Terug
Gepubliceerd op 30/06/2020

2020_GR_00456 - Patrimonium. Open Infra - Terbeschikkingstelling schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025. Wijziging retributiereglement - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 29/06/2020 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00456 - Patrimonium. Open Infra - Terbeschikkingstelling schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025. Wijziging retributiereglement - Goedkeuring 2020_GR_00456 - Patrimonium. Open Infra - Terbeschikkingstelling schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025. Wijziging retributiereglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad gemeentelijke belastingen en retributies vaststelt. Ingevolge artikel 41, 14° van het decreet lokaal bestuur kan deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen worden  toevertrouwd.

Aanleiding en context

Op 30 mei 2016 keurde de gemeenteraad het retributiereglement goed voor de terbeschikkingstelling van schoolinfrastructuur aan derden voor de periode 2016-2020 (2016_GR_00340). De wijzigingen aan het retributiereglement werden door de gemeenteraad goedgekeurd op 2 mei 2018 (2018_GR_00279).

Ingevolge de beheersovereenkomst 2020-2025 tussen de stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen (AG SO) blijft de gemeenteraad van de stad Antwerpen bevoegd voor het vaststellen van de retributiereglementen en tarieven inzake de taken van gemeentelijke belang die aan het agentschap werden toevertrouwd.

Sinds 1 januari 2019 geldt een nieuwe btw-regeling voor kortdurende onroerende verhuur. Dat betekent dat alle kortdurende verhuur (van 1 minuut tot 6 maanden) aan btw onderworpen is. Er wordt een uitzondering toegestaan voor natuurlijke personen en vzw’s die het onroerend goed niet voor hun beroepsuitoefening of economische activiteit aanwenden. 

Argumentatie

1. Motivatie voor de vastgestelde retributies 

Voor de vaststelling van de tarieven in het huidige retributiereglement (2016_RVBAGSO_00066) baseerde het AG SO zich op bestaande retributiereglementen van de stad Antwerpen. Het AG SO heeft de tarieven van de stedelijke organisaties overgenomen voor de respectievelijke ruimtes in het retributiereglement van het AG Stedelijk Onderwijs. Op die wijze spoort de tarifering van het AG Stedelijk Onderwijs met de tarifering van de stad Antwerpen. Als de retributiereglementen voor het gebruik van infrastructuur door derden door de stad Antwerpen zouden worden aangepast, zal het AG SO ook hier de stad Antwerpen in volgen. 

Sinds 1 januari 2019 geldt een nieuwe btw-regeling voor kortdurende onroerende verhuur. Dat betekent dat alle kortdurende verhuur (van 1 minuut tot 6 maanden) aan btw onderworpen is. Er kan een uitzondering toegestaan worden voor natuurlijke personen en vzw’s die het onroerend goed niet voor hun beroepsuitoefening of economische activiteit aanwenden. Voor het merendeel van de terbeschikkingstellingen zal dit dus geen gevolgen hebben.

Voor de reservaties die onder de oude tariefcategorie 2 (commerciële activiteiten) van het retributiereglement vallen zou het AG SO volgens deze nieuwe regeling een btw-aangifte moeten indienen. Dit zou verregaande administratieve gevolgen hebben. Omdat het AG SO vrijgesteld is van btw, voert het op dit moment geen binnenlandse btw-boekhouding. Daarom wordt het commercieel tarief geschrapt uit het retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025.

Aanvragers die een winstgevend oogmerk of zakelijke belangen als doelstelling hebben, kunnen geen gebruik maken van de schoolinfrastructuur en lokalen van het AG SO. Enkel voor activiteiten die direct bijdragen aan de realisatie en de uitvoering van de beleidsdoelstellingen van het AG SO kan een uitzondering gemaakt worden. Er wordt in dat geval geen retributie aangerekend.

2. Wijziging van het bestaand reglement : een overzicht van de gewijzigde artikels en een korte motivatie voor de wijziging

Artikel 1: Inleiding

Het aangepaste retributiereglement zal ingaan op 1 september 2020 en aflopen op 31 augustus 2025. 

De raad van bestuur van het AG SO als bevoegd orgaan voor het vaststellen van de praktische gebruikersafspraken wordt toegevoegd.

 Artikel 2: Definities

In dit artikel wordt meer eenvormigheid aangebracht qua gebruikte definities op het domein van de terbeschikkingstellingen. Daarnaast wordt de weblink van het departement onderwijs in verband met schoolvakanties ge-updated.

Artikel 3: Vaststelling van retributies

De omschrijving van de oude categorie 2 (commercieel tarief) wordt aangepast om in overeenstemming te zijn qua toepassing met de nieuw btw-regelgeving.

 Artikel 3§3: Vaststelling retributie: §3:De types en capaciteit van de lokalen

Er worden twee nieuwe types lokalen toegevoegd:

  • een sporthal: sportaccomodatie groter dan 600 m²;
  • een parkeerterrein: volledige parkeerinfrastructuur van de locatie (steeds verbonden aan andere lokalen).

