Terug
Gepubliceerd op 13/07/2020

2020_CBS_05876 - Omgevingsvergunning - OMV_2020041097. Bosschaert de Bouwellei 16. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/07/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05876 - Omgevingsvergunning - OMV_2020041097. Bosschaert de Bouwellei 16. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_05876 - Omgevingsvergunning - OMV_2020041097. Bosschaert de Bouwellei 16. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020041097

Gegevens van de aanvrager:

Matthias en Joni Beyens - Broos met als adres Bosschaert de Bouwellei 16 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Bosschaert de Bouwellei 16 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 30 sectie A nr. 528P7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          01/01/1928: vergunning (329#4083) voor het bouwen van een burgerhuis.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen plus een zolderverdieping onder een zadeldak in gesloten bebouwing;

-          een achterbouw ter hoogte van de linker perceelgrens met bouwdiepte van 16,4m. 

 

Huidige toestand

 

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen plus een zolderverdieping onder een zadeldak in gesloten bebouwing;

-          een achterbouw ter hoogte van de linker perceelgrens met bouwdiepte van 15,2m. 

 

Gewenste toestand

 

-          perceelsbrede uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping met een bouwdiepte van 13,66m;

-          aanpassing scheidingsmuur met rechterbuur;

-          interne renovatie;

-          trap naar de kelderverdieping in de voortuin.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          de badkamer achteraan wordt gesloopt en de gelijkvloerse achtergevel wordt perceelsbreed recht getrokken op een bouwdiepte van 13m66;

-          de scheidingsmuur tussen het perceel van de aanvrager en de rechterbuur wordt aangepast;

-          de woning wordt intern heringericht en op de zolderverdieping voorzien van een 2de en 3de slaapkamer;

-          in de voortuin wordt een trap uitgegraven naar een nieuwe, ondergrondse inkomdeur die uitgeeft op de  kelder waar een fietsenberging wordt ingericht;

-          er wordt nieuw buitenschrijnwerk geplaatst in zwart aluminium;

-          de achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met bepleistering.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 19 Tuinafsluitingen:

er is geen voortuinafsluiting opgetekend op de plannen. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel de afsluiting langs openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling;

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

de ondergrondse fietsenberging heeft een hoogte van slechts 1m83 in plaats van de minimaal vereiste 2m20;

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

het raam in de leefruimte is niet opengaand voorzien. In de slaapkamers op de tweede verdieping dient steeds minstens één van de twee dakvlakramen opengaand te zijn.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
 

De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De voorliggende aanvraag omvat het verbouwen van een eengezinswoning en omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Bosschaert de Bouwellei.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Bosschaert de Bouwellei vooral gekenmerkt wordt door één or meergezinswoningen met twee of drie bouwlagen. De hoofdgebouwen zijn er aan de achterzijde bijna altijd uitgebreid met achterbouwen. In voorliggende aanvraag wordt de bestaande hoofdbouw behouden. De gelijkvloerse badkamer die als extensie aan de twee bouwlagen hoge bestaande achterbouw voorzien werd, wordt gesupprimeerd. De bestaande aanbouw wordt daarnaast uitgebreid tot tegen de nieuwe verhoogde scheimuur van de rechterbuur zodat een perceelsbrede aanbouw ontstaat. 

 

De perceelsbrede uitbreiding heeft een bouwdiepte van 15,20m. Er blijft voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden. De achterbouw heeft ter hoogte van de rechterbuur een kroonlijsthoogte van 3,47m en ter hoogte van de linkerbuur een kroonlijsthoogte van 6,30m. De aanbouw bevindt tussen de bestaande aanpalende achterbouw van de linkerbuur en de opgehoogde scheimuur van de rechterbuur. Het volume heeft geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen en de voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel is opgebouwd uit rode baksteen met siermetselwerk in witte bakstenen en is onderaan afgewerkt met een arduinen plint. In voorliggende aanvraag wordt het buitenschrijnwerk vervangen door nieuw zwartkleurig buitenschrijnwerk in aluminium.

De kroonlijst word voorzien in zwarte volkernplaten. Het hellende dak is afgewerkt met rode dakpannen. De achtergevel wordt geïsoleerd afgewerkt met witte bepleistering. Ook in deze gevel wordt buitenschijnwerk in zwart aluminium voorzien. De toegepaste materialen in de voor- en achtergevel zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en zijn daarom aanvaardbaar.

 

Bodemreliëf

 

In de voorliggende aanvraag wordt een deel van de voortuinzone afgegraven tot -1,72m ten opzichte van het bestaande maaiveld om een trap naar het ondergrondse kelderniveau te voorzien.

