Samenstelling
Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad;
Anne Poppe, districtsraadslid;
Christophe Wuyts, districtsraadslid;
Samuel Markowitz, districtsschepen;
Nadine Peeters, districtsraadslid;
Paul Cordy, districtsburgemeester;
Tom Van den Borne, districtsschepen;
Regina Verstraeten, districtsraadslid;
Morad Ramachi, districtsraadslid;
Adrjen Boeckmans, districtsraadslid;
Jan Braeckmans, districtsraadslid;
Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid;
Maya Detiège, districtsraadslid;
Charlien Van Leuffel, districtsschepen;
Femke Meeusen, districtsschepen;
Annelies Thoelen, districtsraadslid;
Ebubekir Dogan, districtsraadslid;
Sascha Luyckx, districtsraadslid;
Laura Delmas, districtsraadslid;
Tannicka Bogaert, districtsraadslid;
Babette Dehaen, districtsraadslid;
Freek Niesten, districtsraadslid;
Annemie Demeyer, districtsraadslid;
Cedric Cornelissen, districtsraadslid;
Stella Vansummeren, districtsraadslid;
Nana Touré, districtsraadslid;
Amber Paris, districtsraadslid;
Simon Verreet, districtsraadslid;
Farid Darmach, districtsraadslid;
Sah Gulhan, districtsraadslid;
Bart Steyaert, districtsraadslid;
Lutgardis van Craenenbroeck, ;
Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Marie Vrelust, districtsraadslid
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2020_DRAN_00150 - District Antwerpen. Columbiastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2019_CBS_08357 - District Antwerpen. Columbiastraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Aanleiding en context
De Columbiastraat in het district Antwerpen:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 11 oktober 2019 (jaarnummer 8357);
- maakt deel uit van de zone 30, gekend als "Luchtbal";
- maakt deel uit van de wijk "Luchtbal" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
De straat werd gedeeltelijk heraangelegd. Uit onderzoek ter plaatse is gebleken dat de reële toestand niet overeenstemt met het huidige aanvullend verkeersreglement.
Op 15 augustus 2020 werd tevens een aanvraag ingediend door een bewoner van de Columbiastraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 20 (artikel 8).
Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Columbiastraat op nummer 20, voldoet aan de voorwaarden; - een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten op 14 meter aan het kruispunt met de Groenendaallaan (artikel 9).
Na heraanleg van het kruispunt en aanleg van een aanpalende fietsostrade werd de stopstreep om veiligheidsredenen iets verder van het verkeerslicht ingericht; - de stopstreep ter hoogte van het kruispunt met de Venezuelastraat werd na heraanleg verwijderd. Er werd een nieuwe oversteekplaats ter hoogte van dit kruispunt ingericht en opgenomen in het reglement (artikel 10).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
- Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
- Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
- Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Adviezen
lokale verkeerspolitie, advies van 16 september 2020
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Columbiastraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 oktober 2019 (jaarnummer 8357).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.