beschreven onder artikel 3.02 Projectverloop. In Bijlage 1 is een schema toegevoegd dat de stappen in het projectverloop verduidelijkt. 

Fase 1: Omwille van de coronacrisis is de eerste fase van het project “Oproep met infosessies” anders verlopen. Het opmaken van het aannemerscollectief is doorgegaan, maar het oproepen voor kandidaten voor het project verliep niet zoals gepland: 

  •  de infosessies werden geannuleerd in april en juni. De alternatieven voor de infosessies ontwikkelen zoals een animatiefilm en een webinar uitwerken vragen meer tijd;
  • de toeleiding via het woonkantoor en de renovatietoelage is niet kunnen gebeuren omdat er geen afspraken en plaatsbezoeken doorgingen tijdens deze drie maanden.  

Fase 2: Kandidaatstelling van het project start daarom drie maanden later op voor de burger  (september in plaats van juni ). 

Fase 3 en 4: Dit geeft tijd tijdens de herst en winterperiode voor de fase 3 en 4 “Staalname” en “Offerte” waar deskundigen en aannemers voor bij de kandidaten ter plaatse moeten langsgaan,.

Fase 5 en 6: De fase 5“Inschrijving” loopt tussen 15 maart en 31 mei . Deze inschrijvingsperiode is twee maanden verschoven in tijd maar duurt even lang. Daarna volgt de fase van de selectie en toewijzing.

Fase 7: De uitvoeringsfase van het project zal hierdoor reeds twee maanden na de inschrijving opstarten in plaats van drie maanden, waardoor de burger 1 maand minder de tijd heeft om offertes te vergelijken van verschillende aannemers. Het is echter van belang dat de verwijdering van asbest in de zomer kan gebeuren: de verwarming moet uitstaan tijdens de verwijdering van leidingisolatie.

Aanleiding en context

Het impulsproject “Antwerpse Woningen Asbestvrij Maken” (college van 31 augustus 2018, jaarnummer 07877) hierna genoemd AWAM, kadert in de Vlaamse beleidsdoelstelling ’Asbestveilig Vlaanderen 2040’.

Op 6 april 2020 (jaarnummer 219) keurde de gemeenteraad het "subsidiereglement verwijdering asbest" goed.

Dit subsidiereglement regelt de uitvoering van het projectperceel 'asbesthoudende leidingisolatie en vloerbekleding' van het impulsproject AWAM. De stad engageert zich ten belope van de beschikbaarheid van de middelen, om bij te dragen aan het saneren en verwijderen van asbesthoudende materialen (leidingisolatie, dak- gevel en vloerbekleding) uit woningen in Antwerpen en doet dit door haar inwoners financieel en administratief te ontlasten.

Op 18 mei 2020 (jaarnummer 288) keurde de gemeenteraad aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijziging van de termijnen in het 'subsidiereglement verwijdering van asbest' goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.