Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_CBS_05549 - Stedelijk patrimonium. Bestuurszaken. Districtshuis Merksem. Burgemeester Jozef Nolfplein 1, 2170 Merksem - Vernieuwen onthaal. Wijziging opdracht. Eindafrekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05549 - Stedelijk patrimonium. Bestuurszaken. Districtshuis Merksem. Burgemeester Jozef Nolfplein 1, 2170 Merksem - Vernieuwen onthaal. Wijziging opdracht. Eindafrekening - Goedkeuring 2020_CBS_05549 - Stedelijk patrimonium. Bestuurszaken. Districtshuis Merksem. Burgemeester Jozef Nolfplein 1, 2170 Merksem - Vernieuwen onthaal. Wijziging opdracht. Eindafrekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Wijziging opdracht in uitvoeringsfase:

 Aanvullende opdracht: (artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit uitvoering) 

Verrekening/Post Motivatie Min exclusief btw Meer exclusief btw Termijnverlenging
VV10- Isolatie radiatornissen

Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de bestaande radiatornissen nauwelijks geïsoleerd zijn. De radiatornissen worden extra geïsoleerd en afgewerkt. 

0,00 euro 7.020,00 euro  7 werkdagen
VV11- Werfafscheiding

De klant vraagt de tijdelijke werfafscheiding bovenop de bestaande half hoge scheidingswand met het politiekantoor in het districtshuis extra te isoleren en tweezijdig af te werken.

-1.508,91 euro  
5.368,28  euro 
8 werkdagen
VV12- Extra elektriciteitsaansluitingen

De klant vraagt extra elektriciteitsaansluitingen onder het baliemeubel en achter de informatieschermen.

0,00 euro  1.731,90 euro  2 werkdagen
VV13- Signalisatie loketten 

De klant vraagt extra signalisatie met messing nummering van de loketten.

0,00 euro 1.473,04 euro  0 werkdagen
VV17- Scheidingswand

De klant vraagt om de bestaande oneffen scheidingswand met het politiekantoor in het districtshuis glad af te werken in aansluiting met de afwerking van het nieuwe onthaal.

0,00 euro 3.044,77 euro 2 werkdagen
VV19 - Extra elektriciteit- Simac De klant vraagt extra elektriciteit- en wifi-bekabelingswerken. Deze moeten uitgevoerd worden met een verplichte onderaannemer (Simac) opgelegd door Digipolis 0.00 euro 14.757,39 euro  14 werkdagen
VV20-Elektrisch Verdeelbord

De klant vraagt aanpassingswerken van de parlefonie installatie en voor de keuring van het bestaande  elektrisch verdeelbord.

0,00 euro 4.645,00 euro 0 werkdagen
VV22- Bijkomend Meubilair

De klant vraagt een extra verplaatsbaar scherm in de loketzone en een paraplubak voor de bezoekers.

0,00 euro 4.759,59 euro 0 werkdagen
Totaal   -1.508,91 euro  42.799,97 euro 33 werkdagen

 Onvoorziene omstandigheden (artikel 38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)

Verrekening/Post Motivatie Min  exclusief btw Meer exclusief btw Termijnverlenging
VV3 - Aanpassing radiatoren

De voorziene afmetingen van de radiatoren moesten aangepast worden aan de gewijzigde maatvoering van de extra geïsoleerde de radiatornissen.

-28.033,59 euro 31.957,59 euro 20 werkdagen
VV5 - Droogtijdversneller chape

Tijdens de uitvoering van de werken werd vastgesteld dat de bestaande betonnen draagvloer dikker en oneffen was waardoor de samenstelling van de vloeropbouw gewijzigd moest worden met een sneller drogende cementdekvloer

0,00 euro 2.218,13 euro 0 werkdagen
VV7- Betonboringen

De bestaande betonplaat boven de archiefkelders was plaatselijk dikker als voorzien. Dit betekent dikkere betonboringen voor de leidingdoorvoeren.

0,00 euro 5.328,02 euro 1 werkdagen
VV8- Vloeropbouw

Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de bestaande betonnen draagvloer dikker en oneffen was waardoor de samenstelling van de vloeropbouw gewijzigd moest worden met gespoten isolatielaag.

0,00 euro 1.672,13 euro 5 werkdagen
VV9- Kolommen

Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de oude bezetting van de kolommen tussen het buitenschrijnwerk plaatselijk los hangt. De bezitting wordt waar nodig hersteld.

0,00 euro 4.177,49 euro 5 werkdagen
VV15- Aanpassing uitvoeringsplannen

Tijdens de uitvoering werden enkele detailleringen en maatvoeringen van vast meubilair en van de extra omkastingen op vraag van de ontwerper en de klant aangepast.

- 1.147,20 euro  8.073,45 euro  8 werkdagen
Totaal   -29.180,79 euro 53.426,81 euro 39 werkdagen

De minimis-regel (artikel 38/4 Koninklijk Besluit Uitvoering) De posten uit de hoofdstaat die niet gevorderd werden

Verrekening/post Motivatie Min exclusief btw Meer exclusief btw Termijnverlenging
01.03.11c Werken in regie- schrijnwerkers

Er werden geen werken in regie door schrijnwerkers uitgevoerd.

- 1.137,75 euro 0,00 euro  0 werkdagen
01.03.11d Werken in regie- materialen 

Deze post werd niet gebruikt.

 -1.000,00  euro 0,00 euro  0 werkdagen
01.01.53a Klein werfbord 1x3m

Deze post vervalt: de klant heeft zelf voor communicatie van de werken gezorgd.