De grote zaal van het Anker is niet meer beschikbaar in het schooljaar 2020-2021 en wordt geschrapt uit de lijst van het type lokaal 'grote theaterzaal'. 

Artikel 4: Vaststelling tarieven

Alle tarieven van de oude categorie 2 (commercieel tarief) worden verwijderd.

Om de berekeningen eenvoudiger te maken, werden de tarieven afgerond in het retributiereglement, volgens de normale afrondingsregels. 

Het tarief voor de twee nieuwe types lokalen wordt als volgt vastgelegd en toegevoegd:

Omschrijving

per uur in euro

Sporthal

9,00

 

Omschrijving

per dag in euro

Parkeerterrein

50,00

Het FabLab+ wordt enkel ter beschikking gesteld in het kader van pedagogische activiteiten. Het FabLab+ past haar tarief en de berekeningswijze aan, wegens uitbreiding van het beschikbaar gestelde machinepark. Momenteel zijn er twee extra lasercutters, vier extra 3D-printers, vacuümformer, schredder en tafelfrees aanwezig. De berekeningswijze gebeurt voortaan om organisatorische redenen op basis van elk gebruikt uur en niet langer volgens dagdelen.

Ruimtes in het FabLab+

per uur in euro

de grote werkruimte met Lasercutters en 3D-printers

38,00

Coöperatieve werkplaats, bestaande uit:

(1)   de grote werkruimte met Lasercutters en 3D-printers

(2)   het houtatelier (gescheiden van ruimte (1) door deur) met CNC-frees en werkbank.

50,00

Het Peerdsbos biedt geen "Speelbox" meer aan, en wordt dus geschrapt uit het retributiereglement.

Artikel 5: Vrijstelling

De vrijstellingsgrond 'uitvoering van de beleidsdoelstellingen van het AG SO' wordt concreter verwoord als 'activiteiten die direct bijdragen aan de realisatie en de uitvoering van de beleidsdoelstellingen van het AG SO'.

Artikel 6: Vermindering van retributie

In het reglement is de opportuniteit voorzien dat gebruikers kunnen samenwerken met de scholen waarvan ze infrastructuur gebruiken. Dit kan door ofwel inhoudelijk samen te werken in het kader van actief burgerschap of de versterking van het pedagogisch project van de school ofwel te investeren in het patrimonium van de school. Op die manier kan de school ook een pedagogisch of materieel voordeel halen uit de terbeschikkingstelling van haar lokalen.

Voortaan beoordeelt enkel de betrokken school de aanvraag van de gebruiker tot vermindering van de retributie op basis van het pedagogisch of materieel voordeel voor de school. Deze beoordeling zal tezamen met de motivatie van de gebruiker worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan ter goedkeuring. In haar besluit van 6 maart 2017 (2017_DCAGSO_00048) heeft het directiecomité de beoordeling van de aanvragen tot vermindering geconcretiseerd.   

Artikel 8: Schade

Een schadegeval tijdens het gebruik van schoolinfrastructuur zorgt voor veel overhead werkzaamheden. Daarom wordt een niet-kostendekkende forfaitaire dossierkost opgenomen in het retributiereglement. Aan de gebruiker zal standaard een administratieve kost van 50,00 EUR worden aangerekend indien er zich tijdens de gebruiksperiode schade heeft voorgedaan die aan hem toerekenbaar is.

Artikel 9: Bijkomende kosten verbonden aan de terbeschikkingstelling

Op basis van het verslag van de onderwijsinspectie is het AG SO ervoor verantwoordelijk dat alle aanwezige sportmaterialen in haar turnzalen, sportzalen en sporthallen, ongeacht wie er de eigenaar van is, correct gekeurd zijn. AG SO staat daarom in voor de periodieke wettelijke keuringen. De eventuele herstellingen zijn wel ten laste van de eigenaar van de sportmaterialen.

Artikel 10: Betalingstermijn

Dit artikel wordt als volgt aangevuld: "De retributie, verschuldigd voor het werkelijke gebruik tot aan de beëindiging van de terbeschikkingstelling, blijft verschuldigd".

Artikel 13: Verzekering

Het referentiejaar voor de indexatie van de verzekeringspremie wordt vastgesteld op het schooljaar 2020-2021.

 3. Goedkeuring van vermindering en vrijstelling retributie

De goedkeuring van vrijstelling en vermindering van retributie wordt gedelegeerd van de raad van bestuur aan het directiecomité. Het directiecomité legt jaarlijks deze beslissingen ter kennisneming voor aan de raad van bestuur.

Juridische grond

De gecoördineerde grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0308 - Een innovatieve, duurzame, goed onderhouden infrastructuur in een warme, nette en toegankelijke omgeving biedt plaats aan alle huidige en toekomstige leerlingen, cursisten, personeel, ouders, partners, externe gebruikers en bezoekers
1SLW030803 - De schoolinfrastructuur staat breed ter beschikking voor interne en externe gebruikers

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanpassing van het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van de schoolinfrastructuur aan derden voor de periode 1 september 2020 tot 31 augustus 2025 goed. 

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van de schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen