De gemeenteraad besliste in zitting van 29 juni 2020 (jaarnummer 374) om zijn goedkeuring te hechten aan de gedeeltelijke wijziging van gemeentelijk rooilijnplan 'Ontwerp tot het aanleggen van een nieuw kwartier Ter Streke genaamd Gebroektens en Kerkevelden' goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 1 augustus 1922 zoals voorgesteld op het plan 'BA_plein_Rooilijnplan’.
De gemeenteraad besliste in zitting van 29 juni 2020 (jaarnummer 372) om:
Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 27 februari 2020 | 30 maart 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 27 februari 2020 | 16 maart 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 27 februari 2020 | 27 februari 2020 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten | 27 februari 2020 | 27 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers | 27 februari 2020 | 14 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing. De weg wordt immers aangelegd als woonerf. Daardoor mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken. De snelheid van voertuigen is beperkt tot 20 km per uur.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Om de dichtbevolkte buurt Kronenburg in Deurne-Noord van meer groen te voorzien, wordt er een ‘Groene Sproet’ ingericht. Dit is een groen plein dat ademruimte geeft aan een dichtbebouwd gebied. Het vormt zo een tegengewicht voor de bestaande betonnen en rubberen speelruimtes in de wijk en moet de leefbaarheid verhogen. De 'Groene Sproet' bevindt zich op het voormalige terrein van een houthandelaar, tussen de Ten Nessestraat 31 en de Van Cortbeemdelei 56 en omvat een publiek en een semi-publiek gedeelte:
De aanvraag draagt bij tot de versterking van de publieke ruimte in de wijk en is functioneel inpasbaar in de omgeving. Om overlast van de semi-publieke ruimte te vermijden, zal de aard van de activiteiten expliciet vastgelegd worden in de voorwaarden. Op die manier kan gehandhaafd worden in geval de semi-publieke ruimte zou gebruikt worden voor private doeleinden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De oppervlakte van de volledige ‘Groene Sproet’ bedraagt ongeveer 2.200 m². Het semi-publieke deel neemt ongeveer 600m² in beslag. De overig oppervlakte van 1.575m² omvat het publieke deel. Om zoveel mogelijk groene en publieke ruimte in de dichtbevolkte Kronenburgwijk te creëren, wordt de Ten Nessestraat “geknipt” en wordt het deel aansluitend bij de ‘Groene Sproet’, ingericht als woonerf.
Er worden diverse groenaanplantingen voorzien waaronder 7 nieuwe bomen en inheemse heesters, als buffer naar de aanpalende woningen.
De aanvraag voorziet een uitbreiding van de publieke ruimte in een buurt waar hiervan een groot tekort is. Dit komt de draagkracht van de omgeving ten goede waardoor het project gunstig kan geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen parkeerbehoefte, maar heeft wel impact op de parkeerbalans op het openbaar domein aangezien er 4 parkeerplaatsen op het openbaar domein verdwijnen door de realisatie van het plein. Er werd echter gekozen om de kwaliteit van het nieuwe buurtpark voorop te stellen. Bovendien zal een parkeerpocket met 32 parkeerplaatsen gerealiseerd worden naast de Gabriël Theunisbrug. De aanleg hiervan is gepland in 2021.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 januari 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 27 februari 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 6 maart 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 4 april 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 27 mei 2020 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 5 juni 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 29 juni 2020 |
Uiterste beslissingsdatum | 9 oktober 2020 |
Verslag GOA | 15 mei 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
6 maart 2020 | 4 april 2020 | 6 | 0 | 1 | 0 |
15 mei 2020 | 25 mei 2020 | 1 | 0 | 0 | 0 |
27 mei 2020 | 5 juni 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Er werden acht bezwaarschriften ingediend. Voornamelijk handelend over:
Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020002638 |
Gegevens van de aanvrager: | stad Antwerpen (stadsontwikkeling) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Ten Nessestraat ZN, Van Amstelstraat ZN te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 27 sectie A nrs. 0, 11C8, 11X8, 16P16, 16E18, 16N14 en 16G16 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een buurtpark en woonerf |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/vergund geachte toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.