Terug
Gepubliceerd op 17/06/2020

2020_MV_00074 - Mondelinge vraag van raadslid Annemie Demeyer: Fietsongevallen

districtsraad Antwerpen
ma 15/06/2020 - 20:00 Virtueel via Zoom
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Morad Ramachi, districtsraadslid; Veroniek Dewinter, districtsraadslid

Verontschuldigd

Sascha Luyckx, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2020_MV_00074 - Mondelinge vraag van raadslid Annemie Demeyer: Fietsongevallen 2020_MV_00074 - Mondelinge vraag van raadslid Annemie Demeyer: Fietsongevallen

Motivering

Indiener(s)

Annemie Demeyer

Gericht aan

Paul Cordy

Tijdstip van indienen

za 13/06/2020 - 23:02

Toelichting

We vernamen deze week in de pers dat uit onderzoek zou blijken dat fietsongevallen in slechts 20% van de gevallen het gevolg zijn van een aanrijding met een wagen, en dat bij het merendeel van de ongevallen geen andere weggebruikers betrokken zijn. De ongevallen zouden het gevolg zijn van zowel onaangepast rijgedrag met valpartijen tot gevolg als van onvoorziene obstakels en de slechte toestand van de wegen. Dit onderzoek brengt ons er mogelijk toe om bij de heraanleg van wegen één en ander te herbekijken. Bij het ontwerp van een straat wordt vertrokken vanuit bepaalde ontwerprichtlijnen, maar als blijkt dat allerhande obstakels gevaarlijke hindernissen vormen, dan moeten die richtlijnen misschien ook herbeken worden.

Vandaar volgende vragen:

- Bevestigen de ongevallencijfers in Antwerpen de resultaten van dit onderzoek?

- Zo ja, wordt er met deze cijfers rekening gehouden voor het nemen van verkeersveiligheidsmaatregelen?

- Zal dit onderzoek gevolgen hebben voor het beheer van het openbaar domein in het district?