Terug
Gepubliceerd op 01/12/2020

2020_DCAN_00655 - District Antwerpen. Rijnkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 30/11/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00655 - District Antwerpen. Rijnkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCAN_00655 - District Antwerpen. Rijnkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • de bestuurders op de Rijnkaai genieten voorrang over heel de as van de kaai. Er worden niet langer uitzonderingen gemaakt (artikel 1);
  • fietsers en bestuurders van bromfietsen wordt verboden om de Rijnkaai te dwarsen ter hoogte van de Sint-Laureiskaai om veiligheidsredenen (artikel 2);
  • het verbod wordt opgelegd om bij het uitrijden van de bebouwde kom sneller te rijden dan 50km/uur (artikel 4);
  • het wordt bestuurders van brommers klasse B verboden om op het dubbelrichtingsfietspad te rijden (artikel 5°.
  • permanente laad- en loszones op het voetpad werden gewijzigd van grootte: ter hoogte van nummer 37 werd het 15 meter lang en ter hoogte van nummer 15A (Red Star Line Museum) werd het verkort tot 20 meter (artikel 6);
  • twee publieke voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap werden ingericht: een (1) ter hoogte van nummer 12 (Red Star Line Museum) en een (1) in de aangelegde parkeerhaven ter hoogte van nummers 1-4 (artikel 7);
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 31 (artikel 7).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende op de Rijnkaai op nummer 36, voldoet aan de voorwaarden.
  • de rijbaan wordt tussen de Sint-Laureiskaai en nummer 29 verdeeld in rijstroken. Voorsorteringspijlen worden gemarkeerd voor de verkeerslichten langs de beide zijden van het kruispunt met de Amsterdamstraat (artikel 8);
  • stopstrepen worden voorzien langs beide zijden van de kruispunt  met de Sint-Laureiskaai en de Amsterdamstraat (artikel 9);
  • een bijzondere overrijdbare bedding, voorbehouden voor de tram, werd ingericht tussen de Tavernierkaai en de Amsterdamstraat (artikel 10);
  • een dubbelrichtingsfietspad, langs de bebouwde zijde, die het dubbelrichtingsfietspad langs de even zijde met de oneven zijde van de Amsterdamstraat verbindt, staat nu in de voorrang (artikel 11);
  • bijkomende oversteekplaatsen voor voetgangers werden voorzien ter hoogte van de Sint-Laureiskaai, Montevideostraat en ter hoogte van het nummer 1-4. De bypass van de Rijnkaai naar de Amsterdamstraat werd opgeheven, waardoor de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van nummer 37 niet werd behouden. Eveneens niet behouden is de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van nummer 21 (artikel 12);
  • ter hoogte van de Dinantstraat werd een verkeersgeleider ingevoerd om een wachtzone te creëren voor het indraaiend verkeer, tussen de verkeersstromen in, om de doorstroming van het verkeer op de Rijnkaai niet te hinderen. De andere verkeersgeleiders werden niet behouden (artikel 13);
  • de gemarkeerde laad- en loszone en de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op het voetpad worden gereglementeerd (artikel 14);
  • haakse parkeervakken in de parkeerhaven worden gereglementeerd (artikel 15);
  • een dambordmarkering wordt aangebracht ter hoogte van de Amsterdamstraat, om de automobilist erop te attenderen dat dit een overrijdbare trambedding is, die de trambeddingen met elkaar verbindt (artikel 17).

De parkeerbalans: na de heraanleg zijn er 44 parkeerplaatsen en twee permanente laad- en loszones. De permante laad- en loszones nemen zeven parkeerplaatsen in.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;    
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. 

Aanleiding en context

De Rijnkaai in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 oktober 2013 (jaarnummer 9819);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

De Rijnkaai werd heraangelegd in het kader van het masterplan Scheldekaaien. De belangrijkste ingreep was de aanleg van tramsporen, van de Amsterdamstraat tot de Sint-Pietersvliet, langs de kaaizijde. Verder werd het voetpad verbreed en aan de kaaizijde werd het dubbelrichtingsfietspad eveneens verbreed. De bypass naar de Amsterdamstraat en de verhoogde brug naar de Sloepenweg werden niet behouden.
Op 16 oktober 2020 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Rijnkaai om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 20 november 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rijnkaai in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 oktober 2013 (jaarnummer 9819).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen