Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020046351 |
Gegevens van de aanvrager: | AV Universiteit Antwerpen met als adres Prinsstraat 13 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Paardenmarkt 90-94, 94A-B en Rodestraat 4 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 2 sectie B nrs. 1182F en 1188T |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | beperkt wijzigen van vorige vergunning OMV_2019052229 voor het renoveren en restaureren van Campus Paardenmarkt voor de opleiding Productontwikkeling |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 31/10/2019: vergunning (20192079) voor het renoveren en restaureren van Campus Paardenmarkt voor de opleiding Productontwikkeling.
Vergunde/vergund geachte toestand
- herontwikkelen van de site in het kader van de huisvesting van de studierichting ‘Productontwikkeling’ van de Universiteit Antwerpen;
- slopen van enkele volumes en uitbreiden bouwvolume bij gebouw A-B-C;
- renovatie en herindeling van de bestaande gebouwen.
Huidige toestand
- historisch gegroeid gebouwencomplex;
- functie: gemeenschapsvoorziening;
- gevels straatzijde goed bewaard, achtergevels grondig gewijzigd;
- geen informatie omtrent gewijzigde indeling;
- beschermd als monument (ID:5716) ‘Knechtjeshuis’;
- beschermd als monument (ID: 5715) ‘Gesticht voor gebrekkige vrouwen’;
- vastgesteld als bouwkundig erfgoed (ID: 5714) ‘De Peerboom en Fonteyn’.
Gewenste toestand
- uitvoeren van vergunning 20192079 voor het renoveren en restaureren van Campus Paardenmarkt voor de opleiding Productontwikkeling;
- doorvoeren van wijzigingen aan het gebouwcomplex zonder wijzigingen aan de functie, bouwhoogte, bouwdiepte en straatgevels.
Inhoud van de aanvraag
- doorvoeren van wijzigingen op vorige vergunning (20192079):
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 18 mei 2020 | 10 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 18 mei 2020 | 2 juni 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 18 mei 2020 | 29 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 18 mei 2020 | 16 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 18 mei 2020 | 16 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 1: zone voor wonen - (wo1), artikel 5: zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 20/04/2019.
De voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunning OMV_2019052229 blijven van kracht.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De beperkte aangevraagde wijzigingen ten opzichte van de recent vergunde toestand hebben geen impact op de schaal en of het ruimtegebruik waardoor in alle redelijkheid gesteld kan worden dat de geplande werken niet storend zijn voor de omgeving en in overeenstemming zijn met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Archeologische aspecten
Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven de 300 m² (7 237 m²) en ingreep in de bodem onder 100 m² (ca. 25 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.
De voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunning OMV_2019052229 blijven nog steeds van kracht. De bouwheer dient het verplichte programma van maatregelen voortvloeiend uit archeologienota (ID10783, https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/10783) nog steeds uit te voeren. Deze wordt daarom niet opnieuw als voorwaarde opgenomen.
Cultuurhistorische aspecten
Van het complex aan de Paardenmarkt 90-94 is de vleugel langs de straat bij koninklijk besluit van 23 oktober 1981. De rest van het complex is opgenomen op de bij ministerieel besluit van 14 maart 2019 vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.
In functie van de omvorming van het complex werd een CHE-rapport opgesteld en voor de beschermde delen is een goedgekeurd erfgoedbeheersplan voor handen.
De voorliggende wijzigingen werden niet vooraf met de dienst monumentenzorg besproken.
De aangevraagde wijzigingen zijn beperkt van aard en hebben betrekking op de scheimuur met de belendende panden in de Rodestraat.
De wijzigingen hebben geen gevolgen voor de beschermde delen van het complex en slechts een beperkte impact op de geïnventariseerde delen. De aangepaste gevelafwerking kan gunstig geadviseerd worden.
Door het verwijderen van de uitpandige technische koker moeten de voorziene technieken binnen het bestaand volume gebracht worden. Het dossier bevat geen informatie over de manier en de plaats waarop dit zal gebeuren. De impact hiervan op het bestaande gebouw dient tot een minimum beperkt te worden.
Aspecten m.b.t. groen
De groendienst die in dit dossier om advies werd gevraagd geeft een voorwaardelijk gunstig advies. Zij stellen dat er voor de nieuwe boom een groeiplaats moet voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte. Dit wordt in de voorwaarden van de vergunning opgenomen.
Daarnaast wensen zij nog mee te geven dat een duurzame vergroening verder gerealiseerd kan worden door middel van waterdoorlatende verharding, gevelgroen en lokale infiltratie van hemelwater (bijvoorbeeld door koppeling van de regenwaterafvoer van daken op plantvakken).
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunning OMV_2019052229 blijven van kracht;
3. de precieze plaatsing van de technieken in het bestaand volume die oorspronkelijk in het uitpandig volume voorzien waren, moeten vooraf besproken worden met de dienst monumentenzorg;
4. voor de nieuwe boom moet een groeiplaats voorzien worden waarbij er zowel bovengronds als ondergronds (geschikt doorwortelbaar volume) voldoende ruimte is om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen bereiken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 april 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 18 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 juli 2020 |
Verslag GOA | 1 juli 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunning OMV_2019052229 blijven van kracht;
3. de precieze plaatsing van de technieken in het bestaand volume die oorspronkelijk in het uitpandig volume voorzien waren, moeten vooraf besproken worden met de dienst monumentenzorg;
4. voor de nieuwe boom moet een groeiplaats voorzien worden waarbij er zowel bovengronds als ondergronds (geschikt doorwortelbaar volume) voldoende ruimte is om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen bereiken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.