Terug
Gepubliceerd op 13/07/2020

2020_CBS_05898 - Omgevingsvergunning - OMV_2020044546. Alfons Schneiderlaan 435. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/07/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05898 - Omgevingsvergunning - OMV_2020044546. Alfons Schneiderlaan 435. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_05898 - Omgevingsvergunning - OMV_2020044546. Alfons Schneiderlaan 435. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020044546

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

Stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Alfons Schneiderlaan 435 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

Antwerpen afdeling 28 sectie A nr. 219Z2

Inrichtingsnummer:

20180206-0074 (Stad Antwerpen)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

verlengen van een tijdelijke bouw- en exploitatievergunning voor een luchthal voor buurtsportactiviteiten met containergeheel voor sanitair en kleedkamers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          02/08/2019: aktename milieu (20192224) voor een bronbemaling;

-          07/12/2018: vergunning (20182288 )voor het bouwen van een tijdelijke school;

-          15/06/2018: vergunning (2018483) voor het plaatsen van een luchthal voor buurtsportactiviteiten met containergeheel voor sanitair en kleedkamers.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          open ruimte met hondenweide in groengebied en gebieden voor dagrecreatie met daarop:

  • een tijdelijke luchthal in wit polyesterzeil;
  • de luchthal heeft een afmeting van 30 m op 60 m;
  • de toegang gebeurt overdekt tussen 2 zones met containers;
  • in deze containers zitten 4 kleedkamers, sanitair, technische ruimte, EHBO lokaal en een lokaal voor de toezichters;
  • er is een aanleg in nieuwe asfaltweg, fietsenstalling voor 40 fietsen en 14 autostaanplaatsen waarvan 1 voor mindervalide personen;
  • in de tijdelijke luchthal wordt een buurtsportwerking georganiseerd.

 

Huidige toestand

 

-          de huidige inrichting van het terrein is in overeenstemming met laatst vergunde bouwvergunning en de daarin opgenomen stedenbouwkundige voorwaarden.

 

Gewenste toestand

 

-          open ruimte met hondenweide in groengebied en gebieden voor dagrecreatie met daarop:

  • een tijdelijke luchthal in wit polyesterzeil;
  • de luchthal heeft een afmeting van 30 m op 60 m;
  • de toegang blijft ongewijzigd en zal overdekt gebeuren tussen 2 zones met containers;
  • in deze containers behoudt men 4 kleedkamers, sanitair, technische ruimte, EHBO lokaal en een lokaal voor de toezichters;
  • er is een aanleg in nieuwe asfaltweg, fietsenstalling voor 40 fietsen en 14 autostaanplaatsen waarvan 1 voor mindervalide personen;
  • de tijdelijke luchthal zal overdag voornamelijk gebruikt worden door scholen uit de directe omgeving en ’s avonds en in het weekend zal deze gebruikt worden door plaatselijke sportclubs.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          het project betreft het verlengen van de tijdelijke plaatsings- en exploitatietermijn (tot maximum 7 jaar) van een “opblaasbare” sportloods.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 15 juni 2018 verleende het college een omgevingsvergunning voor de bouw en exploitatie van een sportloods. De vergunning werd verleend voor een periode van 24 maanden (OMV_2018012428).

 

Inhoud van de aanvraag

De exploitant wil een bestaande tijdelijke sporthal langer uitbaten.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

2,66 ton

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte.

1 zaal

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

19 mei 2020

5 juni 2020

Gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

19 mei 2020

5 juni 2020

Voorwaardelijk gunstig

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

19 mei 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud

19 mei 2020

24 juni 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

19 mei 2020

18 juni 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

19 mei 2020

18 juni 2020

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

19 mei 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor speelbossen of speelweiden. In de groengebieden met speelgelegenheid die als speelbos of speelweide zijn aangeduid, is geen andere accommodatie toegelaten dan sanitaire gebouwen en schuilplaatsen, van één bouwlaag, met een oppervlakte van ten hoogste 100 m², met uitsluiting van elke verblijfsaccommodatie. De grondkleur is verder bepalend voor het beheer van die gebieden.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 32 Antwerp-stadion en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 september 1982. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: gebied voor dagrecreatie, speelweiden en -bossen en openbare weg.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg (BPA nummer 32 Antwerpen-stadion en omgeving).

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.


Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 28/02/2018.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het verlengen van de tijdelijke plaatsings- en exploitatietermijn van sportinfrastructuur op een site die voordien gebruikt werd als hondenweide. De functie en zijn aanhorigheden blijven inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid- visueel-vormelijke elementen

 

De tijdelijke luchthal in wit polyesterzeil, met een afmeting van 30 x 60 meter, is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De toegang gebeurt overdekt tussen 2 zones met containers die kleedkamers, sanitair, technische ruimte, EHBO-lokaal en een toezichterslokaal omvatten. De bestaande asfaltweg, parking en fietsstalling voor 40 fietsen blijven behouden.

