Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2LMS030102.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Broydenborglaan is een lokale straat. De Krijgsbaan wacht momenteel op goedkeuring van het Ministerieel Besluit tot overdracht, maar de gemeenteraad besliste op 15 december 2014 (jaarnummer 01010) reeds om zich principieel akkoord te verklaren met de overname van de weg en om deze op te nemen bij het lokaal openbaar domein; de gemeenteraad stelde daarbij dat voor de heraanleg van de wegenis het district om advies en goedkeuring wordt gevraagd.
fase |
actie |
datum |
jaarnummer |
Voorontwerp |
Goedkeuring districtscollege |
26 maart 2018 |
78 |
Voorontwerp |
Goedkeuring college |
20 april 2018 |
3640 |
Advies |
Coördinatieoverleg openbaar domein |
19 november 2018 |
|
Definitief ontwerp |
Goedkeuring college |
6 december 2019 |
10156 |
Het college keurde in zitting van 6 december 2019 (jaarnummer 10156) het definitief ontwerp voor de wegenisswerken in de Krijgsbaan en de Broydenborglaan goed.
Het studiebureau SWECO maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
Deze items werden aangepast op vraag van het coördinatieoverleg.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale parkeerbalans van 0 plaatsen in de bestaande toestand naar 0 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een negatieve bomenbalans.
Om de bomen aan de overzijde te kunnen behouden, worden 20 bomen ter hoogte van het Sorghvliedtpark gekapt. Na onderzoek bleek dat de te behouden bomen van een veel betere kwaliteit waren dan de bomen die gekapt worden.
Aan de overzijde worden 22 bomen gekapt. Deze bomen dienen gekapt te worden om plaats te maken voor het nieuwe fietspad. De bomen die overblijven zijn van goede kwaliteit en krijgen meer groeikansen. Twee bomen ter hoogte van het zwembad zijn in zeer slechte staat.
Omwille van de slechte toestand van de bomen, worden 25 bomen gekapt tussen de Pauwenlaan en de toegang van de parking van de school, deze bomen worden vervangen door 26 nieuwe bomen.
Aan de overzijde van de Distelvinklaan worden 10 bomen gekapt omwille van de aanleg van het fietspad. Er is gekozen om de meest kwalitatieve bomen in deze zone te behouden. Er worden 3 nieuwe bomen geplant.
Omwille van de aanleg van de gracht worden er 60 bomen gekapt. Het betreft meestal exoten. Het achterliggende natuurgebied is in beheer van Natuurpunt. Deze wil de inheemse soorten meer kansen geven door de exoten uit te dunnen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. De bestaande grachten worden herbruikt, daarenboven worden er nieuwe grachten voorzien om het regenwater optimaal ter plaatse te kunnen opvangen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat er meer dan 300m² bijkomende verharding wordt aangelegd.
Advies Commissie openbaar domein:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft op 18 november 2018 gunstig advies op het voorgestelde Definitief ontwerp op voorwaarde dat:
- in het ontwerp een locatie voor het velo-station gezocht wordt, rekening houdend met de regulering ervan;
Ter hoogte van het zwembad werd een velo-station ingepland.
- de in- en uitrit van de ondergeschikte ventwegen anders worden georganiseerd, zodat de weginrichting duidelijker aangeeft dat deze ventwegen ondergeschikt zijn;
Ter hoogte van de ventwegen wordt het voetpad doorgetrokken zodat het duidelijk is dat deze zone ondergeschikt is aan de rest van de straat.
- de aanpassingen aan het fietspad, ter hoogte van de Hoofdfrontweg meegenomen worden vooraleer het project aan het district wordt voorgelegd;
Ter hoogte van de Hoofdfrontweg is de onnodige knik uit het fietspad weggenomen.
- ter hoogte van de ondergeschikte erfstructuren (inrit parking en toegang dienstweg naast zwembad) de principes van het draaiboek openbaar domein toegepast worden;
De principes van het draaiboek zijn toegepast.
- de (bus)haltes integraal toegankelijk zijn;
De bushaltes zijn integraal toegankelijk.
- de gevraagde aanpassingen naar opstelruimte voetgangers, te verplaatsen bomen en de vrije rechtsaf voor fietsers waar mogelijk worden opgenomen in het uitvoeringsdossier;
- het verkeersplateau ter hoogte van het zwembad wordt verkort en in kleinschalig materiaal wordt voorzien; antraciet betonstraatstenen 22/11;
Het plateau ter hoogte van het zwembad wordt in antraciet betonstraatstenen voorzien. Omwille van de inrit van de parking en de aanwezigheid van de bushalte was het niet mogelijk om het plateau te verkleinen.
- heel de zone ter hoogte van het zwembad naar hoogtes en naar snedes zowel in overleg met ontwerp en uitvoering (O&U), stadsbeheer (SB), als mobiliteit (MOB) afgestemd wordt, zodat het plateau verkleind kan worden;
Omwille van de inrit van de parking en de aanwezigheid van de bushalte was het niet mogelijk om het plateau te verkleinen.
- een technische oplossing wordt uitgewerkt voor het fietspad ter hoogte van de bestaande bomen;
Wordt opgenomen in uitvoeringsfase.
- de boomkeuzes en keuze van onderbeplanting in nauw overleg met SB/Groen verder wordt afgestemd;
Wordt opgenomen in uitvoeringsfase.
- de nodige wegmarkeringen (fietspadmarkeringen en oversteekplaatsen) worden opgenomen in het uitvoeringsdossier;
Wordt opgenomen in uitvoeringsfase.
- de zone van de keerlus verder in detail wordt bekeken, rekening houdend met de bestaande looplijnen en aansluiting;
De zone van de keerlus is bekeken in functie van looplijnen en aansluiting met de Distelvinklaan. De voetpadaansluiting ter hoogte van de Distelvinklaan volgt de logische looplijn van de straat. Er is een doorsteek van de keerlus naar het voetpad voorzien.
- bij verplaatsing van info borden en wachthuisjes tijdig contact wordt opgenomen met beheer en onderhoud (B&O).
Wordt opgenomen in uitvoeringsfase.
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseert eveneens om bij het districtsbestuur van Hoboken te informeren of alsnog kan overgegaan worden tot de inrichting van een erfstructuur voor de ventwegen.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (september 2019) voor de wegeniswerken in de Krijgsbaan en de Broydenborglaan, district Hoboken, goed.