Terug
Gepubliceerd op 24/02/2020

2020_CBS_01575 - Omgevingsvergunning - OMV_2019153901. Rodekruislaan 9. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/02/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_01575 - Omgevingsvergunning - OMV_2019153901. Rodekruislaan 9. District Hoboken - Goedkeuring 2020_CBS_01575 - Omgevingsvergunning - OMV_2019153901. Rodekruislaan 9. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019153901

Gegevens van de aanvrager:

Thomas en Willeke  Mattheussen - Oostvogels met als adres Oudestraat_HO 111 bus 5 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Rodekruislaan 9 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 38sectie B nr. 431L2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1957: vergunning (1006#14499) voor bouwen van een bergplaats;

-          01/01/1953: vergunning (1006#8562) voor een nieuwe woning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning;

-          2 bouwlagen met een schuin dak;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 15 m;

-          voorgevel is afgewerkt met rode baksteen, rode dakpannen, een dakkapel, een uitspringende kroonlijst, arduinen plint en zandstenen sierlijst rond het schrijnwerk.

Huidige toestand

-          eengezinswoning;

-          2 bouwlagen met een schuin dak;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 15 m;

-          voorgevel is afgewerkt met rode baksteen, rode dakpannen, een dakkapel, een uitspringende kroonlijst, een arduinen plint en arduinen dorpels en bruin houten buitenschrijnwerk met zandstenen sierlijst rondom.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning;

-          2 bouwlagen met een schuin dak;

-          dakvlakvensters;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 15,90 m;

-          voorgevel is afgewerkt met roodbruine baksteen, antracietkleurige dakpannen, een dakvlakvenster, een antracietkleurige dakgoot, een arduinen plint en antracietkleurig buitenschrijnwerk en dorpel in aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande aanbouwen;

-          bouwen van een nieuwe aanbouw en afwerken met pleisterwerk;

-          herinrichten van de eengezinswoning;

-          slopen van de bestaande dakkapellen;

-          isoleren en vernieuwen van het dak;

-          plaatsen van dakvlakvensters;

-          isoleren en renoveren van de gevels;

-          vernieuwen van het buitenschrijnwerk.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: de gevelwijzigingen zijn niet in harmonie met het referentiebeeld;
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de verblijfsruimten onder het schuine dak hebben een vrije hoogte van 2,34 m < 2,60 m;
  • Artikel 27 Open ruimte: de zij- en achtertuin is voor 107 m² verhard > 1/3 van de tuinoppervlakte.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de verblijfsruimten onder het schuine dak hebben een vrije hoogte van 2,34 m  ten opzichte van de vereiste minimale vrije hoogte van 2,60 m. Omdat de verblijfsruimten onder het dak een bestaande, vergunde situatie betreft waarbij de draagstructuur behouden blijft, wordt hier een afwijking toegestaan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode.

-          Artikel 27 Open ruimte: de zij- en achtertuin is voor 107 m² verhard. Er is meer dan 1/3de  van de tuinoppervlakte verhard. De oprit geeft toegang tot een bestaande vergunde garage en is voorzien van grind en dus waterdoorlatend waardoor een afwijking wordt toegestaan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving die gekenmerkt wordt door hoofdzakelijk eengezinswoningen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Rodekruislaan wordt gesitueerd aan de rand van het park Broydenborg. Enkel de oostkant van de straat is bebouwd met tweewoonsten die uitkijken over het park en die homogene kenmerken vertonen op vlak van inplanting, volumetrie en materiaalgebruik. Het hoofdvolume heeft telkens een bouwdiepte van 9 meter over 2 bouwlagen en wordt samen met de aanpalende woning overdekt door een schilddak. Het gelijkvloers is aan de achterzijde uitgebreid met aanbouwen die onderling verschillend zijn.

Bij de woning uit de aanvraag worden deze aanbouwen afgebroken en vervangen door een nieuw volume waarbij de bouwdiepte met één meter vermeerderd wordt. Gezien er een voldoende ruime tuinzone overblijft, is de uitbreiding verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het referentiebeeld van de omgeving wordt gevormd door tweewoonsten in rode en roodbruine baksteen en rode dakpannen. De overgang van de gevels naar het dak wordt geaccentueerd door een brede kroonlijst. De plint en dorpels zijn uitgevoerd in arduin. De raam- en deuropeningen van verschillende woningen worden geaccentueerd door sierelementen in natuursteen of beton.

 

De gevels en het dak van het hoofdvolume van de woning uit de aanvraag worden geïsoleerd en voorzien van een nieuwe afwerking. Er wordt geopteerd voor roodbruine gevelsteen en antracietkleurige dakpannen. De brede uitspringende kroonlijst wordt verwijderd en vervangen door een antracietkleurige standaard dakgoot. De arduinen plint wordt teruggeplaatst maar de arduinen dorpels worden vervangen door antracietkleurige dorpels in aluminium. De sierlijsten rondom de ramen worden verwijderd. De samenhang tussen de verschillende tweewoonsten gaat door de diverse wijzigingen in detaillering, in kleur en materiaalgebruik verloren. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd dat de dorpels in arduin moeten worden uitgevoerd. Het dak moet bedekt worden met rode dakpannen zodat de samenhang van het schilddak dat de tweewoonst overkapt, behouden blijft en moet voorzien worden met een nieuwe brede uitspringende kroonlijst.

 

De nieuwe uitbouw wordt afgewerkt met pleisterwerk in een witte kleur, wit schrijnwerk en dorpels in aluminium en een betonnen plint. Door het materiaalgebruik te diversifiëren, onderscheidt de nieuwe aanbouw zich van het bestaande hoofdvolume. De materiaalkeuze voor de nieuwe aanbouw wordt gunstig geadviseerd.

 

In de schilddaken van de tweewoonsten zijn telkens dakkapellen aangebracht om de ruimte onder het dak van daglicht te voorzien. De dakkapellen van de woning uit de aanvraag worden vervangen door dakvlakvensters. Dit is niet in overeenstemming met het referentiebeeld maar bij de woning in de Rodekruislaan 12 werd een gelijkaardige ingreep vergund in 2006. De vervanging van de dakkapellen door dakvlakvensters wordt om die reden gunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De geplande werken optimaliseren het wooncomfort en de woonkwaliteit van de woning door de afbraak van de bestaande uitbouwen, het openwerken van de leefruimte en het plaatsen van een groot schuifraam in de achtergevel waardoor het contact tussen de leefruimte en de tuin wordt versterkt.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de dorpels van het bestaande volume van de woning moeten uitgevoerd worden in arduin;

2.      het schilddak moet bedekt worden met rode dakpannen;

3.      de overgang van de gevels naar het dak moet voorzien worden van een brede uitspringende kroonlijst naar analogie met de bestaande kroonlijst;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 december 2019

Volledig- en ontvankelijk

7 januari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 maart 2020

Verslag GOA

14 februari 2020

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de dorpels van het bestaande volume van de woning moeten uitgevoerd worden in arduin;

2.      het schilddak moet bedekt worden met rode dakpannen;

3.      de overgang van de gevels naar het dak moet voorzien worden van een brede uitspringende kroonlijst naar analogie met de bestaande kroonlijst;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.