We vernamen deze week in de pers dat uit onderzoek zou blijken dat fietsongevallen in slechts 20% van de gevallen het gevolg zijn van een aanrijding met een wagen, en dat bij het merendeel van de ongevallen geen andere weggebruikers betrokken zijn. De ongevallen zouden het gevolg zijn van zowel onaangepast rijgedrag met valpartijen tot gevolg als van onvoorziene obstakels en de slechte toestand van de wegen. Dit onderzoek brengt ons er mogelijk toe om bij de heraanleg van wegen één en ander te herbekijken. Bij het ontwerp van een straat wordt vertrokken vanuit bepaalde ontwerprichtlijnen, maar als blijkt dat allerhande obstakels gevaarlijke hindernissen vormen, dan moeten die richtlijnen misschien ook herbeken worden.
Vandaar volgende vragen:
- Bevestigen de ongevallencijfers in Antwerpen de resultaten van dit onderzoek?
- Zo ja, wordt er met deze cijfers rekening gehouden voor het nemen van verkeersveiligheidsmaatregelen?
- Zal dit onderzoek gevolgen hebben voor het beheer van het openbaar domein in het district?