De gemeenteraad besliste in zitting van 29 juni 2020 (jaarnummer 353) om zijn goedkeuring te hechten aan de gedeeltelijke wijziging van de gemeentelijke rooilijnplannen 'Wijk Het Laar, Rooi- en onteigeningsplan voor de Constant Jordaens-, de St.-Lucas-, de hof van Delft-, de Hoogpad-, en Haagdoornlaan, de straten A-C-F en K, het plein A en de Laarse Akkerwerg – plan 1' en 'Wijk Het Laar, Rooi- en onteigeningsplan voor de Constant Jordaens-, de St.-Lucas-, de hof van Delft-, de Hoogpad-, en Haagdoornlaan, de straten A-C-F en K, het plein A en de Laarse Akkerwerg – plan 2', beide goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 22 april 1965 zoals voorgesteld op het plan 'BA_SWOU12091_Rooilijnplan’.
De gemeenteraad besliste in zitting van 29 juni 2020 (jaarnummer 352) om zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en aan de nieuwe rooilijn zoals voorgesteld op het plan 'BA_SWOU12091_Rooilijnplan' en dit onder volgende voorwaarde:
Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 26 februari 2020 | 5 maart 2020 | Geen advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 26 februari 2020 | 27 maart 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Provincie Antwerpen | 26 februari 2020 | 17 april 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 25 februari 2020 | 3 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer op volgend punt:
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er werd in de aanvraag 1 afwijking ten opzichte van de geldende voorschriften geconstateerd, namelijk inzake het feit dat delen van het voetpad, in deze straat die breder is dan 9 meter, smaller worden voorzien dan 1,50 meter.
Gelet op het feit dat vermelde tekortkoming eerder beperkt is op de totale schaal van het geheel (op de volledige lengte van ± 750 meter is er over een afstand van slechts ± 40 meter, zijnde iets meer dan 5%, een breedte van slechts 81 cm beschikbaar en over een afstand van ± 110 meter, 15% dus, een zeer beperkt tekort, namelijk 1,39 meter – slechts 11 cm minder dan de norm) en dat de straat in kwestie een doorgangsstraat betreft die nagenoeg geen voetgangersverkeer genereert, met enkel een woonfunctie en bijvoorbeeld geen handelszaken, is de beperkte afwijking te verantwoorden en wordt dan ook aan het college geadviseerd betreffende afwijking als dusdanig te bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt een gedeeltelijke heraanleg van een bestaande voet-/fietspad-combinatie langsheen een reeds aanwezige openbare straat en gelet op de ligging van het geheel in een voldoende ontwikkeld woongebied is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Er worden geen volumetrische wijzigingen of toevoegingen voorzien aan het gebouwde kader waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik bijgevolg eenduidig gunstig is.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialen, een rode bitumineuze verharding en grijze betonstraatstenen, zijn karakteristiek en visueel aanvaardbaar voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Het project is qua uitzicht harmonieus ingepast in zijn ruimtelijke context en het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook zonder meer gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 25 februari 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 4 maart 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 2 april 2020 |
Start 2e openbaar onderzoek | 15 mei 2020 |
Einde 2e openbaar onderzoek | 23 mei 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 29 juni 2020 |
Uiterste beslissingsdatum | 7 oktober 2020 |
Verslag GOA | 15 mei 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
4 maart 2020 | 2 april 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 mei 2020 | 23 mei 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020021173 |
Gegevens van de aanvrager: | stad Antwerpen (stadsontwikkeling) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Laar ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 34 sectie E nr. 0 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleg voet- en fietspad |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.