Terug
Gepubliceerd op 23/07/2020

2020_DCAN_00418 - Lange Beeldekensstraat. Wegeniswerken. SWOU11694 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 13/07/2020 - 15:30 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Charlien Van Leuffel, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00418 - Lange Beeldekensstraat. Wegeniswerken. SWOU11694 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCAN_00418 - Lange Beeldekensstraat. Wegeniswerken. SWOU11694 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

De Lange Beeldekensstraat is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  1. Op vraag van mobiliteit werd de breedte van de rijweg van 4m naar 4m10 gebracht. Dit zorgt er voor dat fietsers beter in beide richtingen kunnen fietsen.
  2. Op vraag van de COD werden alle aansluitingen met de zijstraten opnieuw ingetekend volgens de maten van het herwerkt draaiboek.
  3. De rijbaan ter hoogte van verkeersplateau op het ‘pleintje’ tussen Diepestraat en Wetstraat wordt in uitgewassen beton uitgevoerd. Voornamelijk in functie van een betere leesbaarheid voor de weggebruiker en in functie van de verkeersveiligheid voor fietsers.
  4. Op vraag van het district werden in het voorontwerp de laad en loszones zo veel als mogelijk op straatniveau ingetekend. In het definitief ontwerp is dit aangepast om aan onze gewenste wegbreedte te kunnen voldoen. 
  5. Naar aanleiding van het vroegtijdig beëindigen van de werken aan Cinema National werden hier voorlopig 2 parkeerplaatsen ingetekend waarvan 1 anders valide parkeerplaats die door een bewoner werd aangevraagd.
  6. In de Van Urselastraat en de Pollepelstraat werden extra bomen ingetekend. 
  7. Om zo veel mogelijk te ontharden werden er in de Korte van Bloerstraat, ter hoogte van de Greinstraat en ter hoogte van huisnummers 220, 224 en 230 extra grote plantvakken toegevoegd. Ook de inrit naar de Neefsteeg werd onthard met grasbetontegels.
  8. Om foutparkeren te minimaliseren werd er straatmeubilair bijgeplaatst.
  9. Op vraag van maatschappelijke veiligheid werden op strategische plaatsen enkele banken toegevoegd.
  10. Op vraag van bewoners werden er verspreid over de straat extra fietsbeugels ingetekend.
  11. Op vraag van SR werden verspreid over de straat enkele papiermanden toegevoegd. 

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 60 plaatsen in de bestaande toestand naar 47 plaatsen in de nieuwe toestand.

De nodige draaicirkels van de brandweer, de minimumcomfortbreedte van het voetpad en het verplaatsen van de bushalte zorgen voor de huidige parkeerbalans.

Bomenbalans

Het definitieve ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van 45 bomen in de bestaande toestand naar 67 bomen in de nieuwe toestand. Om het nieuwe straatprofiel te kunnen realiseren moeten er 16 verwijderd worden. De bestaande bomen en de nieuwe bomen krijgen een betere plaats met meer wortelruimte. Er worden 32 nieuwe bomen aangeplant. Per boom zal in samenspraak met de groendienst onderzocht worden waar er ondergronds extra doorwortelbaar volume voorzien kan worden en welk type: bomengranulaat of boombunker. Hiertoe worden nog op korte termijn sonderingen gepland, zodat de definitieve boomkeuze bij de aanbestedingsfase bepaald kan worden.

Ten opzichte van het voorontwerp komen er zes bomen bij. De nieuwe bomen komen ter hoogte van:

  • Lange Beeldekensstraat nr 24
  • Delinstraat nr 25
  • Lange Beeldekensstraat nr 80 (Greinstraat)
  • Greinstraat nr 51
  • Van Urselstraat nr 41
  • Pollepelstraat nr 1


Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Lange Beeldekensstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Er wordt hiertoe een DWA voorzien en een RWA als infiltrerende buis in functie van infiltratie en buffering. Op het einde van de RWA is er een overloop naar de DWA in functie van een optimaal gemengd aangelegd rioleringsstelsel.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat er straatkeien worden vervangen door bitumineuze verharding. 

Inspraak

Het inspraakmoment van de bewoners vond plaats op 29 januari 2020.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
projectdefinitie en concept goedkeuring districtscollege Antwerpen 18 februari 2019 91
projectdefinitie en concept
mobiliteitsvoorwaarden
goedkeuring college  1 maart 2019   1847
voorontwerp
goedkeuring districtscollege Antwerpen
28 oktober 2019644
adviezen inspraakmoment bewoners  29 januari 2020  ---
coördinatieoverleg openbaar domein 6 april 2020  ---

Het districtscollege keurde in zitting van 28 oktober 2019 (jaarnummer 644) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Lange Beeldekensstraat, district Antwerpen,goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget wordt voorzien op doelstelling 2100/5002500000/224/2ANT010502M00629/2AN090610. Het budget is voorzien voor 2021. 

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

6 april 2020

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op DO op voorwaarde dat:

  • alle zijstraten conform de richtlijnen van het Draaiboek Openbaar Domein ingericht worden;

Alle zijstraten werden conform de richtlijnen van het draaiboek ingetekend

  • samen met MOB een generieke oplossing wordt gezocht voor de fietssymbolen op de rijbaan

Dit wordt verder onderzocht, voorlopig blijven deze symbolen behouden 

  • onderzocht wordt op welke manier het waterelement beschermd kan worden

Het is nog niet zeker of het waterelement behouden zal blijven. Voorlopig is dit een indicatieve weergave. 

