Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Binnen het lopende project van de verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC) worden kruispunten ingedeeld in vaste regelgebieden of clusters. Afstemming tussen de verschillende kruispunten gebeurt in de huidige procedure met vaste cyclustijden, waardoor flexibiliteit verloren gaat.
In dit nieuwe project "Imflow" wordt onderzocht of de afwikkeling kan verbeterd worden door middel van een netwerkregeling in combinatie met intelligente regelaars (iVRI). Deze regeling zal op basis van metingen en nieuwe algoritmes een voorspelling maken van de potentiële opbouw van files en zal proactief hierop anticiperen en zo gebalanceerd de file-opbouw minimaliseren.
Het gebruik van netwerkregelingen is een stap in de richting van het gebruik van regelingen met complexe algoritmes en modellen. Deze regelingen laten een optimale verkeersregeling toe onder andere bij calamiteiten, geplande werken, evenementen, etc.
In het voortraject van het project (‘netwerkregelingen in stedelijke context’) focust de studie op een eenvoudig gebied met vier Kruispunten (Emiel Vloorstraat). Er wordt kennis opgedaan en een methodiek uitgewerkt om de prestaties van netwerkregelingen te bepalen. De resultaten worden via simulaties vergeleken met de regelingen die nu effectief op het terrein geïmplementeerd zijn.
In een tweede fase van het voortraject wordt gestart met het onderzoek naar het beheer van dit soort regelingen en wordt er aandacht besteed aan kennisoverdracht (intern en extern). Tenslotte start het eerste deel van de ontwikkelfase waar een technisch implementatieplan wordt uitgewerkt.
In een derde fase van het voortraject wordt de opgedane kennis en ontwikkelde methodiek van de Emiel Vloorstraat toegepast op het gebied van de Noordelijke Leien. Er wordt een studie gedaan op dit gebied om te evalueren of er hier een betere doorstroming kan bekomen worden. De studie zal uitgevoerd worden door gebruik te maken van de bestaande micro simulaties uit het VLCC project.
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling ontving onderstaande ramingen van de THV Imarci die de werken zal uitvoeren op basis van bestek 1M3D8N/13/07:
D13080 | IMFLOW: Noordelijke Leien stad Antwerpen | 42.078,60 EUR |
D14070 | Simulatie: Noordelijke Leien stad Antwerpen | 16.559,69 EUR |
Totaal exclusief btw en contractuele herziening | 58.638,29 EUR | |
|
Contractuele herziening 6 % |
3.518,30 EUR |
Totaal exclusief btw | 62.156,59 EUR | |
21% btw | 13.052,88 EUR | |
Algemeen totaal | 75.209,47 EUR |
Overeenkomstig artikel 137 van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011 worden, als er een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem gegund volgens de erin gestelde voorwaarden.
In de zitting van 27 november 2015 (jaarnummer 9906) keurde het college:
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling maakte voor de 3de fase van het voortraject bestelbon 4005427748 op voor een bedrag van 75.209,47 EUR (inclusief herziening en btw).
Het college keurt de offertes D13080, D14070 in functie van de 3de fase van het voortraject van het project IMFLOW goed. Hiervoor werd bestelbon 4005427748 voor een bedrag van 75.209,47 EUR (inclusief herziening en btw) opgemaakt op naam van THV Imarci, Paapsemlaan 20 - 1070 Anderlecht, ondernemingsnummer 0651 801 396.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Bestek 1M3D8N/13/07 (MDN/37) Vast te leggen op: |
75.209,47 EUR | budgetplaats:5151000000 budgetpositie:225 functiegebied:2LMS010303A00000 subsidie:SBT11129 fonds:INTERN begrotingsprogramma:2SA020200 budgetperiode:2100 |
4005427748 |