- 459,62 euro 0,00 euro  0 werkdagen
07.0152H  + herziening
 
De schuifdeuren van het inkomsas werden als voorwaardelijke post zowel opgenomen in dit dossier als in het dossier (P04697)- restauratie buitenschil omdat beiden quasi gelijktijdig werden aanbesteed.  De schuifdeuren werden uitgevoerd en aangerekend in het dossier buitenschil en worden hier bijgevolg een minwerk. -23.821,62 euro 0,00 euro 0 werkdagen
Totaal   -26.418,99 euro  0,00 euro 0 werkdagen


 Samenvatting:

De wijzigingen van de opdracht Burgemeester Jozef Nolfplein, GAC/2016/4204 (P08289) - Vernieuwen onthaal districtshuis Merksem worden ter goedkeuring voorgelegd en kan als volgt worden samengevat:

Omschrijving In min exclusief btw In meer exclusief btw
Aanvullende opdrachten (artikel 38/1 AUR) -1.508,91 euro  42.799,97 euro
Onvoorziene omstandigheden (artikel 38/2 AUR)  -29.180,79 euro  53.426,81 euro
De minimis-regel (artikel 38/4 AUR) -26.418,99 euro 0,00 euro
Totaal - 57.108,69 euro 96.226,78 euro
21% btw -11.992,82 euro. 20.207,62 euro
Algemeen Totaal - 69.101,51 euro 116.434,40 euro


De wijziging van de opdracht bedraagt: 96.226,78 euro - 57.108,69 euro = 39.118,09 euro + 8.214,80 euro (21% btw) = 47.332,89 euro.


De eindafrekening wordt opgemaakt als volgt: 

Omschrijving Bedrag in euro
Gunningsbedrag 465.921,63 euro
Wijziging opdracht in meer  96.226,78 euro
Wijziging opdracht in min - 57.108,69 euro
Vermoedelijke hoeveelheden in min - 1.445,07 euro
Herziening 4.504,32 euro
Totaal  508.098,97 euro
21% btw   106.700,78 euro
Afronding 0,01 euro
Algemeen totaal 614.799,76 euro
Vastgelegd budget, inclusief btw   620.141,69 euro
Totaal restbudget, inclusief btw  5.341,93 euro

Deze uitgave werd binnen het vastgelegde krediet van de hoofdaanneming met bestelbon 4005281753 verrekend. De eindafrekening bedraagt 614.799,76 euro, inclusief btw en herzieningen.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt  tot 15 % of 10 % voor leveringen of diensten van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan

Datum

Jaarnummer

Goedkeuring bestek en procedure  College

15 december 2017

10918

Opening offertes  
 

6 februari 2018

 
Goedkeuring gunning aan Renotec nv, voor een bedrag van 563.765,17 euro, inclusief btw College 1 juni 2018

4965

 
De opdracht voor "Vernieuwen onthaal districtshuis Merksem" werd gegund aan Renotec nv, Acaciastraat 14c, 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911 voor een bedrag van 563.765,17 euro, inclusief btw.

Algemene financiële opmerkingen

De wijziging opdracht in meer bedraagt 116.434,40 euro, inclusief btw. De wijziging opdracht in min bedraagt 69.101,51 euro, inclusief btw.
 
De uitgave voor de wijziging van de opdracht bedraagt: 96.226,78 euro - 57.108,69 euro = 39.118,09 euro + 8.214,80 euro (21% btw) = 47.332,89 euro.
Deze uitgave werd binnen het vastgelegde krediet van de hoofdanneming met bestelbon 4005281753 verrekend.
 
De eindafrekening bedraagt 614.799,76 euro, inclusief btw en herzieningen.
 
Het restsaldo van 5.341,93 euro, inclusief btw van bestelbon 4005281753 mag worden afgesloten.
 

Voor deze opdracht werd volgend budget vastgelegd:

Bestelbon Omschrijving Budget inclusief btw Restsaldo inclusief btw
4005281753 Gunningsbedrag 620.141,69 euro 5.341,93 euro

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2SBS0201 - Reguliere taken decentralisatie
2SBS020101 - Algemeen
2SBS020101P08289 - vernieuwen onthaal DH Mer

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling, prijs werd gevraagd voor de wijzigingen van de opdracht aan Renotec nv, Acaciastraat 14c, 2440 Geel met ondernemingsnummer:  0436.207.911. 

Artikel 2

Het college keurt de wijziging van opdracht in meer goed, voor een bedrag van 96.226,78 euro + 20.207,62 euro (21% btw) = 116.434,40 euro.


Artikel 3

Het college neemt kennis van de wijziging van opdracht in min goed, voor een bedrag van 57.108,69 euro + 11.992,82 euro (21% btw) =  69.101,51 euro.

Artikel 4

Het college keurt de wijziging van opdracht goed, voor een bedrag van 39.118,09 euro + 8.214,80 euro (21% btw) = 47.332,89 euro.

Artikel 5

Het college keurt de termijnverlenging van 72 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 6

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 614.799,76 euro, inclusief btw en herziening voor het vernieuwen van het onthaal van districtshuis Merksem, uitgevoerd door Renotec nv, Acaciastraat 14c, 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.

Artikel 7

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
P08289 - Vernieuwing onthaal
Wijziging opdracht districtshuis Merksem
 
Renotec nv
Acaciastraat 14C
2440 Geel
 
Ondernemingsnummer: 0436.207.911
Rekeningsnummer: IBAN BE30 2300 2376 4111

47.332,89 euro
inclusief 21% btw

 

budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2SBS020101P08289
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080170
budgetperiode: 2000

4005281753