  • waar nodig boombeugels worden voorzien

Dit werd in het ontwerp aangepast.

  • in de zijstraten het generiek  principe van de boomkader wordt toegepast,

Waar het kan werd dit aangepast. 

  • bij de bestaande bomen waar mogelijk sandwichconstructies worden gebruikt in combinatie met bodemverbetering

Dit zal door de ingenieur tijdens de uitvoering bekeken worden.

  • SB/Groen mee betrokken wordt in de voorbereidende fase samen met de ingenieur, alsook betrokken wordt bij de werfvergaderingen.

Er zal voor de voorbereidingen en de werfvergaderingen een vergaderverzoek verstuurd worden 

  • het locatieonderzoek voor de ondergrondse glascontainer wordt opgenomen met SB/SR.

Dit werd reeds bekeken en zal opgenomen worden in de site van het Stuivenberg.

  • de locatie en het aantal van de afvalbakken nog geoptimaliseerd wordt

Deze werden aangepast volgens de wensen van stadsreiniging.

  • de boomkeuze verder afgestemd wordt met SB/GROEN;

Groen zal de bomen bestellen en dus ook de boomsoort verder bepalen.

  • in overleg met mobiliteit bekeken wordt of op het kruispunt met de Delinstraat zebrapaden gewenst zijn

Voor de bushalte werden extra zebrapaden voorzien.

  • Bekeken wordt of er in de Lange Beeldekensstraat extra zitmeubilair kan voorzien worden.

Waar mogelijk is dit opgenomen in het ontwerp 

  • onderzocht wordt of een bochtverbreding thv Diepestraat haalbaar is, en de voorzien paaltjes ter hoogte van nr 99 en 101 kunnen weggelaten worden;

Dit werd aangepast op plan.

  • onderzocht wordt of de rijloper tussen Diepestraat en Offerandestraat in uitgewassen beton kan voorzien worden. 

Dit is zo voorzien.

  • op het kruispunt met de Pesthofstraat de uitstulping met paaltjes en markeringen via het quickwin traject worden voorzien en de definitieve heraanleg van dit kruispunt opgenomen wordt binnen het project “Stuyvenberg ziekenhuis”.

Dit plan is reeds ingetekend en aan de consulent bezorgd.

  • de aansluiting met de korte Beeldekensstraat wordt aangepast, door de voetpadruimte indien mogelijk gelijk te verdelen.

Dit werd op plan aangepast.

  • onderzocht wordt tegen het uitvoeringsdossier of er structureel bijkomend vergroend kan worden in de zijstraten, door de voorziene boomvakken te verlengen en waar mogelijk bijkomend bomen worden voorzien.

Binnen dit project is er maximaal ingezet op ontharden.

  • thv van de Grienstraat 3 grote plantvakken worden voorzien en onderzocht wordt of extra fietsbeugels daar haalbaar zijn.

Er werden 3 grote plantvakken ingetekend. De fietsbeugels zijn moeilijk om hier te integreren.

  • in de Delinstraat een boom wordt toegevoegd en het terras opschuift.

Het plan werd aangepast.

  • Onderzocht wordt op welke manier de voetpaduitstulping ter hoogte van de Neefsteeg kan vergroend worden.

Hier wordt een zone in grasdals aangelegd.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M00629 - SWOU11694 Lange Beeldekensstraat (De Coninckplein tot Pesthofstraat - fase 01)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (24 juni 2020) voor de wegeniswerken in de Lange Beeldekensstraat, district Antwerpen, goed mits de volgende aanpassingen:

- Laad en los ter hoogte nr. 2 en nr. 222: verplaatsen zodat op zelfde hoogte als de rijweg kan aangelegd worden en zorgen dat rijweg en voetpad overal voldoende breedte hebben.

- Voetpaden Diepestraat - Offerandestraat: Moeten nauwere voegen zijn, in plaats van veel bredere; comfortniveau moet behouden blijven, minimaal wat het nu is (dus minimale voegen) en vlakke tegels. Eventueel bekijken om granieten tegels te recupereren.

- Fietsbeugels inplannen ter hoogte van 152A, in plaats van de parkeerplaats daar.

- Boomsoortkeuze dient nog in formele beslissing eind augustus aan districtscollege voorgelegd te worden. Boomsoortkeuze formeel voorleggen aan het college. 

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan:

dienst taak
SW/O&U/ONT opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties
opmaken opdrachtdocumenten
SW/Mobiliteit opmaken definitief signalisatieplan

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200129_verslag_inspraakmoment_LangeBeeldekensstraat.pdf
  • 20200406_COD_verslag_Lange Beeldekensstraat_def.pdf
  • 20200624_11694_DO_BT_NT-1-200_BT.pdf
  • 20200624_11694_DO_BT_NT-1-200_NT.pdf
  • 20191210_Lange_Beeldekensstraat_NT_1-7.pdf
  • 20191210_Lange_Beeldekensstraat_NT_2-7.pdf
  • 20191210_Lange_Beeldekensstraat_NT_3-7.pdf
  • 20191210_Lange_Beeldekensstraat_NT_4-7.pdf
  • 20191210_Lange_Beeldekensstraat_NT_5-7.pdf
  • 20191210_Lange_Beeldekensstraat_NT_6-7.pdf
  • 20191210_Lange_Beeldekensstraat_NT_7-7.pdf
  • 20200713_11694_DO_BT_NT-1-200_NT (groen - nuts).pdf
  • 20200713_11694_DO_BT_NT-1-200_NT_brandweer.pdf