Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020043194 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Rudi Beyltiens met als adres Luchthavenlei 1 bus 51 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Luchthavenlei 1 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 32 sectie B nrs. 817R en 817P |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen loods |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- geen relevante voorgeschiedenis.
Vergunde toestand/Huidige toestand
- loods met houten skeletstructuur;
- golfplaten gevelbekleding.
Gewenste toestand
- verwijderde loods aan luchthaven.
Inhoud van de aanvraag
- slopen loods aan luchthaven.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 28 april 2020 | 12 mei 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP Luchthavengebied.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In de voorliggende aanvraag wordt enkel verzocht om een gehele afbraak van een houten loods.
In de huidige aanvraag is geen visie opgenomen omtrent de realiseren van een nieuwe loods.
Na de sloop blijft het terrein onbebouwd. Het onbebouwde terrein is functioneel inpasbaar binnen het luchthavengebied en is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt louter afbraak waardoor het terrein wordt vrijgemaakt. In dat opzicht is het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig.
Cultuurhistorische aspecten
De loods vertoont geen noemenswaardige erfgoedkenmerken, is niet beschermd en staat niet op de inventaris van het bouwkundig erfgoed waardoor er cultuurhistorisch vlak geen bezwaar is tegen de afbraak van de loods.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Doorgaans wordt geen vergunning verleend voor de afbraak van gebouwen als er niet gelijktijdig een uitvoerbare vergunning wordt verleend voor een duurzame invulling van de percelen.
In dit geval kan echter wel een vergunning verleend worden. In voorliggende aanvraag gaat het over een instabiele houten loods die een reëel risico inhoud voor de veiligheid in het algemeen en op de publiek toegankelijke speelplaats van de naastliggende school.
De aanvrager ontving reeds de toelating om over te gaan tot een noodsloop gezien er een reëel instortrisico aanwezig was. Deze noodsloop beperkt zich tot de afbraakwerken die strikt noodzakelijk zijn om de risico’s voor de openbare veiligheid weg te nemen. Het gaat dan over het afbreken van de constructie tot er een stabiel geheel overblijft en het tijdelijk opslaan van alle afbraakmaterialen op het terrein met inachtneming van alle daartoe geldende veiligheidsvoorschriften. De voorliggende aanvraag omvat nu de overige sloopwerken en handelingen die niet strikt noodzakelijk waren voor de openbare veiligheid, alsook het afvoeren en storten van alle afbraakmaterialen en het saneren van het terrein. Het verder afbreken van de loods kan gunstig geadviseerd worden indien er met de bijgevoegde voorwaarden rekening gehouden wordt.
Om de braakliggende grond enige meerwaarde te geven voor de omgeving, wordt als voorwaarde opgelegd om de grond maximaal groen in te zaaien met gras zodat een kwalitatieve invulling ontstaat. Dit dient ook te gebeuren in afwachting van een eventuele uitvoerbare vergunning op dit terrein.
De aanvrager dient een kwalitatieve en veilige afsluiting te voorzien tussen het perceel en de naastgelegen stedelijke basisschool. Het voorzien van deze afsluiting wordt opgenomen als voorwaarde bij deze vergunning.
Tijdens het slopen van de loods, het opslaan van de puinhopen en het laden van het puin in de vrachtwagens is er verhoogde kans op hinder voor de omgeving. Te allen tijde moeten de bepalingen van Vlarem II met betrekking tot bouw-, sloop- en infrastructuurwerken strikt nageleefd worden. Dit wordt als voorwaarde voor de vergunning opgenomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de afbraak van een loods.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de vrijgekomen grond na de afbraakwerken dient maximaal groen ingezaaid te worden met gras zodat een kwalitatieve invulling ontstaat;
2. de aanvrager dient een kwalitatieve en veilige afsluiting te voorzien tussen het perceel en de naastgelegen stedelijke basisschool;
3. te allen tijde moeten de bepalingen van Vlarem II met betrekking tot bouw-, sloop- en infrastructuurwerken strikt nageleefd worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 april 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 28 april 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 juli 2020 |
Verslag GOA | 2 juli 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de vrijgekomen grond na de afbraakwerken dient maximaal groen ingezaaid te worden met gras zodat een kwalitatieve invulling ontstaat;
2. de aanvrager dient een kwalitatieve en veilige afsluiting te voorzien tussen het perceel en de naastgelegen stedelijke basisschool;
3. te allen tijde moeten de bepalingen van Vlarem II met betrekking tot bouw-, sloop- en infrastructuurwerken strikt nageleefd worden.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.