Terug
Gepubliceerd op 24/02/2020

2019_DCAN_00696 - District Antwerpen. Lamorinièrestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 03/02/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00696 - District Antwerpen. Lamorinièrestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCAN_00696 - District Antwerpen. Lamorinièrestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Lamorinièrestraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 april 2019 (jaarnummer 3052);
  • maakt deel uit van twee goedgekeurde zones 30, gekend als "omgeving Boomgaardstraat" en "omgeving Nerviërsstraat"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart; 
  • is opgenomen in de proefopstelling "hinderlijke parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 6 september 2019 (jaarnummer 7274).

Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd
De Parcivalschool wenst een busparking ter hoogte van hun school. Meerdere bussen per dag brengen en halen de kinderen op en halteren nu op de rijbaan, waardoor het verkeer geblokkeerd wordt.
Buurtregie vraagt om een duidelijke oplossing tegen foutparkeerders in de laad- en loszone, tegenover de supermarkt. Vrachtwagens kunnen nu niet inpandig laden en lossen omdat foutparkeerders hen beletten om hun bocht te nemen om de supermarkt in te rijden. De afdeling Mobiliteit stelt voor om verdrijvingsvlakken aan te brengen aan beide zijden van de parking tegenover de supermarkt.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • speed pedelecs worden toegelaten om tegen de rijrichting te fietsen (artikel 1);
  • het parkeerverbod tegenover de supermarkt wordt ingekort door verdrijvingsvlakken in te voeren (artikel 2);
  • een busparking met venstertijd, van maandag tot en met vrijdag, wordt ingericht ter hoogte van Nerviërsstraat. De doorstroming van het verkeer zal niet langer gehinderd worden door stilstaande schoolbussen (artikel 8);
  • twee verdrijvingsvlakken, langs weerszijden van de parkingingang, worden aangebracht tegenover de supermarkt. Dit verduidelijkt voor de automobilist dat het parkeren hierop niet toegelaten is, waardoor de vrachtwagens ongehinderd hun bocht kunnen nemen om inpandig te laden en te lossen in de supermarkt (artikel 11).

De parkeerbalans neemt af met vier parkeerplaatsen van maandag tot en met vrijdag. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 13 november 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lamorinièrestraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 april 2019 (jaarnummer 3052).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen