Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging opdracht in uitvoeringsfase:
Aanvullende opdracht: (artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit uitvoering)
Verrekening/Post | Motivatie | Min exclusief btw | Meer exclusief btw | Termijnverlenging |
VV10- Isolatie radiatornissen |
Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de bestaande radiatornissen nauwelijks geïsoleerd zijn. De radiatornissen worden extra geïsoleerd en afgewerkt. |
0,00 euro | 7.020,00 euro | 7 werkdagen |
VV11- Werfafscheiding |
De klant vraagt de tijdelijke werfafscheiding bovenop de bestaande half hoge scheidingswand met het politiekantoor in het districtshuis extra te isoleren en tweezijdig af te werken. |
-1.508,91 euro |
5.368,28 euro
|
8 werkdagen |
VV12- Extra elektriciteitsaansluitingen |
De klant vraagt extra elektriciteitsaansluitingen onder het baliemeubel en achter de informatieschermen. |
0,00 euro | 1.731,90 euro | 2 werkdagen |
VV13- Signalisatie loketten |
De klant vraagt extra signalisatie met messing nummering van de loketten. |
0,00 euro | 1.473,04 euro | 0 werkdagen |
VV17- Scheidingswand |
De klant vraagt om de bestaande oneffen scheidingswand met het politiekantoor in het districtshuis glad af te werken in aansluiting met de afwerking van het nieuwe onthaal. |
0,00 euro | 3.044,77 euro | 2 werkdagen |
VV19 - Extra elektriciteit- Simac | De klant vraagt extra elektriciteit- en wifi-bekabelingswerken. Deze moeten uitgevoerd worden met een verplichte onderaannemer (Simac) opgelegd door Digipolis | 0.00 euro | 14.757,39 euro | 14 werkdagen |
VV20-Elektrisch Verdeelbord |
De klant vraagt aanpassingswerken van de parlefonie installatie en voor de keuring van het bestaande elektrisch verdeelbord. |
0,00 euro | 4.645,00 euro | 0 werkdagen |
VV22- Bijkomend Meubilair |
De klant vraagt een extra verplaatsbaar scherm in de loketzone en een paraplubak voor de bezoekers. |
0,00 euro | 4.759,59 euro | 0 werkdagen |
Totaal | -1.508,91 euro | 42.799,97 euro | 33 werkdagen |
Onvoorziene omstandigheden (artikel 38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)
Verrekening/Post | Motivatie | Min exclusief btw | Meer exclusief btw | Termijnverlenging |
VV3 - Aanpassing radiatoren |
De voorziene afmetingen van de radiatoren moesten aangepast worden aan de gewijzigde maatvoering van de extra geïsoleerde de radiatornissen. |
-28.033,59 euro | 31.957,59 euro | 20 werkdagen |
VV5 - Droogtijdversneller chape |
Tijdens de uitvoering van de werken werd vastgesteld dat de bestaande betonnen draagvloer dikker en oneffen was waardoor de samenstelling van de vloeropbouw gewijzigd moest worden met een sneller drogende cementdekvloer |
0,00 euro | 2.218,13 euro | 0 werkdagen |
VV7- Betonboringen |
De bestaande betonplaat boven de archiefkelders was plaatselijk dikker als voorzien. Dit betekent dikkere betonboringen voor de leidingdoorvoeren. |
0,00 euro | 5.328,02 euro | 1 werkdagen |
VV8- Vloeropbouw |
Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de bestaande betonnen draagvloer dikker en oneffen was waardoor de samenstelling van de vloeropbouw gewijzigd moest worden met gespoten isolatielaag. |
0,00 euro | 1.672,13 euro | 5 werkdagen |
VV9- Kolommen |
Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de oude bezetting van de kolommen tussen het buitenschrijnwerk plaatselijk los hangt. De bezitting wordt waar nodig hersteld. |
0,00 euro | 4.177,49 euro | 5 werkdagen |
VV15- Aanpassing uitvoeringsplannen |
Tijdens de uitvoering werden enkele detailleringen en maatvoeringen van vast meubilair en van de extra omkastingen op vraag van de ontwerper en de klant aangepast. |
- 1.147,20 euro | 8.073,45 euro | 8 werkdagen |
Totaal | -29.180,79 euro | 53.426,81 euro | 39 werkdagen |
De minimis-regel (artikel 38/4 Koninklijk Besluit Uitvoering) De posten uit de hoofdstaat die niet gevorderd werden
Verrekening/post | Motivatie | Min exclusief btw | Meer exclusief btw | Termijnverlenging |
01.03.11c Werken in regie- schrijnwerkers |