Onderaan de trap wordt een nieuwe deur in zwart aluminium voorzien. De rest van de voortuin behoudt zijn oorspronkelijke peil en wordt gescheiden van de keldertrap doormiddel van een keerwand. Gezien dergelijke bescheiden trappen in de voortuin kenmerkend zijn voor de omgeving en de aanwezige verharde voortuin in de voorliggende aanvraag wordt vergroend is deze ingreep stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De gelijkvloerse achtergevel wordt voorzien van een groot schuifraam naar de aangrenzende stadstuin. Hierdoor wordt het contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte versterkt. Daarnaast wordt een grote lichtstraat voorzien in de nieuwe aanbouw. Beide ingrepen komen de woonkwaliteit ten goede. In de tuin word een terras voorzien van 17,41m². Dit terras wordt voorzien in keramische tegels en watert af op het eigen terrein. De verharding laat voldoende ruimte over om een groene tuin te realiseren.

 

In de voorliggende aanvraag wordt de woning intern heringericht en op de zolderverdieping voorzien van een 2de en 3de slaapkamer. De nieuwe indeling verhoogt de woonkwaliteit. Daarnaast is de leefruimte voorzien aan de voorgevel waardoor een levendige plint ontstaat. Hierdoor wordt het aangenamer om in straat te wonen en te wandelen.

 

De ophoging van de scheimuur op het gelijkvloers ter hoogte van de rechterbuur bedraagt 1,40m over een lengte van 4,29m. Er wordt geoordeeld dat er geen ontoelaatbaar nadeel met betrekking tot bezonning voor het naburige perceel wordt gegenereerd.

 

Het is in de voorliggende aanvraag niet duidelijk wat met de bestaande afscheiding van de voortuin gebeurt. Het voorzien van een voortuinafscheiding zowel langs openbare ruimte als tussen voortuinen onderling conform artikel 19 van de bouwcode wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij deze vergunning.

 

De vergunde provisiekelder wordt in de voorliggende aanvraag omgevormd tot fietsenstalling. De vrije hoogte is in dit deel echter beperkt tot slechts 1,82m. Dit is niet conform artikel 21 van de bouwcode dat een minimale vrije hoogte voor overige ruimten oplegt van 2,20m. Omdat het echter over een niet-verplichte fietsenstalling gaat, die ingepast wordt binnen een bestaande eengezinswoning waarbij ingrijpende aanpassingen nodig zijn om deze vrije hoogte te realiseren, kan hier een afwijking worden toegestaan. Ook de keldertrapjes in de voortuin komen vaak voor in de omgeving.

 

In de voorliggende aanvraag wordt in de leefruimte een vast raam voorzien. Artikel 24 van de bouwcode voorziet echter dat elke verblijfsruimte minimaal één te openen geveldeel dient te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. Deze opening moet volledig afsluitbaar zijn door middel van een draaiend of schuivend venster, deur of luik en dient direct uit te monden in de open lucht. Het voorzien van een opengaand raam in de leefruimte wordt dan ook opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

In het hellende dak wordt zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde van de woning 2 nieuwe dakvlakvensters voorzien. Het voorzien van deze dakvlakramen is gunstig te adviseren. Echter bevindt het linkse dakvenster in de achtergevel zich op een afstand van minder dan 0,60m ten opzichte van de perceelsgrens. Dit kan niet toegestaan worden op basis van de voorschriften van het burgerlijk wetboek met betrekking tot lichten en zichten. Het verschuiven van het dakvlakvenster zodat de afstand tussen het venster en de perceelsgrens 0,60m bedraagt wordt daarom opgenomen als voorwaarde bij deze vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.      er dient een voortuinafscheiding voorzien te worden conform artikel 19 van de bouwcode;

3.      er dient een opengaand raam in de leefruimte voorzien te worden conform artikel 24 van de bouwcode;

4.      het linkse dakvlakvenster dient verschoven te zodat de afstand tussen het venster en de perceelsgrens 0,60m bedraagt.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 april 2020

Volledig en ontvankelijk

28 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 juli 2020

Verslag GOA

2 juli 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.      er dient een voortuinafscheiding voorzien te worden conform artikel 19 van de bouwcode;

3.      er dient een opengaand raam in de leefruimte voorzien te worden conform artikel 24 van de bouwcode;

4.      het linkse dakvlakvenster dient verschoven te zodat de afstand tussen het venster en de perceelsgrens 0,60m bedraagt.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.