 

Bodemreliëf

 

De stadsdienst onroerend erfgoed, archeologie geeft onderstaand gunstig advies:

 

“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven de 3.000 m² (3.347 m²) en ingreep in de bodem boven 1.000 m² (circa 3.021 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht. 

 

De archeologienota werd ingediend door ABO nv op 20 februari 2018, waarvan door het agentschap Onroerend Erfgoed akte genomen op 28 februari 2018 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/6600). Het daaruitvoorvloeiend programma van maatregelen beval een vervolgonderzoek in de vorm van proefsleuven. De nota met het resultaat van dit uitgesteld onderzoek werd door ABO nv ingediend op 6 juli 2018 en waarvan door het agentschap Onroerend Erfgoed akte op 16 juli 2018 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/8002). Het nieuwe programma van maatregelen geeft het terrein vrij. Er dient geen ander onderzoek te gebeuren. 

 

Eventuele vondsten dienen echter nog steeds gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Voor voorliggende aanvraag werd het advies van Aquafin Nv ingewonnen:

 

“Het addendum van mei 2018 is opgevolgd. Er zijn geen nieuwe elementen bijgekomen. Het addendum van 16 mei 2018 blijft dan ook geldig.”

 

De voorwaarden uit vorige vergunning (2018483) blijven van kracht en dienen strikt te worden opgevolgd.

 

Mobiliteitsimpact

 

Parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het verlengen van een tijdelijke bouw- en exploitatievergunning voor een luchthal voor buurtsportactiviteiten met containergeheel voor sanitair en kleedkamers.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De tijdelijke sporthal is destijds gerealiseerd met 14 parkeerplaatsen die mede gebruikt worden door de tijdelijke school die naast de sporthal gelegen is. Vermits dit een verlenging van de tijdelijke vergunning betreft, wordt er geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er zijn geen nuttige parkeerplaatsen voor deze aanvraag vermits het een verlenging betreft van een reeds bestaande tijdelijke constructie.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Gezien er geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd wordt, dienen er geen bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen te worden voorzien.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Parking

Wanneer de sportballon zou worden verwijderd, moet overleg gepleegd worden met de betrokken stadsdiensten in functie van de (tijdelijke) school die op dezelfde site voorzien is (dossier 202288). Gelet op het eerder toegestane dubbelgebruik van de parkeerplaatsen voor beide functies, moeten de stadsdiensten geraadpleegd worden specifiek voor wat betreft het behoud van voorliggende parking (minstens 13 plaatsen + 1 aangepaste) in functie van de school.

 

Fietsvoorzieningen

Er werden bij de oorspronkelijke vergunning 40 fietsstalplaatsen overdekt voorzien. Er is geen nood aan bijkomende fietsparkeerplaatsen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig. Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, § 3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels. De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

De sportloods staat sinds 2018 opgesteld aan de Alfons Schneiderlaan 435 in Deurne en bestaat uit een luchthal en bijhorende containerunits (11) waar kleedkamers, sanitair en personeelsruimten in ondergebracht zijn. De luchthal blijft in vorm door middel van overdruk die gecreëerd wordt door een luchttoevoerunit. De totale voor publiek toegankelijke oppervlakte bedraagt 2.150 m². De sportloods wordt voornamelijk gebruikt door scholen uit de directe omgeving. ’s Avonds en in het weekend wordt ze ook gebruikt door plaatselijke sportclubs.

De ingedeelde inrichtingen en activiteiten beperken zich tot het uitbaten van de sporthal en het opslaan van 3.000 liter mazout in functie van de noodgroep. De noodgroep zelf heeft een vermogen van slechts 20 kW en is in principe niet in gebruik. Het aantal bedrijfsuren ligt lager dan 360 per jaar. De exploitant vraagt de sportloods voor een bijkomende periode van zeven jaar te mogen uitbaten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het advies van Aquafin NV dient strikt te worden nageleefd: het addendum van 16 mei 2018 blijft geldig;

3.      wanneer de sportballon zou worden verwijderd, moet overleg gepleegd worden met de betrokken stadsdiensten over de gedeelde parking in functie van de tijdelijke school;

4.      volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven: eventuele vondsten dienen nog steeds gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

 

Geldigheidsduur

 

5.      de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 9 juli 2027 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Op basis van de informatie opgenomen in het dossier zijn de risico's voor mens en milieu aanvaardbaar en wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen voor een periode van zeven jaar.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

2,66 ton

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte.

1 zaal

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 april 2020

Volledig en ontvankelijk

19 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 juli 2020

Verslag GOA

2 juli 2020

naam GOA

Bieke Geypens en Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het advies van Aquafin NV dient strikt te worden nageleefd: het addendum van 16 mei 2018 blijft geldig;

3.      wanneer de sportballon zou worden verwijderd, moet overleg gepleegd worden met de betrokken stadsdiensten over de gedeelde parking in functie van de tijdelijke school;

4.      volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven: eventuele vondsten dienen nog steeds gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

 

Geldigheidsduur

 

5.      de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 9 juli 2027 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

2,66 ton

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte.

1 zaal

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 10 juli 2020 voor een periode van zeven jaar.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.