Er werden geen werken in regie door schrijnwerkers uitgevoerd. |
- 1.137,75 euro | 0,00 euro | 0 werkdagen |
01.03.11d Werken in regie- materialen |
Deze post werd niet gebruikt. |
-1.000,00 euro | 0,00 euro | 0 werkdagen |
01.01.53a Klein werfbord 1x3m |
Deze post vervalt: de klant heeft zelf voor communicatie van de werken gezorgd. |
- 459,62 euro | 0,00 euro | 0 werkdagen |
07.0152H + herziening
|
De schuifdeuren van het inkomsas werden als voorwaardelijke post zowel opgenomen in dit dossier als in het dossier (P04697)- restauratie buitenschil omdat beiden quasi gelijktijdig werden aanbesteed. De schuifdeuren werden uitgevoerd en aangerekend in het dossier buitenschil en worden hier bijgevolg een minwerk. | -23.821,62 euro | 0,00 euro | 0 werkdagen |
Totaal | -26.418,99 euro | 0,00 euro | 0 werkdagen |
Samenvatting:
De wijzigingen van de opdracht Burgemeester Jozef Nolfplein, GAC/2016/4204 (P08289) - Vernieuwen onthaal districtshuis Merksem worden ter goedkeuring voorgelegd en kan als volgt worden samengevat:
Omschrijving | In min exclusief btw | In meer exclusief btw |
Aanvullende opdrachten (artikel 38/1 AUR) | -1.508,91 euro | 42.799,97 euro |
Onvoorziene omstandigheden (artikel 38/2 AUR) | -29.180,79 euro | 53.426,81 euro |
De minimis-regel (artikel 38/4 AUR) | -26.418,99 euro | 0,00 euro |
Totaal | - 57.108,69 euro | 96.226,78 euro |
21% btw | -11.992,82 euro. | 20.207,62 euro |
Algemeen Totaal | - 69.101,51 euro | 116.434,40 euro |
De wijziging van de opdracht bedraagt: 96.226,78 euro - 57.108,69 euro = 39.118,09 euro + 8.214,80 euro (21% btw) = 47.332,89 euro.
De eindafrekening wordt opgemaakt als volgt:
Omschrijving | Bedrag in euro |
Gunningsbedrag | 465.921,63 euro |
Wijziging opdracht in meer | 96.226,78 euro |
Wijziging opdracht in min | - 57.108,69 euro |
Vermoedelijke hoeveelheden in min | - 1.445,07 euro |
Herziening | 4.504,32 euro |
Totaal | 508.098,97 euro |
21% btw | 106.700,78 euro |
Afronding | 0,01 euro |
Algemeen totaal | 614.799,76 euro |
Vastgelegd budget, inclusief btw | 620.141,69 euro |
Totaal restbudget, inclusief btw | 5.341,93 euro |
Deze uitgave werd binnen het vastgelegde krediet van de hoofdaanneming met bestelbon 4005281753 verrekend. De eindafrekening bedraagt 614.799,76 euro, inclusief btw en herzieningen.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15 % of 10 % voor leveringen of diensten van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Bestuursorgaan |
Datum |
Jaarnummer |
Goedkeuring bestek en procedure | College |
15 december 2017 |
10918 |
Opening offertes
|
6 februari 2018 |
||
Goedkeuring gunning aan Renotec nv, voor een bedrag van 563.765,17 euro, inclusief btw | College | 1 juni 2018 |
4965 |
Voor deze opdracht werd volgend budget vastgelegd:
Bestelbon | Omschrijving | Budget inclusief btw | Restsaldo inclusief btw |
4005281753 | Gunningsbedrag | 620.141,69 euro | 5.341,93 euro |
Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling, prijs werd gevraagd voor de wijzigingen van de opdracht aan Renotec nv, Acaciastraat 14c, 2440 Geel met ondernemingsnummer: 0436.207.911.
Het college keurt de wijziging van opdracht in meer goed, voor een bedrag van 96.226,78 euro + 20.207,62 euro (21% btw) = 116.434,40 euro.
Het college neemt kennis van de wijziging van opdracht in min goed, voor een bedrag van 57.108,69 euro + 11.992,82 euro (21% btw) = 69.101,51 euro.
Het college keurt de wijziging van opdracht goed, voor een bedrag van 39.118,09 euro + 8.214,80 euro (21% btw) = 47.332,89 euro.
Het college keurt de termijnverlenging van 72 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 614.799,76 euro, inclusief btw en herziening voor het vernieuwen van het onthaal van districtshuis Merksem, uitgevoerd door Renotec nv, Acaciastraat 14c, 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P08289 - Vernieuwing onthaal
Wijziging opdracht districtshuis Merksem Renotec nv
Acaciastraat 14C
2440 Geel
Ondernemingsnummer: 0436.207.911
Rekeningsnummer: IBAN BE30 2300 2376 4111
|
47.332,89 euro
|
budgetplaats: 5322000000 |
4005281753 |